تبیان، دستیار زندگی
دستگاه هشداردهنده صوتی اساسا از یک مدار مولتی ویبراتور یا به اصطلاح مدار الاکلنگ تشکیل شده است. اساس کار مدار به این صورت است که ترانزیستورهای Tr1 و Tr2 که اولی از تیپ منفی و دومی از تیپ مثبت است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدار هشدار دهنده

در اینجا قصد داریم که  به بررسی یک مدار هشدار دهنده بپردازیم ، این مدار شامل یک مولتی ویبراتور ساده می باشد و توضیحات آن برگرفته از شبکه آموزش سیما است .

دستگاه هشداردهنده صوتی اساسا از یک مدار مولتی ویبراتور یا به اصطلاح مدار الاکلنگ تشکیل شده است. اساس کار مدار به این صورت است که ترانزیستورهای Tr1 و Tr2 که اولی از تیپ منفی و دومی از تیپ مثبت است طوری به یکدیگر وصل شده اند که وقتی یکی از آنها به حال هدایت در می آید و جریان معینی از مسیر آن می گذرد، ترانزیستور دیگر در همان حال در حالت عدم هدایت و توقف به سر می برد. اما لحظه ای بعد ترانزیستوری که درحالت توقف بود ناگهان به حالت هدایت می افتد و این بار ترانزیستور قبلی کم کم به حالت عدم هدایت در می آید این حالات هدایت و عدم هدایت پی در پی ترانزیستورها که با سرعت زیاد انجام می شود ناشی از وجود خازن C3 است که با پر و خالی شدن، ترانزیستورها را تحت تاثیر قرار می دهد و عمل نوسان سازی را پدید می آورد.

مدار هشدار دهنده صوتی و ربات و رباتیک و روبوکاپ robot , robotic , robocup

با فشار دادن دکمه "کلید فشاری" عمل نوسان سازی مدار آغاز می شود و حتی پس از آزاد کردن دکمه کلید، نوسان سازی تا مدتی بعد ادامه پیدا می کند. این امر ناشی از وجود خازن الکترولیت C1 است که موقع فشار دادن کلید شروع به پر شدن می کند و پس از قطع شدن اتصالهای کلید، مدتی طول می کشد تا جریان ذخیره شده را در مدار تخلیه کند و در این مدت نوسان سازی با آهنگی کند شونده ادامه پیدا می کند و بالاخره با تخلیه کامل این خازن در مدار ترانزیستور و مدار مقاومت R2، عمل نوسان سازی متوقف می شود.

>   مقاومت  :   R1 = 10 k

>   مقاومت  :   R2 =270 k

>   مقاومت  :   R3 =100 k

>   مقاومت  :   R4 =10

>   مقاومت  :   R5 =220

>   خازن الکترولیت  :   C1 = 100 uF

>   خازن غیرالکترولیت  :   C2 = 0.01 uF

>   خازن غیر الکترولیت  :   C3 = 0.047 uF

>   خازن الکترولیت  :   C4 = 220 uF OR 100 uF

>   ترانزیستور  :   Tr1 = C828

>   ترانزیستور  :   Tr2 = A683

برگرفته از سایت دانشنامه و دانشجو . ای ار

تنظیم برای تبیان: سیدخاموشی