تبیان، دستیار زندگی
مجموعه تلویزیونی «مولانا» در شبكه چهار سیما در حال ساخت است. ایسنا- این مجموعه می‌كوشد پاره‌ای از ابعاد مهم عرفان، اندیشه و زندگی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی را خصوصاً در موضوعاتی چون عشق، ارتباط میان انسان با خدا، نبوت و پ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجموعه تلویزیونی «مولانا» ساخته می‌شود



مجموعه تلویزیونی «مولانا» در شبكه چهار سیما در حال ساخت است.

ایسنا- این مجموعه می‌كوشد پاره‌ای از ابعاد مهم عرفان، اندیشه و زندگی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی را خصوصاً در موضوعاتی چون عشق، ارتباط میان انسان با خدا، نبوت و پیامبری، معاد وسایر موضوعات به تصویر كشیده و از طریق به كارگیری جذابیت‌های بصری ویژه این نوع برنامه‌ها كه ازساختاری تركیبی برخوردارند، بینندگان را هرچه بیشتر و بهتر با این شاعر بزرگ آشنا سازد، مجموعه تلویزیونی «مولانا» در سیزده قسمت سی دقیقه‌ای به تهیه‌كنندگی حمید كوهپایی درگروه فرهنگ و اندیشه دینی شبكه چهار در مرحله تحقیق قرار دارد.

گفتنی است جلال‌الدین محمد بلخی در ششم ربیع‌الاول سال 604 هجری قمری در شهر بلخ متولد شد. نیاكانش همه از مردم خراسان بودند خود وی نیز با اینكه عمرش در «قونیه» گذشت، همواره ازخراسان یاد می‌كرد و خراسانیان آن سازمان را همشهری می‌خواند. در 5 سالگی خانواده‌اش بلخ را به قصد بغداد ترك كردند. زمانیكه كه 8 سال داشت از بغداد به سوی مكه و از آنجا به دمشق و نهایتاً به منطقه‌ای درجنوب رود فرات درتركیه نقل مكان‌ كردند. او در 19 سالگی، با«گوهرخاتون» ازدواج كرد و مجددا به قونیه بازگشت. ملاقات مولانابا شمس در سن 37 سالگی رخ داد و سرانجام در غروب روز 5 جمادی‌الاخر 672(ه.ق) در سن 86 سالگی در قونیه فوت كرد و مقبره این شاعر بزرگ قرن ششم در قونیه قرار دارد، كه محل زیارت عاشقان و شیفتگان ادبیات كهن است.

«دیوان شمس» ، «مثنوی معنوی» و «فیه مافیه» در زمره معروفترین كتابهای مولانا قرار می‌گیرند.