تبیان، دستیار زندگی
یعقوبى مى‏نویسد: «نخستین نمازى كه بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) واجب شد؛ نماز ظهر بود. حضرت جبرئیل(علیه‎السلام) فرود آمد و وضو گرفتن را به ایشان آموزش داد و چنان كه جبرئیل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعلیم وضو و نماز به پیامبر اکرم

(صلی الله علیه و آله)

وضو گرفتن

بر اساس آنچه در تاریخ و روایات آمده است، نخستین دستورى كه به پیغمبر اسلام نازل گردید، دستور نماز بود بدین ترتیب كه در همان روزهاى نخست‏ بعثت، روزى رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در بالاى شهر مكه بود كه جبرئیل نازل گردید و با پاى خود به كنار كوه زد و چشمه آبى ظاهر گردید، سپس جبرئیل براى تعلیم به حضرت، با آن آب، وضو گرفت و رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نیز از او پیروى كرد، آنگاه جبرئیل نماز را به آن حضرت تعلیم داد و نماز خواند.

پیغمبر بزرگوار پس از این جریان به خانه آمد و آنچه را که یاد گرفته بود به حضرت علی و حضرت خدیجه (علیهماالسلام) یاد داد و آنان نیز نماز خواندند.

از آن پس گاهى رسول خدا(صلی الله علیه و آله) براى خواندن نماز به درّه‏هاى مكه مى‏رفت و حضرت على(علیه‎السلام) نیز به دنبال او بود و با او نماز مى‏گزارد و گاهى هم مطابق نقل برخى از مورخین به مسجدالحرام یا منا مى‏آمد و با همان دو نفرى كه به او ایمان آورده بودند؛ یعنى حضرت على و حضرت خدیجه(سلام الله علیهما) نماز مى‏خواند.

پیغمبر بزرگوار آنچه از حضرت جبرئیل علیه السلام یاد گرفته بود به حضرت علی و حضرت خدیجه (علیهماالسلام) یاد داد و آنان نیز نماز خواندند.

تاریخ‎نگاران از شخصى به نام «عفیف كندى» روایت كرده‏اند كه گوید: من مرد تاجرى بودم كه براى حج‏ به مكه آمدم و به نزد «عباس بن عبدالمطلب» كه سابقه دوستى با او داشتم، رفتم تا از وى مقدارى مال‎التجاره خریدارى كنم، پس روزى كه نزد «عباس» در منا بودم - و در حدیثى است كه به جاى منا، مسجدالحرام را ذكر كرده - ناگاه مردى را دیدم كه از خیمه یا منزلگاه خویش خارج شد و نگاهى به خورشید كرد و چون دید ظهر شده وضویى كامل گرفت و سپس به سوى كعبه به نماز ایستاد و پس از او پسرى را كه نزدیك به حد بلوغ بود مشاهده كردم او نیز آمد و وضو گرفت و در كنار وى ایستاد، سپس زنى را دیدم بیرون آمد و پشت ‏سر آن دو نفر ایستاد. و به دنبال آن دیدم آن مرد به ركوع رفت و آن پسرك و آن زن نیز از او پیروى كرده به ركوع رفتند، آن مرد به سجده افتاد، آن دو نیز به دنبال او سجده كردند.

من كه آن منظره را دیدم به عباس - میزبان خود - گفتم: واى! این دیگر چه دینى است؟ پاسخ داد: این دین و آیین «محمد بن عبدالله» برادرزاده من است و عقیده دارد كه خدا او را به پیامبرى فرستاده و آن یکی، برادرزاده دیگرم، «على بن ابیطالب» است و آن زن نیز همسر محمد، خدیجه مى‏باشد.

