تبیان، دستیار زندگی
اندیش (همسر مرحوم جمشید اسماعیل خانی ) بیوگرافی متولد 1333 شیراز . لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنری های زیبا ، شروع فعالیت از سال 1349 با گروه تئاتر در استان فارس از ابتدا که وارد عرصه سینما و تلویزیون شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوهر خیراندیش (همسر مرحوم جمشید اسماعیل خانی )

بیوگرافی

متولد 1333 شیراز . لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنری های زیبا ، شروع فعالیت از سال 1349 با گروه تئاتر در استان فارس

از ابتدا که وارد عرصه سینما و تلویزیون شد بازی اش را همگان پسندیدند. او با فیلم " روزهای انتظار " فعالیت خود را آغاز کرد و با فیلم بانو خوش درخشید. گوهر خیر اندیش نقشهای ماندگار زیاد دارد. از این جمله می توان به فیلمهای بامهای شهر ، روز باشکوه ، مدرسه پیرمردها ، چهره و ارتفاع پست اشاره کرد که وی دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از بیستمین جشنواره فیلم فجر به خاطر بازی در آن دریافت کرد.

پرونده هنری او شامل فیلمهای زیر است :

با من از فردا بگو (1366)

مدرس (مجموعه تلویزیونی – 1366)

شاخه های بید ( امرالله احمد جو – 1367)

شب حادثه (سیروس الوند – 1367)

روز باشکوه (کیانوش عیاری – 1367)

زیر بامهای شهر ( اصغر هاشمی – 1368)

آینه ( مجموعه تلویزیونی – 1368)

سایه خیال ( حسین دلیر – 1369)

مدرسه پیرمردها (علی سجادی حسینی – 1370)

بانو ( داریوش مهرجویی – 1370)

عیالوار ( پرویز صبری – 1371)

لبه تیغ (جمال شورجه – 1371)

یک مرد ، یک خروس ( مسعود جعفری جوزانی – 1371)

روزی روزگاری ( امرالله احمد جو- مجموعه تلویزیونی – 1371)

روزگار وصل ( مجموعه تلویزیونی – 1371)

بوی خوش زندگی ( ابولحسن داودی – 1373)

چهره ( سیروس الوند – 1374)

ساغر ( سیروس الوند – 1376)

جنگجوی پیروز ( کمال تبریزی – 1377)

شیدا ( کمال تبریزی – 1377)

میکس (داریوش مهرجویی – 1378)

سهراب ( سعید سهیلی – 1378)

مربای شیرین ( مرضیه برومند – 1379)

همسایه ها ( محمد حسین لطیفی – 1379)

نان و عشق و موتور 1000 ( ابولحسن داودی – 80/ 1379)

ارتفاع پست ( ابراهیم حاتمی کیا – 1380)

توکیو بدون توقف (سعید علم زاده – 1381)

مصاحبه ای که می خوانید ، گفتگوی کوتاهی است  با خانم گوهر خیر اندیش در مورد بازی ایشان در فیلم ارتفاع پست به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا :

نقشی که بازی کردید چه ویژگیهایی هایی داشت؟

از همان ابتدا که برای ایفای این نقش دعوت به کار شدیم ، توانستم این نقش را از آن خودم کنم و بشوم « ننه عطیه » و دلیل آن علاقه زیادی است که به نقش زنهای جنوبی دارم.

بازی در کنار گروه ، برای شما چگونه بود؟

روزهای فیلمبرداری ارتفاع پست در کنار بچه ها و گروه روزهای خوبی برای من بود. آن زمانی زندگی من شکل دیگری داشت.

اولین لحظه ای که ننه عطیه را شناختید چه حسی نسبت به  او پیدا کردید؟

او را خیلی باور کردیم.

کدام ویژگی ، شما را به این حس رساند؟

شاید این که ایفای نقش زن جنوبی برایم خیلی جذاب است. به ویژه زنی که یک بعدی نباشد.

با تمام نقش ها اینگونه برخورد می کنید؟

تجربه های جدیدم طی دو ، سه سال اخیر من را به این باور رسانده است.

ابراهیم حاتمی کیا چگونه کارگردانی بود؟

او بسیار کارگردان باهوشی است ، کارش را بلد است و می داند چه مسایلی را باید مطرح کند و هوشمندانه انتقادهایش را به تصویر می کشد.

حضور حبیب رضایی به عنوان بازیگردان چقدر موثر بود؟

این شیوه یعنی حضور بازی گردان برای من تجربه تازه و جالبی بود و حالا می دانم که جا افتادن بازیگردان در سینما خیلی مهم است ، چون با تمام حرفه ای بودنت گاهی تا حدی درگیر کارت می شوی که هماهنگ شدن با جمع ، عمل سختی به نظر می رسد. در این میان حضور شخصی که بتواند این هماهنگی را سامان دهد بسیار موثر است.

شما چگونه با گروه ارتفاع پست همراه شدید؟

من تقریبا جزو آخرین افرادی بودم که به این گروه پیوستم ، خیلی هم دیر بود ، چون همه تمرین هایشان را شروع کرده بودند.

کارهای بعدیتان چیست؟

در دو فیلم سینمایی دنیا و توکیو بدون توقف به من پیشنها بازی شد و پذیرفتم. یک پیشنهاد هم از طرف خانم تهمینه میلانی دارم که نقش بسیار خوب و جذابی است.

متشکریم از اینکه در این گفتگو شرکت کردید.