تبیان، دستیار زندگی
برخی چنین شبهه کرده اند که آیه سوم سوره نساء دستوری برای شهوترانی بیشتر مردان است حال اینکه سیاق و مقتضای ایات قبل خلاف آنرا نشان می دهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ به شبهات اینترنتی

(3)

شبهات

شبهه دستور قرآن به شهوترانی مردان!

اشاره:

بنا بر پاره ای تحلیلها و آمارهای منتشر شده، اسلام هراسی در غرب موجب شده تا بیش از ده هزار سایت ضدقرآنی ایجاد و به شبهه افکنی پیرامون حقانیت کتاب مقدس قرآن دامن بزنند.

با اینکه عملیات تخریب گرایانه دشمنان علیه اسلام و قرآن، روز به روز گسترده تر و سازمان یافته تر می شود اما دنیای عرب و جهان اسلام همچنان در لاک بی خبری و در کنج عافیت طلبی به سر می برند.

وظیفه هر مسلمان بیدار و آگاه ایجاب می کند تا سر حد توان، با قلم، قدم و دم خویش به یاری اسلام عزیز برخاسته توطئه دشمنان را خنثی و نقشه شومشان را نقش بر آب سازند.

از همین رو سلسله مقالاتی روشنگرایانه متضمن پاسخ به پاره ای شبهات اینترنتی پیرامون کتاب آسمانی قرآن با چنین انگیزه ای تدوین شده است که شماره سوم آن اکنون از منظر نظرتان خواهد گذشت.

شبهه سوم

در آیه 3 سوره نساء گفته شده : « اگر نمی توانید در مورد یتیمان عدالت را رعایت کنید پس نکاح کنید از زنان دو یا سه و یا چهار زن را  ......»

همچنان که مشاهده می کنید قرآن به هر بهانه ای به مسلمانان دستور به شهوترانی داده کما اینکه در این آیه بحث در مورد یتیمان است ولی می گوید : اگر شما عدالت را در مورد یتیمان نتوانستید رعایت کنید پس بروید چند تا زن بگیرید!!

جواب

مقدمه :

آیات قرآن با هم دیگر ارتباط دارند لهذا برای فهم دقیق از یک آیه حد اقل باید نگاهی به آیات قبل داشته باشیم تا ببینیم آیه در چه مقامی واقع شده است .

وقتی شما به آیات قبل ِ آیه 3 سوره مبارکه نساء نگاه می کنید ، می بینید خداوند متعال بحث رعایت حفظ اموال یتیم را مطرح فرموده بود که در ادامه آن بحث فرمود : اگر نمی توانید در مورد یتیمان عدالت را رعایت کنید پس نکاح کنید ...

بنا بر این آیه در مقام حفظ اموال یتیم به نحو احسن است

اصل جواب

در دوره جاهلیت و بعد از آن ( حتی در همین زمان حاضر ) رسم بر این بود که اگر دختران یتیمی دارای اموال قابل توجهی بودند بعضیها به نیت به چنگ آوردن مالشان با آنها ازدواج می کردند .

خداوند تبارک و تعالی از این عمل زشت نهی کرده و فرمود: و ان خفتم ان لا تقسطوا فی الیتامی یعنی اگر می ترسید از اینکه نتوانید عدالت را در مورد یتیمان رعایت کنید ( بعبارت دیگر اگر نمی توانید نیت خود را در ازدواج با دختران یتیم خالص کنید و فقط چشمتان به مال آن یتیم دوخته شده ) فانکحوا ما طاب لکم من النساء یعنی پس بروید و از زنان دیگر نکاح کنید و انها را به ازدواج خود در آورید.

خلاصه : طبق قرائنی که ما از آیات قبل بدست می آوریم متوجه می شویم که این آیه در صدد بیان رعایت عدالت در مورد دختران یتیمی است که عده ای به قصد به چنگ آوردن مال ، با آنها ازدواج می کنند که می فرماید : اگر شما نمی توانید انصاف را در مورد این دختران رعایت کنید و فقط نیتتان مال آن هاست پس اینها را رها کنید و زنان دیگر را برای ازدواج انتخاب کنید .

منبع:

نرم افزار  تفسیر بیان،تالیف دکتر محمد علی انصاری، ذیل تفسیر آیه 3 سوره مبارکه نساء


تنظیم برای تبیان: شکوری_گروه دین و اندیشه