تبیان، دستیار زندگی
برخی از مردم خانه خود را به گورستان تبدیل کرده اند؟ می پرسید چگونه؟ روایتهای این نوشتار را بخوانید خواهید دانست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار: منازل خود را قبرستان نکنید!

گورستان خانه

قرآن، دریائی از نور و رحمت است که در هر کجا قرار بگیرد، آنجا را متبرک نموده و به درخشیدن وامیدارد. اما بسیاری از این درخشش ها و نزول برکات را، با چشمان کوتاه بین نمی توان رؤیت نمود.

و به همین دلیل است که باید خاضعانه، در برابر پاسداران ناموس الهی و جانشینان خدا در زمین، ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، زانوی ادب زده، و اسرار بزرگ عالم هستی را، از لسان مبارکشان بشنویم.

در رابطه با اثرات تلاوت قرآن در خانه، به حدیث اعجاب انگیزی از اولین اختر تابناک آسمان ولایت، حضرت امیرالمؤمنین (ع) گوش دل می سپاریم:

« در خانه ای که قرآن خوانده شود، و از خدای عزوجل فراوان یاد گردد، برکت افزایش می یابد، و فرشتگان حضور پیدا می کنند و شیاطین از آن می گریزند. و آن خانه به اهل آسمان روشنی می دهد، همان گونه که ستارگان آسمان به اهل زمین روشنی می دهند. »(1)

در حدیث دیگری، پیامبر محبوب و بزرگوارمان، ضمن تأکید همین درخشش برای اهل آسمانها، به کسانی که تلاوت قرآن در منازل را، از برنامه ی زندگی خود حذف نموده اند، هشدار می دهند که خانه های خود را همانند قبرستان، سرد و خاموش نسازند:

« خانه های خود را با تلاوت قرآن روشن کنید، و منازل را مانند قبرستان قرار ندهید. چنان که یهود و نصارا چنین کردند. در کلیساها و معبدها به عبادت پرداختند ولی در منازلشان اثری نبود.»

در هر خانه که قرآن زیاد خوانده شود، خیر و برکت آن خانه زیاد می شود و اهل آن خانه مشمول عنایت گسترده الهی خواهند شد. و آن خانه به اهل آسمانها نور می دهد. همان طور که ستارگان، زمین را روشن می کنند. »(2)

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، در حدیثی دیگر، باز هم به اثرات وجود قرآن در منازل، تأکید می فرمایند :

« خالی ترین و فقیرترین خانه ها، خانه ایست که در آن قرآن نباشد. »(3)

شاید که مقصود پیامبر عزیزمان، وجود روح قرآن در منازل است، وگرنه، در هر خانه ای یک یا چند جلد قرآن، آن هم به شکلهائی زیبا و چشمگیر، یافت می شود که بسا در طول یکسال هم، صفحه ای از آن گشوده نمی شود.

----------------------

1- اصول کافی - به نقل از الحیاه.

2- کافی ج 2 - به نقل از قرآن در احادیث اسلامی.

3- عده الداعی، ص 212 - به نقل از قرآن در احادیث اسلامی.

4- آداب تلاوت قرآن


تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری