تبیان، دستیار زندگی
معرفی اجمالی کتاب عرفانی «شرح دعای سحر» از حضرت امام(ره)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام خمینی(ره) و شرح دعای سحر

'e'e .ejfj(1g) h 41- /9'j 3-1

معرفی اجمالی کتاب عرفانی «شرح دعای سحر» از حضرت امام(ره)

اولین اثر امام در 27 سالگی

کتاب «مختصر في شرح الدعاء المتعلق بالأسحار» که با ترجمه آقای فهری به‏نام «شرح دعای سحر» معروف شد اولین تألیف امام خمینی(ره) می‏باشد و تألیف آن به سال 1347 هجری قمری یعنی وقتی که از عمر امام(ره) فقط بیست وهفت بهار می‏گذشت برمی‏گردد.

این نکته در زندگی امام جای تأمل جدی دارد که ایشان سال ها پیش از آن‏که وارد مبارزه سیاسی شوند و حتی قبل از آن‏که به طرح مباحثی مانند ولایت فقیه بپردازند شرح دعای سحر را می نویسند. تغییر و تحولات اساسی‏ای که در عالم خارج به تعبیر خود ایشان با انفجار نور انقلاب اسلامی در دنیای خارج محقق شد، سال‏ها قبل و در شروع نهضت و در اوان جوانی ایشان در وجودشان محقق شده بود.

کتاب شرح دعای سحر در همان سالی تألیف شده‏است که مرحوم شاه‏آبادی به قم آمدند و نوشتن این کتاب در اولین سال آشنایی امام با ایشان نشان می‏دهد که امام قبل از آیت‏الله شاه‏آبادی فلسفه و عرفان خوانده بودند و استاد دیده بودند.

انگيزه‏ى تأليف‏ شرح دعای سحر

حضرت امام(ره) غرض از تدوين كتاب را چنين بيان مى‏دارند: «...از آنجايى كه يكى از بزرگترين نعمت‏ها بر بندگان و رحمت گسترده در ميان اهل شهرها، دعاهايى است كه از گنجينه‏هاى وحى و شريعت و حاملان دانش و حكمت نقل شده.

زيرا همين دعاهاست كه رابطه‏ى معنوى ميان خالق و مخلوق و رشته‏ى پيوند ميان عاشق و معشوق است، و وسيله‏اى است براى درآمدن به اندرون قلعه‏ى محكم، و چنگ زدن به آن دستاويز استوار و ريسمان پرتوان...پس خواستم كه آن را از بعضى جهات به مقدار آمادگى خويش، با توانى اندك و آگاهى ناچيزى كه دارم شرح كنم.»

اسم اعظم خدا در این دعاست

دعای سحر یا به بیان امام خمینی در شرح دعای سحر « دعای مباهله » از ادعیه ایست که از امام محمد باقر علیه السلام نقل شده‏است.

سیدبن طاووس در کتاب اقبال پس از نقل این دعا از قول امام باقر علیه السلام روایتی به این مضمون نقل می‏نماید:

اگر مردم عظمت این دعا در نزد خدا و سرعت استجابت این دعا برای کسی که آن را می‏خواند برای بدست آوردن آن بر روی همدیگر شمشیر می کشیدند!

و در روایت دیگری از قول ایشان نیز این‏چنین نقل می‏کند:

اگر سوگند یاد کنم که اسم اعظم خدا در این دعاست، سوگندم درست است. پس هرگاه دعا کردید در دعا کوشش کنید که این دعا از علوم پنهانی است. پس آن را پنهان کنید مگر از اهلش. منافقین و تکذیب‏کنندگان و انکارکنندگان از اهل این دعا نیستند و این دعا دعای مباهله است؛ می‏گویی: اللهم إنی اسئلک من بهائک بأبهاه....

کتابی برای آشنایان به فلسفه و عرفان

این اثر به زبان عربی نوشته شده است و مباحث مطرح شده در آن به گونه ایست که آشنایان با اصطلاحات فلسفه و عرفان می‏توانند از آن استفاده کنند.

ترجمه این کتاب به همراه شرح مختصر برخی از مباحث مطرح در کتاب پس از انقلاب اسلامی توسط سید احمد فهری از شاگردان امام(ره) صورت پذیرفته‏است.

حضرت امام(ره) در این کتاب از اسرارالصلاة حاج میرزا جواد ملکی و تعلیقه آقا محمدرضا قمشه ‏ای بر شرح فصوص قیصری و شرح اسماء حاجی سبزواری و فتوحات محیی الدین و تأویلات عبدالرزاق کاشی و شرح قیصری بر فصوص و شرح مفتاح‏الغیب فناری و قبسات میرداماد و اسفار ملاصدرا و برخی کتب فیض و نیز کتاب الهیئة والاسلام مرحوم سید هبة ‏الله شهرستانی یاد و مطلب نقل می ‏کند که این آخری نشان می‏دهد که امام کتابهای جدید را هم می‏خواندند.

ساختار كتاب‏

كتاب شرح دعای سحر بر محور فصل‏بندى و ابواب خاصى تنظیم نشده است بلكه بر اساس جملات دعاى سحر تدوين يافته، و در ذيل هر يك از 22 فقره‏اى كه نام‏هاى خداوند بيان شده است شرحى پيرامون آن جملات به نگارش در آمده است مثلا در ذیل فقره اول دعا سرفصل‏های زیر آمده است:

« اللهم إني أسألك من بهائك بأبهاه... »

- جامعيت انسان همه‏ى عوالم را

- سر ابتداء به «اللهم» در أدعيه‏

- حقيقت اخلاص‏

- طريقه‏ى سلوك شيخ الأنبياء

- فرق ميان بهاء و جمال‏

- فرق ميان صفت جلال و جمال‏

همان‏گونه که قبلا هم اشاره شد، انديشه‏هاى امام(ره) در كتاب مزبور شامل نكات عميق فلسفى و عرفانى است و به تعبیر دیگر این کتاب اثری است که مخاطب خاص دارد و خود، نيازمند تبيين و شرح اصطلاحات و مفاهيم است.