تبیان، دستیار زندگی
می خواهم درباره‏ی بعضی از قوانینی که دانستن و مراعات درست آنها باعث بهره‏گیری بهتر و بیشتر ما از زندگی می‏شود، بنویسم. ما برای موفقیت در زمینه‏های متفاوت زندگی، به فهم این قوانین احتیاج داریم؛ قوانینی که بیشترین نقش را در فراهم کردن زمینه‏های موفقیت در زن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لبخند بزن، زندگی را حس کن

صندلی

می خواهم درباره‏ی بعضی از قوانینی که دانستن و مراعات درست آنها باعث بهره‏گیری بهتر و بیشتر ما از زندگی می‏شود، بنویسم. ما برای موفقیت در زمینه‏های متفاوت زندگی، به فهم این قوانین احتیاج داریم؛ قوانینی که بیشترین نقش را در فراهم کردن زمینه‏های موفقیت در زندگی ما دارند.

با اجازه‏ی شما از آخر شروع می‏کنم، چون اهمیت زیادی دارد و نقش زیادی در شادکامی یا ناخوشی ما ایفا می‏کند. درست مثل این است که برای توضیح درخت از برگ‏های آن آغاز کنیم. درخت ‏بی‏برگ را به زحمت می‏توانیم درخت بنامیم. و می‏دانیم، این برگ است که با نور خورشید تماس دارد و یکی از اصلی‏ترین مواد تغذیه‏ای درخت را تامین می‏کند؛ کاری که خود درخت نمی‏تواند. پس من از قانونی به نام «قانون احساس» شروع می‏کنم؛ آنچه که شور زندگی، شور حرکت و اشتیاق ما را برای از پا ننشستن و رفتن و رفتن و به موفقیت رسیدن صد چندان می‏کند. پس بیا وارد اصل مطلب بشویم.

قانون احساس

یکی از قوانینی که در پیرامون تو به وفور حضور دارد و به آن بی‏توجهی می‏کنی، «قانون احساس» است. شاید اولین بار است که با اصطلاحی به نام قانون احساس برخورد می‏کنی. من امروز می‏خواهم برایت از قانون احساس حرف بزنم؛ قانونی  که فکر می‏کنم، یکی از قوی‏ترین قوانین حاکم بر هستی باشد. این قانون در همه جای هستی حاکم است و کاربرد آن در همه جای هستی نتیجه ی یکسان می‏دهد.

قوی‏ترین ابزاری که خداوند به همه به‏طور یکسان و به یک میزان اهدا کرده‏، احساس است. احساس یکی از طلایی‏ترین کلیدها و اسرار زندگی است؛ یکی از همان چندین راز خاموش زندگی. اگر احساس را بشناسی، قدرتش را درک کنی، و یادگیری چگونه آن را مدیریت کنی، می‏توانی با همین  کلید مهم راه‏های موفقیت و رسیدن به آرزوها را برای خودت هموار کنی و یا با همین کلید، راه‏های پسرفت و به منجلاب رسیدن را پیش پای خود ببینی. کلید احساس، یک دندانه‏ی مشترک دارد: هم قفل در خانه‏ی موفقیت و شادی را باز می‏کند و هم قفل در خانه‏ی تاریکی و باتلاق را. انتخاب با توست که چه خانه‏ای را انتخاب کنی.

احساس چیست؟ و چرا این قدر اهمیت دارد؟

تنهایی

احساس به قدری در جریان زندگی اهمیت دارد که می‏توان آن را منشا اصلی خلقت دانست. احساس، همه زندگی تو، من، همسایه‏ات، یک آدم خارجی در آفریقا، اروپا، یا آسیا و حتی افراد قبایل بدوی را در برگرفته است. شاید برای اولین بار باشد که به موضوع احساس از این دریچه نگاه می‏کنی.

در علم روان‏شناسی، احساس یکی از موضوعات و شاخه‏هایی است که بسیار به آن پرداخته‏اند. ادبیات جهان و قالب‏های مربوط به آن، سرشار از مقوله‏ای به نام احساس است. و این احساس است که قبل از هر چیزی زندگی تو را می‏سازد. احساس از دو جنبه قابل بررسی و موشکافی است:

- جنبه‏ی فیزیکی و بدنی: شامل حواس پنج‏گانه بویایی، لامسه، چشایی، بینایی و شنوایی.

