تبیان، دستیار زندگی
عامل تجمع پیروان ادیان یهودی و مسیحی در اطراف مكه و در گوشه و كنار عربستان در آن دوران توسط خیلی از محققین و پژوهشگران تاریخی ، انتظار پیامبر خاتم بوده كه در كتب این ادیان به ظهورش در شبه جزیرة عربستان تأكید شده بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمد(ص)واسلام(2)

کعبه

ادامه از محمد و اسلام (1)

« جان دیون پورت » نویسندة مسیحی كتاب « عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن » كتاب خود را چنین آغاز می‌نماید:

«این نكته مسلم و محقق است كه درمیان همة مقننین و فاتحین معروف جهان تاریخ زندگی هیچ یك مشروح تر و معتبرتر از تـاریخ زندگی محــمد (ص) نوشته نشده است »‌. حتی قوم عرب و سرزمین عربستان نیز به بركت وجودش مورد دقت و بررسی غنی واقع شده است .

«ژول لابوم فرانسوی» در مقدمة فهرستی كه برای قرآن نوشته است، اوضاع و احوال جمیع ممالك و سرزمین هائی را كه در عصر بعثت پیامبر اسلام نام و نشانی داشته‌اند وصف و تشریح نموده است تا چه رسد به مهد نبوت و كشورهای مجاور و غیر مجاوری‌كه پیغمبر با آن ها سرو كار داشته است. چنین تحقیقات گسترده‌ای باعث گردیده تا تمام زوایا و جوانب مربوط به حیات پیامبر و دین اسلام بطور وضوح در مقابل محقق قرار گیرد.

در زمان ظهور اسلام در شمال عربستان ادیان یهودی و مسیحی، در شرق آن دین زرتشت و در جنوب و بخشی از یثرب نیز یهودیان زندگی می‌كردند. در بقیة نقاط این شبه جزیره نیز آئین‌های بت پرستی با تفاوت‌های خاص خود موجود بود . زبان رسمی عربستان « عربی » و در مناطق اطراف آن زبان‌های محلی مثلاً در حبشه ومصر و مناطقی كه امروزه به سومالی و اردن مشهور است « عبری »، در مناطقی كه امروزه لبنان و سوریه قرار دارد زبان « فنیقی» و در بقیة مناطق زبان‌های كلدانی و آشوری رایج بوده است . تمامی این زبان‌ها از شاخة زبان‌های سامی بوده است كه چه از نظر خط و چه از نظر كلمات به هم بسیار نزدیك بوده‌اند.

«جرجی زیدان» در كتاب تاریخ تمدن خود چنین اظهار می‌كند كه: در آن موقع اگر از مردم عربستان كسی به حبشه می‌رفت و یا اگر از مردم سرزمین اردن یا سرزمین لبنان كسی به حجاز می‌آمد خود را چندان غریبه احساس نمی‌كرد و به تعبیر او بدون مترجم می‌توانستند زبان یكدیگر را متوجه شوند. این تجمع ادیان در اطراف عربستان و همچنین هم زبانی در میان منطقه‌های بزرگ از جهان آن روز و رشد و تكامل خط و زبان كه تا آن زمان سابقه نداشت فرصت بسیار مناسبی را جهت ظهور دین خاتم بوجود می‌آورد.

عامل تجمع پیروان ادیان یهودی و مسیحی در اطراف مكه و در گوشه و كنار عربستان در آن دوران توسط خیلی از محققین و پژوهشگران تاریخی ، انتظار پیامبر خاتم بوده كه در كتب این ادیان به ظهورش در شبه جزیرة عربستان  تأكید شده بود.

ویل دورانت در جلد 11 تاریخ تمدن خویش می‌نویسد: « كلمة محمد كه مشتق از حمد و به معنی « بسیار ستوده» است سبب شده كه بعضی عبارات تورات را بشارت از ظهور وی تلقی  كرد».

البته توراتی كه مد نظر ویل دورانت بوده تورات فعلی است كه علم به تحریف آن قطعی می‌باشد و مطمئناً در سالیان مربوط به ظهور پیامبر اسلام این تحریف كمتر بوده است. همچنین با توجه به بشارت هایی كه در ارتباط با پیامبر اسلام در انجیل مسیحیان آمده بود، مسیحیان بی‌شماری نیز منتظر ظهور پیامبری به نام «احمد» بودند. هر چند كلیسای مسیحی از حدود یك قرن قبل از تاریخ ظهور پیامبر اسلام سعی بسیاری نموده بود تا انجیل های تحریف نشده از جمله انجیل «برنابا» را از میان مسیحیان جمع نماید اما این كار تا آن زمان به صورت كامل انجام نشده بود و حتی در میان انجیل‌های اربعه رسمی نیز با تمام تحریفی كه صورت گرفته بود باز این اصل انتظار به چشم می‌خورد.

به هر حال در سال 570 میلادی محمدبن عبدالله(ص) در مكه چشم به جهان گشود و چهل سال بعد، پس از آن كه شخصیت روحانی وی گسترش لازم را یافــت او از جانـب خداوند در 27 رجـب در غـاری به نـام «حرا » در كوه های اطراف مكه به راهنمایی انسان ها انتخاب ومبعوث گردید و اولین آیات از معجزة جاودانه اش « قرآن» در همین روز بر وی نازل شد. دعوت او به توحید و یگانه پرستی بود و ضمن قبول پیامبران الهی قبل، خود را خاتم الانبیاء و آخرین پیامبر الهی كه در كتب راستین آن انبیاء به ظهورش بشارت داده شده معرفی نمود.

ادامه در معجزه جاویدان 1

نوشته : محسن سید اسماعیلی

بخوانید انسان(ا)

بخوانید عقل و وحی (1)

بخوانید علم و دین (1)

بخوانید دین شناسی (1)

بخوانیداسناد جاویدان (1)

01


تنظیم : صادقی