«عفیف كندى» پس از آن كه مسلمان شده بود مى‏گفت: اى كاش من چهارمین آنها بودم.(1)

برخى گفته‏اند كه: جبرئیل در روز دوم بعثت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) براى تعلیم نماز و وضو، نازل شد.(2)

یعقوبى مى‏نویسد: «نخستین نمازى كه بر پیامبر(صلی الله علیه  و آله) واجب شد؛ نماز ظهر بود. حضرت جبرئیل(علیه‎السلام) فرود آمد و وضو گرفتن را به ایشان آموزش داد و چنان كه جبرئیل وضو گرفت، رسول خدا هم وضو گرفت. سپس نماز خواند تا به پیامبر آموزش دهد كه چگونه نماز بخواند، پس رسول خدا اقامه نماز را فراگرفت.

نخستین نمازى كه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) خواند، «صلوة وسطى»، یعنى همان نماز ظهر بود و آن روز هم جمعه بود، و سپس «خدیجه» دختر «خویلد» رسید و رسول خدا به او خبر داد. پس وضو گرفت و نماز خواند. آنگاه «على بن أبى طالب» رسول خدا را دید و آنچه را دید انجام مى‏دهد انجام داد.

به روایت برخی دیگر: نخستین نمازى كه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) خواند، «صلوة وسطى»، یعنى همان نماز ظهر بود و آن روز هم جمعه بود، و سپس «خدیجه» دختر «خویلد» رسید و رسول خدا به او خبر داد. پس وضو گرفت و نماز خواند. آنگاه «على بن أبى طالب» رسول خدا را دید و آنچه را دید انجام مى‏دهد انجام داد.(3)

ابن اسحاق گوید: برخى دانایان ذكر كرده‏اند كه: رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در هنگام نماز به دره‏هاى مكه مى‏رفت و على بن أبى طالب نیز پنهان از چشم دیگران، به همراه پیامبر اکرم می‎رفت و نمازها را در میان دره‏ها مى‏گزاردند و شب كه مى‏شد برمى‏گشتند، چندى بدین منوال گذشت تا روزى أبوطالب آن دو را در حال نماز دید و پس از سؤال و جواب با رسول خدا، به على(علیه السلام) فرزند خود گفت:

پسر جان! این چه دینى است كه دارى؟ گفت: اى پدر! من به خدا و رسولش ایمان آورده و او را در آنچه آورده تصدیق كرده‏ام و همراه وى براى خدا نماز مى‏گزارم و از وى پیروى مى‏كنم.

أبوطالب گفت: البته ترا جز به خیر و صلاح دعوت نكرده است، پس همراه وى باش.(4)

طبرى مى‏نویسد: بعد از اقرار به توحید و بیزارى از بت‏ها اول چیزى كه از شرایع اسلام، واجب شد، نماز بود و از ابن عباس و زید بن أرقم روایت مى‏كند كه اول كسى كه با رسول خدا نماز گزارد على (علیه‎السلام) بود. و از جابر روایت مى‏كند كه رسول خدا روز دوشنبه مبعوث شد، و حضرت على روز سه‏شنبه نماز خواند. و از حضرت على(علیه‎السلام) روایت مى‏كند كه گفت: «منم بنده خدا و برادر رسول او، و منم صدیق أكبر، نمى‏گوید این را پس از من، مگر دروغگوى دروغپردازى، هفت سال پیش از مردم با رسول خدا نماز گزاردم.»(5)


پى‏نوشت‏ها:

1- زندگانى حضرت محمد(صلی الله علیه و آله)، رسولى محلاتى، ص 135 .

2 ـ امتاع الاسماع، ص 15 .

3 ـ ترجمه تاریخ یعقوبى، ج 1، ص 378؛ سیرة النبی، ج 1، ص 263 ـ 264 .

4- سیرة النبی، ج 1، ص 265، تاریخ الامم و الملوك، ج 2، ص 58 .

5- تاریخ الامم و الملوك، ج 2، صص 53 ـ 56) .

برگرفته از: تاریخ پیامبران اسلام، دكتر محمدابراهیم آیتى، ص90. زندگانى حضرت محمد(صلی الله علیه و آله)، رسولى محلاتى.

تنظیم تبیان، گروه دین و اندیشه، فراوری هدهدی .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.