تبیان، دستیار زندگی
اسید، یک ماده شیمیایی مایع است که معمولا سمی است. بعضی از اسیدها، مانند اسید سولفوریک، اسید نیتریک و اسید کلریدریک بسیار قوی هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسید، مفید یا  خطرناک؟!

اسید، مفید یا  خطرناک؟!
اسید

اسید، یک ماده شیمیایی مایع است که معمولا سمی است. بعضی از اسیدها، مانند اسید سولفوریک، اسید نیتریک و  اسید کلریدریک بسیار قوی هستند و حتی سخت ترین فلزات را نیز دچار خوردگی می کنند.

بعضی از اسیدها بی ضررند، مانند اسید سیتریک، اسید استیک و اسید لاکتیک.مزه خاص پرتقال و لیمو به دلیل وجود اسید سیتریک در آنهاست. اسید سیتریک در سرکه وجود دارد.

مزه خاص پرتقال و لیمو به دلیل وجود اسید سیتریک در آنهاست.

باران اسیدی چیست و چه خطری دارد؟

اسید، مفید یا  خطرناک؟!

بارانها خاصیت اسیدی بسیار ضعیفی دارند. اسید ضعیف موجود در قطره های باران، باعث خوردگی سنگ آهک ساختمانها و مجسمه ها می شود، زیرا سنگ آهک یک قلیا است. باران همچنین با گازهای خارج شده از نیروگاههای برق، کارخانه ها و ماشینها واکنش می دهد.

این گازها توسط باد به مسافتهای دور برده می شوند و پس از ترکیب با بخار آب موجود در هوا، به صورت اسید سولفوریک و اسید نیتریک رقیق می بارند که به آن "باران اسیدی" می گویند.

این بارانها به مرور آب دریاچه ها و رودخانه ها را الوده و سمی می کنند و زندگی گیاهان و جانوران را به خطر می اندازند. اکنون دست اندرکاران در تلاشند، تا از حجم گازهای تولید شده به وسیله کشورهای صنعتی بکاهند.

این گازها پس از ترکیب با بخار آب موجود در هوا، به صورت اسید سولفوریک و اسید نیتریک رقیق می بارند که به آن "باران اسیدی" می گویند.

اسید، مفید یا  خطرناک؟!

باران اسیدی و "اثر گلخانه ای" اتمسفر (جو) کره زمین را تهدیدمی کنند. گازهایی که از نیروگاههای برق، کارخانه ها و وسایل نقلیه متصاعد می شوند، این دو پدیده نامطلوب را به وجود می آورند "اثر گلخانه ای"با ایجاد لایه ای از گاز دی اکسید کربن در هوا، باعث می شود که گرمای خورشید در زیر (نزدیک سطح زمین) حبس و از خروج حرارت به فضا جلوگیری شود. به همین دلیل، زمین در سالهای آتی گرمتر خواهد شد.

تنظیم:خرازی

********************

مطالب مرتبط

گیاهان کره‏ای

شبنم خورشید

وحشت در مرداب!

جانوران خونگرم

من یوزپلنگ هستم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.