تبیان، دستیار زندگی
سیاره ما فقط یكی از نه سیاره‌ای است كه منظومه شمسی را می‌سازند؛ زنجیره‌ای از سیارات كه برای همیشه به دور خورشید می‌چرخند و خورشید فقط یكی از ١٠٠ میلیارد ستاره در كهكشان ماست. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كره زمین در فضا

وقتی كه شما با امنیت كامل نشسته و این مقاله را مطالعه می‌نمایید، تصور اینكه زمین تنها یك توپ بسیار كوچك در فضای بیكران است، ‌بسیار سخت به نظر می‌رسد. حتی سخت‌تر است كه تصور كنیم زمین علاوه بر این با سرعتی بالغ بر 800 کیلومتر بر ساعت مانند یك فرفره به دور خود می‌چرخد و با سرعت 80000 کیلومتر بر ساعت در تاریكی سیر می‌کند.

سیاره ما فقط یكی از نه سیاره‌ای است كه منظومه شمسی را می‌سازند؛ زنجیره‌ای از سیارات كه برای همیشه به دور خورشید می‌چرخند و خورشید فقط یكی از 100 میلیارد ستاره در كهكشان ماست – یك صفحه بسیار بزرگ كه 80000 سال طول می‌كشد تا نور عرض آن‌را بپیماید- و كهكشان‌ ما، راه شیری، فقط یكی از ده میلیارد كهكشانی است كه در جهان پراكنده‌اند!

ساخت یك افلاک نما

كمك گرفتن از یك بزرگ‌تر در انجام این آزمایش توصیه می‌شود.

در دهه 1600 مردم بالاخره قبول كردند زمین مانند یك توپ گرد است كه به دور خورشید می‌چرخد. اندكی پس از آن، شروع به ساخت ابزاری نمودند كه افلاک نما نام داشت و نحوه حركت زمین، ماه و خورشید را نشان می‌داد.

وسایل مورد نیاز

وسایل مورد نیاز برای كره زمین در فضا

قوطی گرد، مقوای ضخیم، قطعات بالسا، قرقره، نخ، میله چوبی، نوار كشی، مهره، دو عدد واشر، توپ پینگ‌پنگ، لامپ، چراغ‌قوه، سر پیچ لامپ، باتری، سیم برق، لوله آلومینیومی، سیم، چسب مایع، چسب نواری، ابزار و وسایل نشان داده شده.

1- به وسیله چسب نواری دو سیم برق را به دو انتهای یك باتری بچسبانید. سیم‌ها را از یك لوله آلومینیومی بگذرانید. این لوله باید به اندازه كافی نازك باشد تا از وسط قرقره عبور نماید. همچنین طول آن باید 5/4 برابر طول قرقره باشد.

 كره زمین در فضا

2- به وسیله مته، یك سوراخ به اندازه قطر لوله در بلوك بالسا ایجاد نمایید. بلوك را به قسمت داخلی قوطی بچسبانید و دو تا قرقره از لوله گذرانده و لوله را وارد بلوك نمایید.

 كره زمین در فضا

3- روی صفحه گرد مقوایی كه به اندازه قوطی بریده شده‌است، سوراخی ایجاد نموده و آن‌را از لوله رد كنید. سوراخ‌هایی در هر دو انتهای نوار بالسا (كه كمی بلندتر از شعاع قوطی باشند) ایجاد كنید.

 كره زمین در فضا

4- یك انتهای نوار بالسا را در لوله آلومینیومی چفت كرده و در انتهای دیگر میله چوبی را وارد نمایید. یك واشر و قرقره وارد لوله و نیز میله چوبی كرده و سپس نوار بالسای دوم را روی آن‌ها قرار دهید.

 كره زمین در فضا

5- یك توپ پینگ‌پنگ را به وسیله مقداری بتونه پلاستیكی روی میز بچسبانید. از یك بزرگ‌تر بخواهید تا به وسیله مته یك سوراخ به قطر سیم در توپ ایجاد نماید.

 كره زمین در فضا

6- 8 سانتی‌متر از سیم را مطابق شکل رسم شده‌ی پایینی تا كنید. برای به دست آوردن زاویه دقیق از یك نقاله استفاده نمایید. یك سوراخ در میله چوبی ایجاد كرده و سیم را از آن رد كنید.

 كره زمین در فضا

7- توپ پینگ‌پنگ را روی سیم محكم كنید. سیم نازك‌تر را به دور سیم كلفت‌تر پیچانده و به انتهای آن یك مهره وصل كنید. سیم‌های برق را به سرپیچ متصل كرده و درجای خود چسب بزنید.

 كره زمین در فضا

8- یك نوار كشی به دور قرقره‌ها حلقه زده و سیم‌های برق را برای روشن شدن لامپ به هم وصل نمایید. دستگیره را به آرامی بچرخانید تا زمین به دور خورشید بچرخد. توجه كنید كه در هنگام چرخیدن، زمین همواره در زاویه‌ای ثابت باقی می‌ماند.

(برای دیدن نمای بزرگی از شکل زیر روی آن کلیک کنید)

نمایی از حرکت زمین به دور خورشیدنمایی از حرکت زمین به دور خورشید

آرایش فصلی

رسم تصویر چهار فصل روی بدنه‌ی پروژه طرح را كامل خواهد نمود.

تصویر چهار فصل روی بدنه‌ی پروژه

كشف نیكلاس كوپرنیكوس

هزاران سال، بیش‌تر مردم باور داشتند كه خورشید و همه سیارات به دور زمین می‌چرخند. این ایده را یك منجم اهل یونان به نام بطلمیوس پیشنهاد داده بود. در سال 1530 یك كشیش لهستانی به نام نیكلاس كوپرنیك (1543- 1473)، نشان داد كه زمین به همراه سایر سیارات به دور خورشید می‌چرخند. رهبران كلیسا با این عقیده مورد توهین شدیدی واقع شدند و باور آن‌ها این بود که نظر کوپرنیک "تمام هنر نجوم را از بین خواهند برد" كه در نهایت این كار انجام شد. اما، یك قرن دیگر هم گذشت تا مردم كم‌كم قبول كردند كه حق با كوپرنیك است. كتاب این دانشمند De revolution bus توسط كلیسا به مدت 300 سال ممنوع باقی ماند.

نیكلاس كوپرنیكوس

مسافرت سالیانه

دقیقا یكسال طول می‌كشد تا زمین به دور خورشید بچرخد- و یا به طور دقیق‌تر 1/4  ،365 روز – این دلیل وجود 365 روز در یك سال است. ما این 1/4 روز را با اضافه كردن یك روز به اسفند ماه، هر چهار سال یكبار جبران می‌كنیم. مدار زمین كاملا گرد نیست. بلكه بیضی شكل (تخم‌مرغی) است. بنابراین زمین در برخی اوقات بیش‌تر از سایر مواقع به خورشید نزدیك است. زمین، در تاریخ سیزدهم دی در نزدیك‌ترین فاصله خود با خورشید یعنی  147500000 km("سمت الشمس“ )  و در تاریخ چهاردم خرداد ("اوج خورشیدی" ) در دورترین فاصله خود 152500000 m قرار دارد.

حرکت زمین به دور خورشید

بازگشت