تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: اگر به خوبی احکام اسلام بیان و به جهانیان معرفی شود، در دنیا پیشرفت از آن مسلمانان خواهد بود. .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله مکارم شیرازی:

وهابی‌های تندرو با اقدامات ناشایست، نفرت مسلمانان نسبت به خود را افزایش داده‌اند

آیت الله مکارم شیرازی: وهابی‌های تندرو با اقدامات ناشایست، نفرت مسلمانان نسبت به خود را افزایش داده‌اند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: اگر به خوبی احکام اسلام بیان و به جهانیان معرفی شود، در دنیا پیشرفت از آن مسلمانان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید، امروز در آغاز درس خارج فقه خود در جمع صدها تن از طلاب و فضلای حوزه علمیه در مسجد اعظم قم گفت: دین اسلام دین محبت دوستی و مخالف خشونت است.

وی با بیان این که در اسلام بسیاری از مسائل مورد نیاز بشر بیان شده است، افزود: اگر به خوبی احکام اسلام بیان و به جامعه و جهانیان معرفی شود، بدانید در دنیا پیشرفت از آن مسلمانان خواهد بود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: دین اسلام حتی کوچک‌ترین مسأله زندگی انسان را مورد توجه قرار داده و برای هر یک از آن‌ها احکام و راهکار تعیین کرده که متأسفانه این نکات ارزشمند به خوبی تبیین و معرفی نشده و برخی غافل از این مسأله مهم، دین اسلام را ناقص می‌خوانند.

وی تأکید کرد: اگر ریزه‌کاری‌های دین به جهانیان معرفی شود، غوغایي در دنیا به‌وجود می‌آید که برای همگان حیرت‌انگیز خواهد بود و روحانیت می‌تواند با تلاش بیشتر این مسائل مهم را به مردم و جهانیان ارائه کند تا دنیا به جایگاه و اهمیت دین بیش از این پی‌ ببرد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی‌ ضمن اشاره به مباني اسلامي، برخورد محبت آميز را مختص مسلمانان ندانسته و اظهار داشت: براساس دستورات اسلامی،‌ محبت غیر مسلمانان را نيز شامل می‌شود و هر کسی که با ما در محاربه نباشد، ما با آن‌ها با محبت برخورد می‌کنیم و هرگز به جنگ نمی‌پردازیم.

شرک، شفاعت، زیارت قبور و بدعت از جمله دلایلی است که وهابی‌های تندرو نمی‌توانند برای آن توجیهی بیابند و آن را مخالف اسلام می‌دانند؛ در حالی که ما براساس دستورات الهی این احکام را اجرا می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدام ناشایست برخی‌ وهابی‌های تندرو در عربستان سعودی ابراز داشت: متأسفانه چندی پیش عده‌ای از تندروهای متعصب و تکفیری وهابی‌ در عربستان سعودی به اقدامات نابخردانه دست زدند و با ایجاد مانع در اطراف قبور ائمه بقیع(ع)، مانع نزدیک‌شدن مسلمانان به قبور بقیع شدند.

این مرجع تقلید افزود: خوشبختانه این اقدام ناشایست با هوشیاری حاکمان سعودی که افراد معتدل هستند، برطرف شد و هم‌اینک مانعی برای مشاهده قبور ائمه بقیع وجود ندارد.

وی تأکید کرد: وهابی‌های تندرو و متعصب در عربستان سعودي تصور می‌کنند که آنچه در این کشور از آثار تاریخی وجود دارد متعلق به آن‌ها است و می‌توانند هر اقدامی در مورد آن انجام دهند؛ در حالی که این مقدسات متعلق به بیش از یک‌میلیارد مسلمان در جهان است و این گروه تندرو نمی‌توانند با اقدامات نابخردانه خود چنین اعمال ناشایستی را انجام دهند.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم یادآور شد: شرک، شفاعت، زیارت قبور و بدعت از جمله دلایلی است که وهابی‌های تندرو نمی‌توانند برای آن توجیهی بیابند و آن را مخالف اسلام می‌دانند؛ در حالی که ما براساس دستورات الهی این احکام را اجرا می‌کنیم.

وی تأکید کرد: می‌توان با گفت‌وگو همه این اختلاف‌ها را برطرف کرد و از این گونه برداشت‌های ناصحیح از اسلام دست برداشت تا دشمنان از این‌گونه اختلافات سوء استفاده نکنند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: متأسفانه برخی وهابی‌ها از نظر علمی بسیار ضعیف هستند و به دلیل تعصبات بیجا به اقدامات ناشایستی دست ‌می‌زنند و امیدواریم با هوشیاری مسلمانان در آینده شاهد پیشرفت بیشتر اسلام در جهان باشیم.