تبیان، دستیار زندگی
لیج فارس یا خلیج پارس آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره‌ عربستان قرار دارد. مساحت آن ۲۳۳٬۰۰۰ کیلومتر مربع است، و پس از خلیج مکزیک و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلیج خود را بشناسیم
خلیج فارس

در عصر حاضر كه اغراض سیاسى جعل تاریخ را نیز براى تحقق خواسته هاى نامورد با اباحه گرى ترویج مى كند، هر پژوهشگر راستین و بى غرضى مى تواند بدون صعوبت و دشوارى از متون باستانى تا تاریخ معاصر و زمان حاضر آنگاه كه نوبت سخن به نام گستره آبى جنوبى ایران مى رسد تلألو نام خلیج فارس را شاهد باشد كه به مثابه افشاگر ماهیت و منشأ اسامى مجعول پرتوافشانى مى كند و ماهیت اهداف مغرضانه اى را برملا مى سازد كه در خدمت، سیاست پیشگانى قرار مى گیرد كه وحدت میان مسلمانان را برنمى تابند و با تمسك به هر وسیله اى حتى اگر از درونمایه لازم نیز تهى باشد به منظور صیانت از تخت و كیان خود امت اسلامى را به واگرایى تحریك و تحریض مى كنند تا آنجا كه عدم تجانس و هنجارستیزى حامیان فرامنطقه اى بر اشتراكات فرهنگى، دینى و مذهبى همسایگان هم كیش تفوق یابد.

در سده نوینى كه عصر انقلاب اطلاعاتى خوانده اند ،«غربال كردن اطلاعات و صدور آن» از مهم ترین ابزارها براى القاى اندیشه طراحان «نظم نوین جهانى» محسوب مى گردد به ویژه با لحاظ این مهم كه گسترده ترین و تأثیرگذارترین شبكه هاى رسانه اى، دیدارى، شنیدارى و نوشتارى در تملك و اختیار دنیاى غرب و صهیونیست هاى مولود آنان قرار دارد كه بى محابا فرهنگ ستیزى مغایر با منافع خود را هدف قرار داده اند و هر آینه كه مقتضى بدانند براى تأمین آنچه كه مطلوب نظرشان است و تضمین حیات شبكه هاى غول آسا و قدرتمند مالى و سیاسى حكم مى رانند و سپس در زمان مناسب به اشاره پدرخوانده، عوامل شهرت طلب جعل تاریخ را قبیح نمى دانند و باز هم داستان «خلیج عربى» و «جزایر عربى اشغال شده» در نفیر كهنه و منسوخ پیشین دمیده مى شود.

دانند و باز هم داستان «خلیج عربى» و «جزایر عربى اشغال شده» در نفیر كهنه و منسوخ پیشین دمیده مى شود

اما خلیج فارس ما:

خلیج فارس یا خلیج پارس آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره‌ عربستان قرار دارد. مساحت آن ۲۳۳٬۰۰۰ کیلومتر مربع است، و پس از خلیج مکزیک و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید. خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای‌ رودخانه‌ اروندرود، که حاصل پیوند دو رودخانهٔ دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌شود.

کشورهای ایران، عمان، عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین در کناره خلیج فارس هستند.

خلیج فارس

به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای مهم و راهبردی بشمار می‌آید. زمین شناسان معتقدند که در حدود پانصدهزار سال پیش، صورت نخستین خلیج فارس در کنار دشت‌های جنوبی ایران تشکیل شد و به مرور زمان، بر اثر تغییر و تحول در ساختار درونی و بیرونی زمین، شکل ثابت کنونی خود را یافت.

این خلیج توسط تنگه هرمز به دریای عمان و از طریق آن به دریاهای آزاد مرتبط است. جزایر مهم آن عبارت‌اند از: قشم، بحرین، کیش، خارک، پورموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک و لاوان که تمامی آنها به جز بحرین به ایران تعلق دارد.

