تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از موجودات در ساحل زندگی می‌كنند ولی ما باید برای پیداكردن آن‌ها به دقت به دنبالشان بگردیم. با هر بار جزرومد، آب دریا بالا و پایین می‌شود و به همین دلیل جانوران و گیاهان در نواحی گوناگونی از ساحل یافت می‌شوند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وابرش ساحلی

بسیاری از موجودات در ساحل زندگی می‌كنند ولی ما باید برای پیداكردن آن‌ها به دقت به دنبالشان بگردیم. با هر بار جزر و مد، آب دریا بالا و پایین می‌شود و به همین دلیل جانوران و گیاهان در نواحی گوناگونی از ساحل یافت می‌شوند. وابرش یك روش علمی برای اندازه‌گیری هر یك از این تغییرات است.

وسایل مورد نیاز:

وابرش ساحلی

نخ بلند

چند نی بامبو

دفترچه‌ی یادداشت

مداد

١- یك تكه‌ی بلند نخ را بردارید و آن را از بالای ساحل تا دریا بكشید. برای نگه داشتن نخ از بالا به پایین از دو نی بامبو استفاده كنید هر ٥٠ قدم بایستید و جانوران و گیاهانی را كه مشاهده می‌كنید در دفتر خود یادداشت كنید.

وابرش ساحلی

٢- در قسمت بالای ساحل (یعنی نقطه‌ای كه به خشكی نزدیك‌تر است) شما چند گونه‌ی گیاهی را پیدا می‌كنید كه می‌توانند در این نواحی شور زندگی كنند.

وابرش ساحلی

٣- خط ساحلی بلندترین جایی است كه از جزرومد به دست می‌آید. ناودان‌های شن و جلبك‌های دریایی در این قسمت زندگی می‌كنند.

وابرش ساحلی

٤- در قسمت بالای ساحل جلبك‌های سبز را پیدا خواهید كرد.

وابرش ساحلی

٥- میانه‌ی ساحل معمولاً پوشیده از نوار پهنی از جلبك‌های قهوه‌ای است كه به آن‌ها راك (یا جلبك‌های صخره‌ای) گفته می‌شود كه توسط نرم تنان بر روی صخره‌ها ایجاد می‌شوند.

وابرش ساحلی

٦- در نزدیکی دریا می‌توانید جلبک‌های دریایی قرمز و قهوه‌ای که کتانجک نیز نامیده می‌شوند را روی سنگ‌ها پیدا کنید. این قسمت از ساحل فقط در زمان جزر که جانوران دیگر نیز به فراوانی یافت می‌شوند، پیدا می‌شود.

وابرش ساحلی

نكته‌ی ایمنی

مواظب باشید از روی صخره‌های لیز براثر موج‌هایی كه می‌آیند سُر نخورید و نیفتید.

وابرش ساحلی

برای مشاهده مجموعه کاملی از کاردستی های علمی کلیک کنید

بازگشت