تبیان، دستیار زندگی
آیت‌الله سید محسن طباطبائی حكیم از فقها و مراجع بزرگ مجاهد شیعه عراق در قرن چهاردهم هجری در 1306 ق در شهر نجف اشرف به دنیا ‌آمد. پدرش حاج سید مهدی حكیم مرجع تقلید شیعیان بنت جُبَیْل لبنان بود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سید محسن حکیم

به بهانه سی و هفتمین سال ارتحال ابوالشهداء ، مرجع عالیقدر شیعه ،علامه سید محسن طباطبایی حکیم

آیت‌الله سید محسن طباطبائی حكیم از فقها و مراجع بزرگ مجاهد شیعه عراق در قرن چهاردهم هجری در 1306 ق در شهر نجف اشرف به دنیا ‌آمد. پدرش حاج سید مهدی حكیم مرجع تقلید شیعیان بنت جُبَیْل لبنان بود. در هفت سالگی پدرش را از دست داد و برادرش سیدمحمود، سرپرستی او را بر عهده گرفت و به تعلیم و تربیت وی اقدام كرد. دروس مقدمات و مبادی فقه و اصول را خواند و در بیست و چند سالگی در درس خارج علما و مدرسان بزرگ حاضر شد و در حوزة علمیه نجف درخشید.

اساتید

استادان برجسته او از این قرارند: آیات عظام سید محمد‌كاظم یزدی، آخوندخراسانی، سید ابوتراب خوانساری، میرزا حسین نائینی، آقا ضیاءالدین عراقی، شیخ‌الشریعه اصفهانی، سیدمحمد‌ سعید حبّوبی، و شیخ علی‌باقر جواهری.

شاگردان برجسته

آیت‌الله سید محسن طباطبائی حكیم از فقها و مراجع بزرگ مجاهد شیعه عراق در قرن چهاردهم هجری در 1306 ق در شهر نجف اشرف به دنیا ‌آمد. پدرش حاج سید مهدی حكیم مرجع تقلید شیعیان بنت جُبَیْل لبنان بود. در هفت سالگی پدرش را از دست داد و برادرش سیدمحمود، سرپرستی او را بر عهده گرفت و به تعلیم و تربیت وی اقدام كرد. دروس مقدمات و مبادی فقه و اصول را خواند و در بیست و چند سالگی در درس خارج علما و مدرسان بزرگ حاضر شد و در حوزة علمیه نجف درخشید. استادان برجسته او از این قرارند: آیات عظام سید محمد‌كاظم یزدی، آخوندخراسانی، سید ابوتراب خوانساری، میرزا حسین نائینی، آقا ضیاءالدین عراقی، شیخ‌الشریعه اصفهانی، سیدمحمد‌ سعید حبّوبی، و شیخ علی‌باقر جواهری.

کتابخانه معروف او که به نام‏ "مکتبة الامام الحکیم‏" در نجف اشرف‏ تاسیس شده است، یکی از مجهزترین و مدرن‏ترین کتابخانه‏های اسلامی است، و جالب توجه آنکه این کتابخانه بیش از یکصد شعبه در سراسر عراق دارد.

تالیفات

آیت الله حکیم از موفق‏ترین مراجع تقلید شیعه در امر تالیف و تدریس بود که برخی از تالیفات ایشان عبارت است از:

1- مستمسک العروة الوثقی نخستین شرح استدلالی کتاب عروة الوثقی

2-  نهج الفقاهه این کتاب حاشیه‏ای است‏ بر مباحث ‏بیع، از کتاب‏مکاسب مرحوم شیخ انصاری

3- حقایق الاصول شرح بر کفایة الاصول آخوند خراسانی

4-  دلیل المناسک شرح استدلالی بر کتاب مناسک حج استاد بزرگوارش آیت الله میرزا حسین نائینی

5-  رساله فی ارث الزوجة من الزوج

6-  تعلیقه‏ای بر کتاب ریاض از بحث اجاره تا نکاح

7-  رساله مختصری در درایه

8-  مختصر منهاج الصالحین

9- حواشی بر نجاة العباد

10-  شرح تبصره علامه حلی

11- حاشیه بر رساله صلاتیة.

سید محسن طباطبایی حکیم

آثار ماندگار:

آیة الله حکیم، علاقه شدیدی به تاسیس مدارس، و راه انداختن کتابخانه‏های‏ مساجد و دیگر بناهای علمی و دینی داشت، از این رو آثار متعدد دینی از آن بزرگوار به‏یادگار مانده است. کتابخانه معروف او که به نام‏ "مکتبة الامام الحکیم‏" در نجف اشرف‏ تاسیس شده است، یکی از مجهزترین و مدرن‏ترین کتابخانه‏های اسلامی است، و جالب توجه آنکه این کتابخانه بیش از یکصد شعبه در سراسر عراق دارد. به فرمان این‏پیشوای بزرگ،مدارس و مساجد متعددی در نجف اشرف، بغداد، بصره و سایر نقاط‏ عراق و دیگر کشورهای اسلامی ساخته شد که همیشه نام آن فقید سعید را در خاطره‏هازنده می‏سازد. مرحوم آیة الله حکیم برای اداره امور مرجعیت‏خود، نظم و سازمان‏خاصی ایجاد کرده بود و برای هر قسمت مسئول معینی انتخاب نموده بود، و از افراد مطلع در اداره این تشکیلات کمک می‏گرفت، به همین دلیل تشکیلات او با نظم خاص ‏و آبرومندی اداره می‏شد و این امر در نوع خود در تشکیلات روحانیت ‏بی‏سابقه بود.

