تبیان، دستیار زندگی
امام فرزانه انقلاب در سحرگاه تلخ 14 خرداد سال 1368 به ملکوت اعلی پیوستند. فردای روزی که امام به رحمت .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علاقه خانواده امام به فوتبال

امام خمینی (ره) در کنار سید احمد خمینی

امام فرزانه انقلاب در سحرگاه تلخ 14 خرداد سال 1368 به ملکوت اعلی پیوستند. فردای روزی که امام به رحمت حضرت حق رفتند، غلامرضا حیاتی در اخبار رادیو گفت: «بسم‏ا... الرحمن الرحیم. یا ایتتها النفسه المطمئنه ... روح بلند پیشگاه مسلمانان و رهبر آزادگان جهان حضرت امام خمینی به ملکوت اعلی پیوست.»

- امام خمینی در 87 سالگی به رحمت خدا رفتند. ایشان و خانواده محترمشان به جز فرزانگی در دین، در ادبیات و ورزش هم که دو شاخه کاملا متفاوت است به نام و اسطوره بودند. تاثیر و تاثر ورزش ایران از حضور این عزیزان مثال‏زدنی است گرچه هنوز این وجهه از زندگی پربار خانواده پنهان مانده است. آنچه در این مقاله می‏خوانید نکاتی است که از خانواده امام و ورزش می‏دانیم و سعی کردیم آنها را برای شما علاقه‏مندان به آن حضرت بیان کنیم.

پروین و پنجعلی در کنار یکدیگر در دیدار با امام

دیدار با ورزشکاران

معروف‏ترین صحنه ورزش در دهه اول انقلاب، در اسفند سال 1360 رخ داد حضور ورزشکاران- به خصوص فوتبالیست‏های برتر تهران در منزل امام، جنب حسینیه جماران-  کاظم رحیمی فوتبالیست سابق تیم ملی و پرسپولیس که دوست نزدیک مرحوم سید احمد آقا بود، فوتبالیست‏های تهرانی را به حضور حضرت امام برد. در آن دیدار،علی  پروین، محمد پنجعلی ، حجازی، دادکان، درخشان، مایلی کهن، مراغه‏چیان، چنگیز و... حاضر بودند. در آن روز تاریخی بود که امام معروف‏ترین جمله‏شان را درباره فوتبال بر زبان آوردند: «من ورزشکار نیستم اما ورزشکاران را دوست دارم.»

امام، پیرمرد ورزشکار

امام خمینی از دوران جوانی به پیاده‏روی علاقه‏ای بسیار داشت. می‏گویند ایشان در دوران جوانی تا یک ساعت در روز ورزش می‏کرد اما در دوران کهولت، به رغم عارضه قلبی، روزی 10 دقیقه پیاده روی می‏کرد و به اطرافیان و اهل خانواده خود توصیه می‏کرد که ورزش کنند.

سید احمد آقا در شاهین

حاج سید احمد آقای خمینی، از بازیکنان سابق تیم‏های زیر گروه شاهین و از دوستان نزدیک کاظم رحیمی بود. او تا زمان خروج از ایران فوتبال بازی می‏کرد و اتفاقا بازیکن بسیار خوبی هم بود. سید احمدآقا مدت کوتاهی در تیم زیر گروه همایون شاهین زیر نظر همایون بهزادی هم کار می‏کرد. بعد از اتحلال شاهین به ظاهر، سیداحمدآقا طرفدار پرسپولیس بود. هر وقت ناراحت بود، امام با شوخی به او می‏گفت: مگر تیم تو باخته که اینطور ناراحت هستی!

شفاعت احمدآقا

یکی، دو نفر از معروف‏ترین فوتبالیست‏های تاریخ ایران که به شکل‏های مختلف در سازمان اطلاعات و امنیت کشور شاهنشاهی (ساواک) فعالیت می‏کردند، در ابتدای انقلاب به حکم دادگاه انقلاب محکم به اعدام شدند. ترجیح می‏دهیم نام این افراد را ذکر نکنیم، اما یک بزرگمرد به نام سیداحمدآقا که سابقه ورزش و شاد کردن دل مردم آنها را می‏شناخت و می‏دانست که سابقه بدی ندارند، شفاعت‏شان کرد و آنها با تبعیدی چند ساله به برخی از مناطق مختلف کشور دوران مجرمیت و محکومیت خود را گذراندند تا ورزش وسیله‏ای برای رافت سلامی باشد. این جمع، پس از تحمل حکم برای همیشه شیفته خانواده امام و کاملا اصلاح شدند و به مردم پیوستند.

دیدار صمیمانه تیم ملی با نوه امام (ره)

خانواده فوتبالدوست امام خمینی(ره)

به جز سیداحمدآقا که درباره‏اش صحبت کردیم، گفته می‏شود سید حسن آقا نوه مرحوم امام به بازی‏های فوتبال و تیم استقلال علاقه داشته‏اند و در نوجوانی، گهگاه به میان تماشاگران می‏رفتند. همسر محمدرضا خاتمی که نوه‏ امام هم هست و خود محمدرضا خاتمی و همسر او به پرسپولیس علاقه‏مند هستند. آنها البته ابایی از اینکه بگویند فوتبالدوست هستند، ندارند و ورزش را به توصیه امام راحل بسیار فرح‏بخش و سالم کننده روح و جسم می‏دانند.

امام حقیقت همیشه زنده

نام خانواده امام خمینی مثل خورشیدی عالمتاب همیشه بر تارک جامعه ما می‏درخشد. امام خمینی یک حقیقت همیشه زنده است. مرحوم حاج سید احمد آقا که در اسفند 1373، چهره در نقاب خاک کشید درباره امام راحل این‏گونه می‏نویسد: «خمینی روح خدا در کالبد زمان بود و روح خدا جاودانه خواهد ماند و این سنت تغییر ناپذیر ربویی است که مردان بزرگ که مظهر حقیقت تابند، چون درگذرند خورشید و خودشان در افقی بالاتر خواهد تابید و اندیشه و آرمانشان سلسله جنبان تاریخ خواهد شد. ای خدا به جان و اصل امامی که در سیاه‏ترین روزهای استیلای طاغوت نور به ارمغان آورد، به حق بندگی پیروان رنج کشیده صالحش، به آنها صبر و صلابت عنایت فرما.

این نوشته را مرحوم سیداحمدآقا بعد از درگذشت امام خمینی نوشت.

تاخیر مقدماتی جام جهانی به خاطر درگذشت امام

قرار بود دیدار ایران و چین از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی 1990 ایتالیا در روز 20 خرداد 1368 برگزار شود اما به خاطر درگذشت قائد بزرگوار ایران، حضرت امام خمینی فیفا متقاعد شد که مسابقه را با یک ماه تاخیر برگزار کند. دیدار رفت روز 24 خرداد 68 در پکن و دیدار برگشت روز 31 خرداد 68 در تهران برگزار شد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری  منبع: گل