تبیان، دستیار زندگی
دلایل زیادی برای شنا كردن هست. در اینجا تعدادی از آنها را ذكر می‌كنیم تا انگیزه شما بیشتر شود ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش شنا برای تمام عمر

تغذیه مناسب براى ورزش شنا 1

دلایل زیادی برای شنا كردن هست. در اینجا تعدادی از آنها را ذكر می‌كنیم تا انگیزه شما بیشتر شود. هنگام شنا هیچ نوع فشاری از طرف زمین وجود ندارد كه این امر مفاصل را از فشار و كشیدگی به دور نگاه می‌دارد. در واقع، بنیاد آرتروز  شنا و فعالیت‌های آبی را به این دلیل قویا توصیه می‌كند. كلاس‌های آیروبیك آبی به این دلیل هم خوب هستند، چون با وجود اینكه می‌پرید و به كف استخر می‌خورید، آن‌را با فشار كمتری انجام می‌دهید برای اینكه در آب شناور هستید. و دیگر اینكه در زمان كلاس آیروبیك آبی اگر وسیله ای برای شناور ماندن (مثل جلیقه ) داشته باشید، فشار وارده كمتر هم می‌شود.

رسیدن به آمادگی قلبی عروقی

شنا استقامت را بهبود می‌بخشد. در مطالعه‌ای بر روی مردان و زنان میانسال بدون فعالیت بدنی كه به مدت 12 هفته تمرین شنا انجام دادند، مصرف اكسیژن حداكثر، 10 و حجم ضربه ( مقدار خون پمپ شده با هر ضربان كه نشان دهنده قدرت قلب است) تا 18 بهبود پیدا كرد.

ایجاد توده عضلانی

در مطالعه ای بر روی مردانی كه یك برنامه شنا هشت هفته ای را كامل كردند، 8/23 افزایش در ماهیچه سه سر ( پشت بازو) مشاهده شد.

اگر شما هم اصلا تمرین مقاومتی انجام نمی‌دهید و شروع به شنا كنید، مطمئناً قوی تر خواهید شد و حتی ممكن است به مانند مردان مورد اشاره در این مطالعه توده عضلانی تان بیشتر شود اما حتی اگر افزایشی هم در توده عضلانی نداشته باشید اما ارزش آن را دارد كه به خاطر قدرت و توانی كه مطمئناً كسب می‌كنید شنا كنید.

استخرهای مطمئن و تحت نظارت مراکز بهداشتی را برای شنا انتخاب کنید

یك جایگزین به هنگام آسیب دیدگی

وقتی ورزشكاران آسیب می‌بینند مكررا به آنها توصیه می‌شود كه برای حفظ تناسب اندام شان شنا كنند. شنا به آنها كمك می‌كند كه روفرم بمانند، و حتی بخشی از روال بازتوانی هم است. چون مقاومت آب باعث می‌شود ماهیچه‌ها بدون كشیدگی یا فشاری كه بر روی زمین تجربه می‌شود، سخت كار كنند.

گریزی از گرمای تابستان

چیزی مثل شنا در طی ایام گرم تابستان، چه در ساحل باشد یا چه در استخر، وجود ندارد. شنا آرام بخش است، حركات نرم و موزون هستند، و تمرینی عالی است.

رویدادی خانوادگی

شنا و دیگر فعالیت‌های آبی چیزی است كه تمام اعضای خانواده می‌توانند در آن شركت كنند. با افزایش میزان چاقی در بچه ها و نیز در بزرگسالان، فعالیت‌های بدنی خانوادگی و الگوسازی خوب می‌تواند یك روش برای متوقف كردن همه گیری بی تحركی و چاقی باشد.

نایب رییس شیرجه‌ی فدراسیون شنا گفت:

سوزاندن كالری

شنا كالری زیادی را، حدود 500 تا 650 در ساعت می‌سوزاند كه بستگی دارد به اینكه با چه كارآیی شنا می‌كنید و چقدر شناور هستید ( هر چه چربی تان بیشتر باشد، بیشتر شناور می‌مانید و برای شنا كالری كمتری نیاز دارید) . تحقیق اولیه بر روی شنا و مصرف كالری نشان داده است كه شنا، بدون توجه به ضربه، حدود 89 كالری سوزانده شده در طی دویدن و  97 کالری سوزانده در طی دوچرخه سواری در یك دوره زمانی مشابه را می‌سوزاند.به بیان دیگر، شنا حدود 11 کمتر از دویدن اما تنها  3 کمتر از دوچرخه سواری می‌سوزاند. یك نكته مهم در این اطلاعات این است كه مصرف كالری به شدت ورزش بستگی دارد و امكان آن كاملاً وجود دارد كه در زمانی مشابه كالری‌های بیشتری را بسوزانید در صورتی كه شدید شنا كنید.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری

منبع : ایران ورزشی