مرحوم آیة الله حکیم برای اداره امور مرجعیت‏خود، نظم و سازمان‏خاصی ایجاد کرده بود و برای هر قسمت مسئول معینی انتخاب نموده بود، و از افراد مطلع در اداره این تشکیلات کمک می‏گرفت، به همین دلیل تشکیلات او با نظم خاص ‏و آبرومندی اداره می‏شد و این امر در نوع خود در تشکیلات روحانیت ‏بی‏سابقه بود.

آیت الله حکیم و سیاست

مرحوم آیت الله حکیم درباره سیاست همواره می‏فرمود: «اگر معنی سیاست اصلاح امور مردم روی ‏اصول صحیح عقلائی و رفاه حال و آسایش بندگان خدا باشد، اسلام تمامش همین است و جز سیاست ‏چیز دیگری نیست و علماء غیر از این کار دیگری ندارند... و اگر منظور معنی دیگری‏باشد،اسلام از آن بیگانه و دور است.»

برخی از فعالیتهای حضرت آیت الله را در ادامه به صورت فهرست‏وار خواهم آورد:

نخستین بار هنگامی که دولت انگلستان به قصد استعمار عراق لشکر خود را در خلیج فارس پیاده کرد آیت الله سید محمد سعید حبوبی، فرمان جهاد و دفاع ‏صادر کرد و خود او شخصا به جبهه ناصریه قدم گذاشت. آیت الله حکیم نیز همراه استاد قدم به جبهه جنگ نهاد و شهامت و استقامت عجیبی از خود نشان داد.

مورد دیگر اینکه، هنگامی که کمونیستها رخنه فوق العاده‏ای در تمام دستگاههای عراق کرده بودند و با رهبری عبد الکریم قاسم محیطی پر از وحشت و رعب در همه جا ایجاد نموده بودند، با صدور فتوای معروف‏ "الشیوعیة کفر و الحاد" قدرت آنان را درهم شکست، و از خطری که عراق و مقدسات آهن را تهدید می‏نمود، جلوگیری به عمل آورد.

همچنین حضرت آیت الله حکیم در کمک به جنبشهای آزادی‏بخش اسلامی فعال بود و در همین ارتباط مسلمانان را به کمک و پشتیبانی از برادران مسلمان فلسطینی تشویق می‏نمود.

اعلامیه‏های متعدد و مهمی در ارتباط با مساله فلسطین و وحدت مسلمین جهان برای‏نجات مسجد الاقصی صادر نمود. همچنین موضع دولت عراق را در قبال تظاهرات‏مردم در محکومیت تجاوز علیه مصر به شدت محکوم كرد.

در مورد مبارزات روحانیت ایران که از سال 1340 شمسی با مساله‏ انجمنهای ایالتی و ولایتی شروع شده بود، آیت الله حکیم، با شجاعت و صراحت تمام ازحرکتهای اسلامی روحانیت ایران، علنا حمایت نمود،و از مواضع حساس آنان،اعلام ‏پشتیبانی کرد. از جمله كارهای ایشان راجع به این امر تلگراف ایشان به مرحوم آیة الله بهبهانی، تلگراف دعوت از مراجع عظام قم، محکوم نمودن عوامل فاجعه 15 خرداد و دیگر فعالیتها بود.

اگر معنی سیاست اصلاح امور مردم روی ‏اصول صحیح عقلائی و رفاه حال و آسایش بندگان خدا باشد، اسلام تمامش همین است و جز سیاست ‏چیز دیگری نیست و علماء غیر از این کار دیگری ندارند.

وفات

این عالم بزرگوار پس از عمری تلاش و کوشش در راه اسلام و قرآن، سرانجام ‏در27 ربیع‏الاول سال 1390 قمری به ملکوت اعلی پیوست، در تشییع پیکر پاک او، صدها هزار نفر شرکت جستند، و تشییع جنازه او از بغداد تا نجف،در اثر ازدحام مردم دو روزطول کشید و عملا به تظاهراتی وسیع علیه رژیم خون آشام بعث عراق مبدل گشت. نماز ایشان را فرزند برومندش آیت الله سید یوسف حکیم برگزار نمود و بدن پاکش در مقبره مخصوصی جنب کتابخانه خود ایشان در نجف اشرف به خاك سپرده شد.

تهیه: مرتضی رستمی


منابع:

نور علم، شماره دوازدهم.

مکتب اسلام، شماره یازدهم.

نقباء البشر فى القرن الرابع عشر، آغا بزرگ تهرانی.

گنجینه دانشمندان، محمد شریف رازى، تهران، کتاب‏فروشی اسلامیه.

ماخذ : شیعه نیوز به نقل از  ابنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.