تبیان، دستیار زندگی
3- راه حل خلق کنید ، بدون توقف در مرحله سوم شما باید به طرح راه حل های مختلف بدور از ارزش گذاری و بدون دادن بار مثبت یا منفی به آن بپردازید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلاق ها موفق ترند

خلاقیت

شما دوست عزیز تا چه حد در مواجهه با مشکلات توانایی سازش و مقابله دارید؟ چقدر از مهارت های لازم برای توانمندی در هنگام رویارویی با مسئله ای خاص برخوردارید.

هر کدام از ما در هنگام مواجهه با مسائل مختلف زندگی که در ظاهر راه حلی برای آن در نظر نداریم به رفتاری خاص اقدام می کنیم . شخصی ممکن است مستقیما به مشورت روی آورد .

دیگری تنها در غصه خوردن غوطه ور می شود و آسیب پذیر می گردد. شخص دیگری پرخاشگر می شود و به جای تمرکز بر مسئله آن را مشکل لاینحل می داند و خود را تسلیم آن می کند.

جالب است بدانیم هر قدر ما خود را در حل مسائل تواناتر بدانیم، و مسائل را قابل کنترل فرض کنیم، استرس کمتری را تجربه کرده و اعتماد به نفس بالاتری را برای به نتیجه رساندن آن خواهیم داشت.

یکی از تکنیک های روانشناسی که بسیاری از درمانگران در شیوه های درمانی خود به کار می برند و آن را به مراجعین خود آموزش می دهند، شیوه حل مسأله است.

روش حل مسئله برای این منظور اجرا می شود که به جای کمک به او برای مقابله با تک تک مشکلات خود ف روشی کلی را جهت برخورد با مسائل مختلف آموزش دهند.

در سطور زیر مرحله به مرحله با ما همراه باشید.

1- ایست، فقط تشخیص

برای این منظور شخص باید سعی کند پیش از هر چیز موقعیت کلی را تشخیص دهد. آنچه اهمیت دارد این است که همراه با توانایی تشخیص مشکلات و به محض بروزشان فرد باید آمادگی خود را برای بازداری پیش از هر گونه پاسخ آشکار حفظ کند. کسانی که در حل مسائل ناموفق ترند معمولاً افرادی تکانشی بوده و اگر فوراً راه حل روشنی پیدا نکنند بلافاصله دست از تلاش بر می دارند.

مساله گشایی

2- تعریف مشکل

پس از تشخیص مشکل باید سعی کنید تا مشکل را در یک جمله تعریف کنید آن هم به طور مشخص.

3- راه حل خلق کنید ، بدون توقف

در مرحله سوم شما باید به طرح راه حل های مختلف بدور از ارزش گذاری و بدون دادن بار مثبت یا منفی به آن بپردازید. چرا که ارزش گذاری بارش مغزی را متوقف نموده و از ارائه راه حل های خلاقانه جلوگیری می کند. تأکید در این مرحله بر کمیت و تعداد راه حل است نه کیفیت آن.

4- غربال کنید و تصمیم بگیرید

در گام بعدی که مرحله تصمیم گیری است. به ارزیابی راه حل های ارائه شده بپردازید. مسیرهای غیرمعقول را کنار بگذارید. پیامدهای احتمالی هر روش را پیش بینی کنید. و میزان سودمندی آن را برای مقابله با مشکل بررسی کنید.

جالب است بدانیم هر قدر ما خود را در حل مسائل تواناتر بدانیم، و مسائل را قابل کنترل فرض کنیم، استرس کمتری را تجربه کرده و اعتماد به نفس بالاتری را برای به نتیجه رساندن آن خواهیم داشت.

5- مرحله تایید

در این مرحله پس از آنکه راه حل به نظر مناسب اجرا شد مورد سنجش قرار گرفته و در صورت عدم موفقیت به تکرار مراحل حل مسئله می پردازید تا به نتیجه مطلوب برسید.

چند توصیه:

بهتر است در مواقع اندیشیدن برای پیدا کردن راه حل ، از قلم و کاغذ استفاده کنید، تا تمرکز بیشتری بیابید.

در صورت عدم کسب موفقیت نا امید نشوید و به ارزیابی نقاط ضعف موجود بپردازید.

هر عدم کسب نتیجه را خود موفقیت بنامید زیرا یک گام به آن نزدیک تر شده اید.

فهیمه کهتری

خانواده و زندگی

مقالات مرتبط

تا حالا عاشق شدید؟

دیوار تسلیمت را عقب بکش!

رسیدن به خواسته ها ، بدون مرز؟

باورهایی برای زندگی بهتر!

نیرو مند ترین انرژی برای زندگی

بدانیم که می توانیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.