تبیان، دستیار زندگی
آشنایی با مشاهیر قاریان جهان اسلام
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با مشاهیر قاریان جهان اسلام

(2)

مشاهیر قاریان جهان

آقاى حسن رضائیان در 7 مهرماه سال 1334 هـ.ق در شهر تهران در خانواده اى مذهبى دیده به جهان گشود. استماع صوت زیبا و روح بخش مرحوم استاد عبدالباسط، با تلاوت سوره هاى حشر و تكویر، نخستین بارقه عشق به تلاوت آیات روحى را در نهاد او تاباند و از این رو از همان سنین نوجوانى، به تلاوت و تقلید از این استاد پرداخت كه تاكنون نیز ادامه دارد. جوّ قرآنى و مذهبى خانواده آقاى حسن رضائیان، و اهتمام بسیار پدر به امر تلاوت قرآن، پرورش قرآنى او را چنان سرعت بخشید ك در فاصله كوتاهى در شمار خیلى قاریان قرآن قرار گرفت چرا كه پدرش نیز خود قارى قرآنى بود و بر تلاوت فرزندش بسیار مشتاق. آقاى رضائیان مراحل ابتدائى تلاوت قرآن را به كمك والدینش در سن 12 سالگى آغاز كرده، با كوشش و تلاش خود و تمرین در زمینه تلاوت به موفقیتهایى در این زمینه دست یافت.

او در ابتداى كار به تقلید از استاد مرحوم عبدالباسط پرداخت و آنچنان در تقلید از این استاد مرحوم پیش رفت كه صداى او با سبك تلاوت مرحوم عبدالباسط، عجین شد. از این رو، اگر چه گاهى از سبك اساتیدى چون غلوش، مصطفى اسماعیل و منشاوى تقلید مى كند اما بطور كلى تلاوتهاى او رنگ و بوى تلاوتهاى استاد عبدالباسط را دارد. او نیز چون بسیارى از قاریان برجسته معتقد است كه قارى در ابتداى امر تلاوت باید به تقلید محض از قاریان مشهور مصرى بپردازد. و پس از آن براى خود سبكى را برگزیند. آقاى حسن رضائیان در بسیارى از مسابقات سراسرى قرآن كریم شركت كرده و رتبه هاى برترى را از آن خود ساخته است. او در مسابقات جهانى مالزى رتبه سوم و در مسابقات بین المللى قرآن كریم در آفریقاى جنوبى رتبه نخست را كسب نمود. آقاى رضائیان در بسیارى از استانهاى كشور به تلاوت پرداخته، و همچنین بعنوان داور در بسیارى از مسابقات استانى قرآن كریم حضور داشته است.

آقاى رضائیان اذان را نیز به زیبائى اجرا كرده است كه از سالها قبل در صدا و سیما پخش مى شود.

حاج حسن رضائیان در سال 1360 ازدواج نمود كه ثمره آن دو فرزند است ـ فرزند اوان كودكى به تلاوت اشتغال داشته و در حال حاضر در شمار قاریان مى باشد آقاى رضائیان نخستین برنامه رسمى تلاوت خود را در مسجد دارالسلام تهران اجرا كرد. او در این برنامه آیاتى از سوره مباركه ابراهیم را تلاوت نمود. آقاى رضائیان علاوه بر اجراى تلاوت قرآن جلساتى نیز جهت آموزش تجوید و صوت و لحن تشكیل داده كه در حال حاضر نیز این جلسات ادامه دارد و به تدریس در این جلسات مى پردازد.

آقاى رضائیان در راستاى فعالیتهاى قرآنى خود، به بسیارى از كشورهاى جهان سفر نموده است او دو مرتبه به كشور هندوستان سفر نمود كه در اكثر استانهاى شمالى و شهرهاى تابعه آن، به تلاوت قرآن پرداخت. در این جلسات مردم با شور و اشتیاق، تا پاسى از شب تلاوت او را و برخى دیگر از قاریان ایرانى حاضر در جلسه، گوش جان مى سپردند و حتى اگر قاریان دچار تأخیر یك ساعته مى شوند مردم همچنان در مسجد با اشتیاق فراوان، در انتظار مى ماندند. آقاى حسن رضائیان در صحبتهاى خود به خاطرات سفرش از كره چنین اشاره مى كند: در كره جنوبى هنگامى كه ما قرآن تلاوت مى كردیم، مردم مى گریستند و اشتیاق عجیبى داشتند. در سفر به كانادا و تلاوت در این كشور، مردم چنان به وجد مى آمدند كه او را براى مراسم افطارى به منزلشان دعوت مى كردند. او همچنین به كشورهاى دیگرى چون ژاپن، تركیه، پاكستان، بنگلادش، امارات متحده عربى، تانزانیا، آفریقاى جنوبى، عربستان و استرالیا سفر كرده است.

آقاى حسن رضائیان نخستین بار در سال 1358 در سیماى جمهورى اسلامى ایران به تلاوت پرداخت و تا كنون بارها تلاوتهاى او از شبكه هاى مختلف صدا و سیما به سمع دوستداران تلاوتهاى او رسیده است؛ تلاوتهایى كه خاطره خوش تلاوتهاى مرحوم عبدالباسط را در اذهان تداعى مى كند. آقاى رضائیان اذان را نیز به زیبائى اجرا كرده است كه از سالها قبل در صدا و سیما پخش مى شود.

او به قاریانى كه در ابتداى راه هستند توصیه مى كند كه ابتدا به حفظ قرآن همت گمارند، پس از آن احكام تجویدى از استادى كه خود قارى باشد، بیاموزند.

او معتقد است كه این افراد پس از یادگیرى صوت و لحن و پس از مدتى تقلید از یكى از قاریان مشهور مى توانند، به تركیب خوانى بپردازند او همچنین به قاریان قرآن سفارش مى كند كه اعمال و كردار خود را با قرآن بیامیزند. آقاى حسن رضائیان در دوران 8 سال دفاع مقدس بارها در جبه هاى حق علیه باطل حضور یافت و با برپائى مراسم هاى شبى با قرآن در تقویت روحیه معنوى رزمندگان اسلام، قدم برداشت او معتقد است كه به بركت خون شهیدان است كه قرآن این گونه جایگاه بالایى یافته است و انقلاب اسلامى ما، راه را براى جوانان هموار كرده است. آقاى رضائیان اساتید عبدالباسط، غلوش، مصطفى اسماعیل، محمد صدیق منشاوى بعنوا قاریان برتر مصر از آغاز تا كنون یاد مى كند او همچنین از قاریان كنونى مصر اساتید غلوش، شحات انور و سید متولى عبدالعالى را برترین مى داند آقاى رضائیان مى گوید: من زندگیم را با قرآن و عترت عجین شده یافتم زیرا از هنگامى كه خود را شناختم در خانواده اى بودم كه با تلاوت قرآن مأنوس بود. آقاى رضائیان در حال حاضر به عنوان ست اندر كار تهیه و توزیع داروهاى گیاهى مى باشد

تنظیم برای تبیان: شکوری