- جنبه‏ی روحی روانی: شامل احساس محبت و عشق، احساس نفرت، کینه، تحسین، غرور، شادی، خشم، ترس، غم و اندوه، اضطراب، شگفتی، ناکامی، رنج، غم، انتظار، امید و...

حواس پنج‏گانه می‏توانند به تقویت احساس‏های روحی و روانی کمک کنند. مثلا بو کردن یک گل خوش‏بو احساس آرامش، تحسین، لذت و شادمانی به تو می‏دهند. شنیدن یک موسیقی زیبا، چشیدن یک نوشیدنی یا خوردنی خوشمزه، دیدن یک صحنه‏ی زیبا، لمس کردن اشیای نرم و لطیف مثل پوست یک خرگوش و یا دست مادر هم احساس مطبوع و دلچسبی به تو می‏دهند. در نقطه‏ی مقابل، بو کردن زباله‏ی بد بو، شنیدن صداهای ناهنجار، لمس اشیای زبر و برنده، یا دیدن صحنه‏های ناگوار، احساس انزجار و نفرت برایت پدید می‏آورند.

بعضی از احساسات روحی، ناب و خالص‏اند و بعضی دیگر ترکیبی از احساس‏های ناب، احساسات روحی می‏توانند برای تو ویژگی‏های شخصیتی بسازند؛ مثل خوش‏بینی، بدبینی، مسرت و شادی، عشق و محبت، احساس غرور، کنجکاوی، کینه‏ورزی، اضطراب، حسد، جسارت، طعنه‏زنی و کنایه گویی، سرکشی، تعصب و لجاجت. می‏بینی که این همه صفت‏های مثبت و منفی در اثر احساسات تو به وجود می‏آیند.

وقتی احساس شادمانی تو با احساس انتظارت ترکیب می‏شود، حس خوش‏بینی را در تو پدید می‏آورد. عشق از ترکیب احساس شادمانی و پذیرش به دست می‏آید. حسد از ترکیب احساس خشم واندوه و کنایه زدن از ترکیب احساس خشم و نفرت و ناتوانی پدید می‏آید. اضطراب ترکیبی از احساس‏های ترس و انتظار است و شادمانی ترکیبی از شادی و شگفتی. شناخت احساس‏ها و ترکیب آنها کمک بزرگی به تحلیل شخصیت تو می‏کند. تو می‏توانی با شناخت این احساس‏ها شخصیت خود را آن‏طور که می‏خواهی بسازی.

احساس؛ کلید خوش‏بختی یا بدبختی

کلید

اما چگونه است که احساس می‏تواند کلید راه‏یابی تو به خوش‏بختی یا عدم خوش‏بختی شود؟

روان‏شناس‏ها معتقدند و تلاش می‏کنند، بشر را به «احساس خوب» برسانند؛ احساس خوب از خودش، از اطرافیانش، از محیط زندگی‏اش، از افکارش و احساس مناسب و خوب از اتفاقات خوب یا ناگواری که برای بشر رخ می‏دهند. آنها دریافته‏اند، تنها چیزی که می‏تواند ذهن و قلب انسان را سرحال و آماده برای برنامه‏ریزی درست نگه دارد، احساس خوب است.

آدم‏های ناموفق را مورد مطالعه قرار بده. می‏بینی که آنها همیشه غر می‏زنند، متوقع‏اند، حرکت جهان را رو به تباهی می‏بینند و همیشه منتظرند یکی دیگر زندگی‏ آنها را درست کند. هزار دلیل هم برای درستی افکارشان روی میز می‏ریزند! آنها به قدری در این کار تبحر دارند که می‏توانند اطرافیانشان را به زودی معتاد به داشتن افکار و احساس‏های سیاه و منفی کنند. احساس خوبی از خودشان و از اطرافیان و محیط زندگی خود ندارند.

اما حالا بگرد و چند آدم موفق را پیدا کن. اولین چیزی که در چهره‏شان می‏بینی، تبسم است. عموماً سرحال و شاد هستند. آنها بعد از موفق شدن شاد و متبسم نشده‏‏اند، بلکه موفقیت‏شان را از تبسم‏ها و شادی‏های خود در زندگی به دست آورده‏اند.

علیرضا متولی

تنظیم خرازی

مطالب مرتبط

فصل امتحانات

آداب سخن گفتن برای فضایی ها(2)

نوجوانان بخوانند

قلب من گم شد!

نوجوان و سنت‌ها

نوجوان و خانواده

پسرها یا دخترها؟

قلب زیبای من

هر مانعی فرصتی است!

چقدر تا امتحان وقت داریم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.