تبیان، دستیار زندگی
فضلا و طلاب متقاضی مدرک رسمی حوزه از دو هزار پایان‌نامه و رساله علمی در سطح سه و چهار دفاع کرد‌ه‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسئول اداره امور پایان‌نامه‌های حوزه:از دو هزار رساله علمی دفاع شده است
مسئول اداره امور پایان‌نامه‌های حوزه:از دو هزار رساله علمی دفاع شده است

فضلا و طلاب متقاضی مدرک رسمی حوزه از دو هزار پایان‌نامه و رساله علمی در سطح سه و چهار دفاع کرد‌ه‌اند.

مسئول اداره امور پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی حوزه درگفت‌وگو با مرکز خبر حوزه با تشریح اهداف و فعالیت‌های این اداره گفت: با هجمه‌های مختلفی که به مذهب تشیع می‌شود ضرورت دارد پایان‌نامه‌های حوزه را کاربردی‌تر کنیم.

حجت‌الاسلام محمد افتخاری افزود: بسیاری از موضوعات به کار رفته در پایان‌نامه‌ها تکراری است و باید موضوعاتی که جنبه کاربردی دارد و نیاز جامعه است و باید پاسخ‌گوی مسایل روز باشد برای پایان‌نامه‌ها انتخاب شوند.

وی یادآور شد: مباحثی که امروز مورد نیاز جامعه است از قبیل مسایل پزشکی، اقتصادی، احکام اختصاصی زنان، بورس، اسکناس و امثال آن، که از حوزه در این موضوعات درخواست تحقیق و پژوهش دارند، پایان‌نامه‌های طلاب باید بیشتر به این موضوعات بپردازند.

مسئول اداره امور پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی حوزه گفت: این اداره چاپ عناوین رساله‌ها به صورت کتاب برای استفاده مراکز و موسسات علمی و چاپ چکیده‌های رساله‌ها را در دست اقدام دارد.

وی به رساله‌های غیرعلمی به عنوان « معادل استخدامی» اشاره کرد و افزود: در مورد رساله‌های معادل آمار دقیقی نداریم، چون بخشی از آنها تا هنوز به دست ما نرسیده است.

حجت‌الاسلام افتخاری خاطرنشان کرد: قبل از اینکه رساله‌های علمی از سوی شورای انقلاب فرهنگی رسمیت پیدا کند، شورای مدیریت حوزه برای رفع مشکل استخدام طلاب در نهادهای دولتی و اعطای مدرک به آنان اقدام به اخذ پایان‌نامه می‌کرد.

وی افزود: در گذشته اگر طلبه‌ای رساله‌ای ارایه می‌داد به او مدرک معادل می‌‌دادند و از این طریق مشکل مدرک آنان در نهادهای دولتی حل می‌شد.

مسئول اداره امور پایان‌نامه‌ها و رساله‌ای علمی حوزه با بیان اینکه، با مدرک معادل نمی‌توان ادامه تحصیل داد گفت: رساله‌های معادل یک کار ضربتی بود که حوزه برای حل مشکل مدرک انجام داد و کسانی  که می‌‌خواهند رساله‌های معادل را به رساله علمی تبدیل کنند، باید رساله خود را از نظر کمیت با قوانین رساله‌های فعلی تطبیق دهند و تحقیقات خود را گسترده کرده و در مصاحبه علمی شرکت نمایند، اما دفاعیه برای آنان لازم نیست.

وی با بیان اینکه اعطای مدرک معادل از زمان تشکیل شورای مدیریت تا سال 75 بود افزود: حوزه در سال 75 به این نتیجه رسید که مدرک حوزه باید رسمی شود و با هماهنگی شورای انقلاب فرهنگی در صورت ارایه رساله علمی، به طلاب مدرک رسمی داده شود.

حجت‌الاسلام افتخاری با بیان اینکه برای ارایه پایان‌نامه‌ سطح سه نیازی به شرکت در درس خارج نیست بیان داشت: طلبه‌ای که پایه 10 دارد، امتحان کتبی و شفاهی را با معدل 14 تمام کرده به قید ملبس بودن، می‌تواند برای درخواست پایان‌نامه سطح سه ثبت‌نام کند و نیازی به ارایه گواهی درس خارج نیست.

وی با اشاره به اینکه از نظر آیین‌نامه‌های رساله‌های علمی، انتخاب موضوع در اختیار کمیته‌های تخصصی است گفت: چون این کار با ذوق طلاب سازگار نیست و انتخاب موضوع پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به خود طلاب واگذار شده، ولی باید کمیته‌های تخصصی آن را تایید کنند.

مسئول اداره امور پایان‌‌نامه‌ها و رساله‌های علمی حوزه افزود: از ابتدای تشکیل کمیته‌ها، در کمیته تخصصی کلام و فلسفه 709 موضوع، در کمیته معارف 193 موضوع در کمیته تفسیر و علوم قرآن 468 موضوع و در کمیته فقه و اصول 639 موضوع تایید شده که طلاب می‌توانند از این موضوعات برای پایان‌نامه‌های خود استفاده کنند.