تبیان، دستیار زندگی
منصور ستاری سال 1327 در روستای ولی‌آباد ورامین به دنیا آمد. ستاری پس از اخذ دیپلم متوسطه، در سال 1346 وارد دانشكده ‌افسری شد و پس از پایان دوره ‌دانشكده به درجه ستوان دومی رسید. در سال 1350 برای دوره علمی كنترل رادار به آمریكا اعزام شد و پس از بازگشت، به
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابشناسی سرلشكر خلبان شهید منصور ستاری

شهید ستاری

منصور ستاری سال 1327 در روستای ولی‌آباد ورامین به دنیا آمد. ستاری پس از اخذ دیپلم متوسطه، در سال 1346 وارد دانشكده ‌افسری شد و پس از پایان دوره ‌دانشكده به درجه ستوان دومی رسید. در سال 1350 برای دوره علمی كنترل رادار به آمریكا اعزام شد و پس از بازگشت، به عنوان افسر كنترل شكاری نیروی هوایی مشغول به كار شد .

وی طرح‌ها و ابتكارهای زیادی در تجهیز سیستم‌های راداری و پدافندی به اجرا گذاشت كه در طول جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران توان نیروی هوایی را در سرنگونی هواپیماهای متجاوز دشمن دو چندان کرد .

منصور ستاری درسال 1362 به سمت معاون عملیات فرماندهی پدافند نیروی هوایی، در سال 1364 به عنوان معاونت طرح و برنامه نیروی هوایی و در بهمن ماه سال 1365 با درجه سرهنگی به سمت فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و تا هنگام شهادت عهده‌دار این مسوولیت بود .

سرانجام سرلشکر خلبان منصور ستاری در یک سانحه هوایی، در پانزدهم دی ماه 1373 به شهادت رسید.

مهم‌ترین كتاب‌هایی كه تاكنون درباره سرگذشت سرلشکر خلبان شهید منصور ستاری منتشر شده‌، عبارتند از:

ـ پاکباز عرصه عشق‏ (مجموعه خاطرات، مروری بر زندگی شهید سرلشکر منصور ستاری) / ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی هوایی، سازمان عقیدتی سیاسی / 1375.

ـ اسطوره‏ها / به کوشش خلیل عبدالحسینی / نشر شاهد / 1380.

ـ اسوه‌های جاوید / اباصلت رسولی / نشر شاهد / 1385.

ـ مرد ابرپوش (براساس زندگی شهید منصور ستاری) / حمید نوایی لواسانی / دفتر ادبیات و هنر مقاومت و نشر شاهد / 1385.

ـ‌ نرم‌افزار عرشیان / نشر شاهد / 1386.

ـ مرد / شمسی خسروی / نهاجا / در دست چاپ.

شهید ستاری

تنظیم: هنر مردان خدا

منبع: ساجد