تبیان، دستیار زندگی
کاروان شناختنامه قرآن، اکنون به پنجاه و سومین وادی نور یعنی سوره مبارکه قمر رسیده است.نام این سوره از آغازین آیات آن برگرفته شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرکبی راهوار از قبر تا بهشت!

شناختنامه قران

شناختنامه قرآن 58

(سوره ی مبارکه ی قمر)

چشم انداز کلی سوره

نام بلند و ارجمند این سوره: «قمر» به مفهوم «ماه»، از آغازین آیه این سوره اخذ شده كه مى‏فرماید: اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ رستاخیز نزدیك گردید و ماه شكافت...

فرودگاه این سوره مبارکه در مكه مکرمه بوده است و سنگ بنای آن از 343 واژه و 1422 حرف ساخته شده است.

در اهمیت تلاوت این سوره همین بس که پیامبر رحمت گستر درباره اش فرمود:

و مَن قراءَ سورة اقتربت الساعة فى كلّ غب بعث یوم القیامة و وجهه على صورة القمر لیلة البدر، و من قرأها كل لیلة كان افضل، و جاء یوم القیامة و وجهه مسفر على وجوه الخلائق.(1)

كسى كه سوره «قمر» را یك روز در میان تلاوت كند، روز رستاخیز در حالى برانگیخته مى‏شود كه چهره‏اش بسان ماه شب چهارده مى‏درخشد. و هر كس آن را هر شب بخواند پاداشش از این هم برتر و پرشكوه‏تر خواهد بود، و در روز رستاخیز در حالى خواهد آمد كه نور و روشنایى چهره‏اش بر دیگر چهره‏ها و صورت‏هاى خوبان مردم برترى دارد.

و نیز از حضرت صادق (ع) آورده‏اند كه فرمود: و من قراء سورة «اقتربت الساعة»، اخرجه‏الله من قبره على ناقةٍ من نوق الجنة.(2)

هر كس سوره «قمر» را تلاوت كند، خدا او را در روز رستاخیز از آرامگاهش بر مركبى از مركب‏هاى بهشت برمى‏انگیزد.

« سوره، فقط به انذار و ترسانیدن می پردازد به جز دو آیه آخر که متقیان را به بهشت و حضور در نزد پروردگار بشارت می دهد.

کلام  با اشاره به آیه ی شق القمر معجزه رسول خدا- صلی الله علیه وآله-  آغاز می شود و تکذیب کفار و ساحر خواندن پیامبر- صلی الله علیه وآله-  و تبعیت از هوا بیان می گردد.

خبرهایی از قیامت و امتهای به هلاکت رسیده ی پیشین و حال آنها در روز قیامت در هنگام خروج از قبرها و حاضر شدنشان برای حساب ذکر می گردد.

به داستان قوم نوح و عاد و ثمود و قوم لوط و آل فرعون و عذاب دردناکی که در اثر تکذیب رسولان الهی نصیب آنها شده اشاره و تذکر داده می شود که قوم رسول خدا- صلی الله علیه وآله - در نزد خدا از آن اقوام عزیزتر نبوده و قادر نیستند معجزه کنند و پرورگار را عاجز سازند. » 3

------------------------------------

1- مجمع البیان، ذیل سوره مبارکه قمر

2- همان

1-  المیزان ج 19 ص56-57


فرآوری: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان