تبیان، دستیار زندگی
اخیرا عکسی در رسانه ها چاپ شده از اینشتین و شخص دیگری که گفته شده مرحوم حسابی است. در توضیح عکس آمده که حسابی برای مراسم نوروز اینشتین و برخی از فیزیکدانان دیگر را به خانه اش دعوت کرده بود!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینشتین و دکتر حسابی؟!

تصویری از اینشتین و گودل، ریاضیدان معروف آلمانی

اخیرا عکسی در رسانه ها چاپ شده از اینشتین و شخص دیگری که گفته شده مرحوم حسابی است. در توضیح عکس آمده که حسابی برای مراسم نوروز اینشتین و برخی از فیزیکدانان دیگر را به خانه اش دعوت کرده بود! در این توضیحات با آب و تاب از مراسم نوروز ایرانیان و سنتهای آنها صحبت به میان آمده است که قلب هر ایرانی را به تپش می اندازد.

متأسفانه همه آنچه فرزند مرحوم حسابی (مهندس ایرج حسابی) به عنوان خاطرات حسابی در ذیل این عکس نقل می کند، دروغ است.

شخص کنار اینشتین در این عکس، گودل، ریاضیدان معروف آلمانی است که کیهان شناسان و نسبیت دانان او را با مدل گودل به عنوان یک عالم نامتناهی چرخان می شناسند. در آن سالی هم که نقل می شود نه حسابی در پرینستون بوده و نه دیگر فیزیکدانان که در این تخیلات زشت مکتوب آمده است.

متأسفانه رسانه های ما به این گونه دروغ پردازی ها و شیادی ها دامن زده اند و بخشی از این اکاذیب متأسفانه به کتب درسی هم راه یافته است. لازم است جهت سلامت جامعه ی علمی کشور همه ی ما با این فساد اخلاقی مواجهه کنیم و نگذاریم بیش از این جوانان ما منحرف شوند!

به عنوان نمونه نگاه کنید به این مقاله در در روزنامه اعتماد 14ر12ر87 .

[دکتر حسابی نه شاگرد اینشتین بوده است و نه ارائه دهنده ی یک نظریه ی علمی فوق العاده. از وی اسطوره نسازیم. یک فیزیکدان معمولی که کار علمی بزرگی نکرده است.]

بخشی از خاطرات (= خیالات غیرواقعی)  مهندس ایرج حسابی:

«... در زمان تدریس در دانشگاه پرینستون دکتر حسابی تصمیم می گیرند، سفره ی هفت سینی برای اینشتین و جمعی از بزرگ ترین دانشمندان دنیا از جمله بور، فرمی،شرودینگر و دیراک و دیگر استادان دانشگاه بچینند و ایشان را برای سال نو دعوت کنند.

... اما اینشتین 20 دقیقه دیرتر آمد و گفت چون خواهرم را خیلی دوست دارم خواستم او هم در جشن سال نو ایرانیان را ببیند.

... به گفته ی ایشان همه در آن جلسه از معانی این دعا و معانی ارزشمندی که در تعالیم  مذهبی ماست شگفت زده شده بودند.

... اینشتین رنگش می پرد، عقب عقب می رود و روی صندلی می افتد و حالش بد می شود. از او می پرسند که چه اتفاقی افتاده است؟ می گوید:مملکت خودمان 200 سال پیش دانشمندی داشتیم وقتی این حرف را زد کلیسا او را به مرگ محکوم کرد، اما شما از 10 هزار سال پیش این مطلب را به زیبایی به فرزندانتان آموزش می دهید. علم شما کجا و علم ما کجا؟! »

نوشته ی:

دکتر رضا منصوری - مدیر اسبق انجمن فیزیک ایران

به نقل از:

مجله ی نجوم شماره 184