تبیان، دستیار زندگی
ما در بخش خانواده در سلسله مقالات دکتر مجیب با شما مفصل در باره ی کتاب خوانی برای کودکان و فواید آن و چگونه آشنا کردن فرزندانمان با کتاب و کتاب خوانی مفصل صحبت کردیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه کتاب تمام نشده

نمایشگاه کتاب

ما در بخش خانواده در سلسله مقالات « من می خوانم ،تو می خوانی و ما می خوانیم » نوشته ی دکتر مجیب ، با شما مفصل در باره ی کتاب خوانی برای کودکان و فواید آن و چگونه آشنا کردن فرزندانمان با کتاب و کتاب خوانی مفصل صحبت کردیم .

بهترین راه برای تضمین آینده ی کودکان آشنایی آن ها با کتاب است و اینکه لذت مطالعه را در آن ها افزایش دهیم و در قدم بعدی کتاب های مناسب را برای آن ها انتخاب کنیم .

به شما والدین عزیز گفتیم که بهترین راه برای تضمین آینده ی کودکان آشنایی آن ها با کتاب است و اینکه لذت مطالعه را در آن ها افزایش دهیم و در قدم بعدی کتاب های مناسب را برای آن ها انتخاب کنیم و در سنین نوجوانی به موضوعات مورد علاقه ی آن ها البته به طور نامحسوس نظارت داشته باشیم . بکی از راه های این کنترل صحبت کردن با فرزندانمان پیرامون کتاب هایی است که می خوانند.از همان کودکی بگذاریم آن ها از کتاب قصه ی «شنل قرمزی» و «چوپان دروغ گو» با ما حرف بزنند و احساس کنند از گوش کردن به صحبت هایشان لذت می بریم .

نمایشگاه کتاب

یک راه دیگر عادت مطالعه در خانواده است . اینکه در کنار تمام لوازم لازم و غیر لازم که در خانه هایمان هست ،کتاب خانه ای هم داشته باشیم و محلی برای مطالعه و البته شاید مهم تر از کتابخانه دیدن والدین در حال مطالعه است که تاثیر زیادی بر کودکانی دارد که در حال الگو گیری از اطراف می باشند . وقتی فضای خانواده به گونه ای باشد که بجای حرف زدن در باره ی تغییر دکوراسیون و ماشین جدید و موضوعاتی این چنینی درباره ی مسائل مهم تر  صحبت شود و  والدین در باره ی کتابی که در حال مطالعه ی آن هستند، با هم صحبت کنند و از این صحبت ها لذت برده و لحظات شادی را برای همه ی اعضاء خلق کنند ، فرزندانشان در آینده کتاب خوان هایی حرفه ای خواهند شد.

یکی از تفریحات شاد در خانواده ی متعادل  می تواند خرید کتاب باشد . وقتی اعضای خانواده با هم برای خرید کتاب می روند و لابلای قفسه های کتاب راه می روند و در باره ی علایقشان با هم صحبت می کنند ، می تواند هم بسیار شیرین باشد و هم والدین را از علایق و دغدغه های ذهنی کودکان و نوجوانانشان با خبر  کند. و همین با هم بودن و صحبت کردن در دنیای شلوغ امروز که تمام اعضای خانواده به نحوی مشغول هستند، می تواند بسیار مفید باشد .

نمایشگاه کتاب

این فرصت، سالی یکبار در نمایشگاه کتاب ، پر رنگ تر ایجاد می شود زیرا هم تبلیغات سیما در جهتی است که افراد مخصوصا کودکان را علاقه مند به حضور می کند و هم تخفیف ها و در کنار هم بودن تمامی کتاب هایی که ممکن است اعضای یک خانواده مایل به خرید آن باشند ،می تواند بهانه ای شود تا حتی آن هایی که در طول سال کم تر به کتاب فروشی ها سر می زنند هم ،وسوسه شوند .

شنبه، روز آخر نمایشگاه کتاب بود . نمایشگاهی که می توانست فرصت مناسبی را برای همه ما فراهم کند تا با خانواده برای خانواده خریدی مناسب و فرهنگی داشته باشیم. اما متاسفانه امسال خیلی از خانواده ها از نمایشگاه راضی نبودند. ازدحام جمعیت، شلوغی غرفه ها ، فضای محدود و برخی ناهماهنگی ها ؛ بسیاری از خانواده ها را از رفتن پشیمان کرده و برخی را به کل منصرف نموده است. اگر شما به علت شلوغی خیابان های اطراف و یا از ترس ازدحام و گرفتگی هوای داخل غرفه ها به نمایشگاه نرفته اید می توانید همراه با خانواده تان به کتاب فروشی رفته و خرید کتاب با خانواده را تجربه کنید .شاید این یکسال فرصت مناسبی باشد که آنقدر به این کار عادت کنید که سال آینده به هر قیمتی شده همه با هم به نمایشگاه بروید .

اگرچه انتقاداتی که هر سال به روند برگزاری نمایشگاه می شود باید مسئولین را برای برنامه ریزی های بهتر برای سال آینده و ایجاد فضایی مناسب تر برای خانواده ها هشیار سازد.

اما با تمام شدن تبلیغات و تب نمایشگاه کتاب ،کتاب خواندن را فراموش نکنیم و فرزندانمان را هم به اینکار عادت دهیم ...

تبیان - داوودی

مقالات مرتبط :

به كودكانمان «كتاب خواندن» را بیاموزیم ( قسمت اول)

«کتاب بازی» را به کودک یاد دهید!

لذت مطالعه کودک

سرگرمی با کودک (به کودکانمان کتاب خواندن را بیاموزیم (2))

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.