خلیج فارس و سواحل آن معادن سرشار نفت و گاز دارد و مسیر انتقال نفت کشورهای ایران، عراق، کویت، عربستان و امارات متحده عربی است، و به همین سبب، منطقه‌ای مهم و راهبردی به شمار می‌آید. بندرهای مهمی در حاشیه خلیج فارس وجود دارد که از آنها می‌توان بندرعباس، بوشهر، بندرلنگه و بندر ماهشهر در ایران، و شارجه، دوبی و ابوظبی را در امارات متحده عربی نام برد.

این خلیج دارای جزایر متعددی می باشد که جزایر ایرانی آن  که به دو بخش مسکونی و غیر مسکونی تقسیم می شود  که اطلاعات بیشتر در رابطه با برخی از این جزایر را می توانید در مقاله ((جزایر ایرانی خلیج فارس))  بخوانید:

جزایر مسکونی

جزیره قشم ، جزیره کیش ، هرمز ،جزیره هنگام، لارک، لاوان، ابوموسی (گپ سبزو)، هندرابی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری (راز)، فرور بزرگ (پلور)، جزیره فارسی، جزیره خارک، خارکو

جزایر غیرمسکونی

فرورگان (فرور کوچک)، شیدور، عباسک، شیف، ام الکرم، نخیلو، جبرین (تهمادو)، ام سیله (خان)، گِرم، بونه، دارا، قبر ناخدا، خرو، مولیات، سه‌دندون، مُطاف، مُرغی، چراغی

اما غیر از ایران، کشورهای همسایه این خلیج نیز جزایری را در دل آن دارند:

جزایر کویت

ام‌المرادم، ام‌النمل، بوبیان، جزیره کبر، عوهه، فیلکه، قاروه، مسکان، وربه

زمین شناسان معتقدند که در حدود پانصدهزار سال پیش، صورت نخستین خلیج فارس در کنار دشت‌های جنوبی ایران تشکیل شد و به مرور زمان، بر اثر تغییر و تحول در ساختار درونی و بیرونی زمین، شکل ثابت کنونی خود را یافت

جزایر امارات متحده عربی

امارات متحده دارای بیش از ۲۰۰ جزیره است. جزایر اصلی آن در خلیج فارس عبارت‌اند از:

ابوالابیض، ارزنه، الرفیق، ام الحطب، ام قصار، بزم شرقی، بزم غربی، بـِشوم، بوکشیشه، بوکعل، ثمیریه، جـِراب، جزایر غاغه، جزیره ابوظبی، جزیره داس، غُراب، جزیره غشا، جزیره نخل، جمیره، جنانه، حالة المُبَرَّز، حالة حَیل، حمریه، خصیفه، دعسه، دلما، زرکوه، سعدیات، سلع، سُلَیّه، شراعوه، شویهات (مشهت)، صیر ابونعیر، صیر بنی یاس، غسبی، قرنین، قفای، مَرَوَح، مکاسیب، مهیمات، یاسات سفلی و علیا

جزایر عربستان در خلیج فارس

جزیره عربی، جزیره کران، کورین، جنا، جرید، جزیره تاروت، جزیره ابوعلی، جزیره باطنه، جنه، جزیره مقطع، جزیره حرقوص،جزیره ابوعلی، جزایر قطر، جزیره حوار، جزایر دواخیل، جزیره رَبَز، جزیره مِترَس، جزیره عالیه، جزیره حالول، جزیره الصحاط، جزایر بحرین، جزیره محرق، جزیره بدیع، جزیره حوار، جزیره ستره، جزیره ام النعسان، جزیرة البحرین، جزیره وجده

جزایر عمان (در تنگه هرمز)

سلامه، مسندم، جزیره غنم، جزیره حلانیات (در مقابل ساحل صلاله)، جزیره تلگراف

برای آشنایی بیشتر با تاریخچه این خلیج می توانید مطلب ((خلیج فارس در دل تاریخ ...)) را بخوانید.

تهیه و تنظیم: عطاالله باباپور