تبیان، دستیار زندگی
معاون رییس‌جمهور سابق آمریکا اخیراً در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس، از «انفجارِ» بمب، به عنوان دلیل فروریختن ساختمان‌های تجارت جهانی آمریکا در 11 سپتامبر 2001 یاد کرد که مهر تاییدی بر ساختگی بودن این اتفاق است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گاف دیک چنی درباره برجهای دوقلو
برج های دوقلو

استفاده از کلمه «انفجارِ» بمب در برج‌های دوقلو

به گزارش شبکه ایران، نشریه امریکن فری پرس در شماره اخیر خود به بررسی سخنان "دیک چنی" معاون رییس‌جمهور سابق آمریکا و " دونالد رامسفلد" وزیر دفاع سابق این کشور در مصاحبه با شبکه تلوزیونی سی‌بی‌اس پرداخت و خاطرنشان کرد: چنی به ناگاه از عبارتی استفاده کرد که نشان می‌داد وی از حادثه اصلی اتفاق افتاده در 11 سپتامبر سال 2001با خبر است.

این گزارش حاکیست: دیک چنی دهم ماه می در گفتگو با برنامه "روبرو با ملت" در شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا، از جنگ‌های آغاز شده در زمان بوش و شکنجه‌هایی همچون غرق مصنوعی مظنونین القاعده دفاع کرد و مدعی شد در نتیجه شکنجه مظنونین، کشور آمریکا طی گذشت هشت سال از حادثه 11 سپتامبر دوران امنی را سپری کرده است.

استفاده از کلمه «انفجارِ» بمب در برج‌های دوقلو

اما امریکن فری پرس در ادامه گزارش خود به اشتباه قابل تامل چنی در استفاده از عبارت "منفجر کردن" (Blow up)، برای حملات 11 سپتامبر استفاده کرد و نوشت: طی گفتگو، چنی دقیقاً این عبارات را در ارجاع به عملیات القاعده در 11 سپتامبر، به کار برد: " آنها مرکز تجارت جهانی را منفجر کردند."

در حقیقت اصطلاحی که چنی برای ارجاع به حادثه 11 سپتامبر استفاده کرد به معنای تخریب ساختمان به واسطه انفجار بمب بوده است و نه اصابت هواپیما به برج‌ها و تخریب آن (hit by plain)؛

در همین راستا، برخی تحقیقات از سوی نهادهای آمریکایی نیز در رابطه با حادثه 11 سپتامبر روشن ساخت که پیش از حمله هواپیماها به مرکز تجارت جهانی، این ساختمان بمب‌گذاری شده بود و انفجار همین بمب‌ها نیز دلیل اصلی تخریب کامل ساختمان بوده است.

امریکن فری پرس می‌افزاید: چنی در گفتگو با خبرنگار سی‌بی‌اس با به فراموشی سپردن بن لادن چنین گفت که: " خالد شیخ محمد مردی است که 3000 آمریکایی را در 11 سپتامبر کشت، مرکز تجارت جهانی را منفجر کرد، به پنتاگون حمله کرد و کوشید تا کاخ سفید و ساختمان کنگره را منفجر کند."

چنی به ناگاه از عبارتی استفاده کرد که نشان می‌داد وی از حادثه اصلی اتفاق افتاده در 11 سپتامبر سال 2000 با خبر است

امریکن فری پرس تصریح کرد: جالب است که چنی، از اسامه بن‌لادن که در واقع تروریست و طراح اصلی حادثه 11 سپتامبر است، حتی نام هم نبرد؛ دولت آمریکا هیچ‌گاه موفق نشد اسامه بن‌لادن را در طول جنگ‌های وسیع به اصطلاح مبارزه با ترویسم خود که هزینه‌های زیادی را نیز در پی داشت، دستگیر کند. این در حالی است که طی حمله نظامی آمریکا به عراق و افغانستان، علاوه بر کشته شدن ده‌ها هزار غیرنظامی بدون هیچ دلیلی، بیماری و معلولیت هزاران سرباز آمریکایی و کشته شدن 4200 سرباز طبق آمار دولتی و یا 80 هزار سرباز طبق آمار غیردولتی را شاهد بودیم.

چرا ساختمان شماره 7 که هیچ هواپیمایی به آن اصابت نکرد فرو ریخت؟

امریکن فری پرس در ادامه به بازخوانی پرونده حملات تروریستی 11 سپتامبر می‌پردازد و می‌نویسد: آنچه که داستان‌های رسمی اصرار بر آن دارند اینست که در 11 سپتامبر، تروریست‌ها دو هواپیمای خطوط تجاری را به برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی کوبیدند که موجب آتش‌سوزی و فروپاشی نقطه ثقل طبقه 110 این ساختمان شد. ساختمان سومی نیز که بر اثر حملات 11 سپتامبر فرو ریخت، ساختمان شماره 7 مجتمع تجارت جهانی بود که اگرچه هیچ یک از هواپیماها به آن اصابت نکردند اما بر اثر اصابت آتش و تکه‌های ساختمانی، تا حدودی دچار آسیب‌دیدگی شد.

امریکن فری پرس سپس با اشاره به تلاش دولت آمریکا برای جلوگیری از افشای حقایق 11 سپتامبر می‌نویسد: دولت فدرال و رسانه‌های قدرتمند همواره هرگونه دخالت داخلی در حمله به ساختمان‌ها را نفی کرده‌اند و حتی کنترل شده بودن تخریب ساختمان 7 را نیز رد کرده‌اند. این در حالی است که ساختمان شماره 7 بدون آنکه حمله‌ای از جانب هواپیماها به آن صورت گیرد در عرض کمتر از هفت ثانیه به طور کامل فرو ریخت و چگونگی فروپاشی آن نیز شبیه تخریب کنترل شده ساختمان‌ها بود.

این هفته‌نامه آمریکایی در ادامه تاکید می‌کند که این اولین بار نیست که یک مقام ارشد آمریکایی به اشتباه، حقایقی از حادثه 11 سپتامبر را افشا می‌کند بلکه دونالد رامسفلد نیز پیش از این چندین مرتبه به شلیک موشک به عنوان یکی از عوامل فروپاشی ساختمان‌های تجارت جهانی اشاره کرده بود.

بر این اساس، گزارش نشریه " پارید" حاکیست: دونالد رامسفلد شش ماه پیش از مطرح شدن نظریه شلیک موشک در رسانه‌های آمریکایی، طی سخنانی گفته بود: " ما در رابطه با حادثه‌ای صحبت می‌کنیم که طی آن یک پرواز خطوط هوایی آمریکا که شهروندان ما در آن بوده‌اند مورد استفاده قرار گرفته و از موشک برای آسیب رساندن به ساختمان‌های مرکز تجارت جهانی استفاده شده است! تنها راه برای رویارویی با این مشکل اینست که به جنگ با تروریست‌ها برویم و باید به هرجایی که آنها هستند حمله کنیم."

امریکن فری پرس می‌افزاید: اگرچه ادعا شد که رامسفلد اطلاعات اشتباهی داشته و قضایا را اشتباه درک کرده اما سخنان اخیر دیک چنی نمونه تازه‌ای از یک لحظه بی‌احتیاطی یک مقام آمریکایی و در نتیجه افشای حقیقت است.

امریکن فری پرس در ادامه با تاکید بر لزوم محاکمه دولتمردان دولت بوش خاطرنشان کرد: این اتفاق می‌تواند دلیلی کافی برای به دادگاه کشاندن همکاران بوش باشد.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور