تبیان، دستیار زندگی
متاسفانه همه ما می دانیم که سرطان جزء بیماری هایی است که درمان آن در برخی موارد بسیار سخت و حتی ناممکن است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رژیم غذایی مفید در سرطان سینه

رژیم غذایی در سرطان سینه

متاسفانه همه ما می دانیم که سرطان جزء بیماری هایی است که درمان آن در برخی موارد بسیار سخت و حتی ناممکن است.

اغلب اوقات تاکید محققان و پزشکان بر پیشگیری از این بیماری است، اما همیشه زنانی که با سرطان سینه زندگی می‏ کنند، می ‏خواهند بدانند که چگونه می ‏توانند شانس خود را برای زنده ماندن افزایش دهند.

در این مطلب درباره ی رژیم غذایی موثر در زنده ماندن طولانی تر بیماران مبتلا به سرطان سینه، صحبت می شود.

در یکی از تحقیقاتی که اخیرا در مجله انکولوژی به چاپ رسیده است، مطرح شد: زنانی که در مراحل ابتدایی سرطان سینه به سر می برند، اگر یک رژیم غذایی غنی از میوه‏ها، سبزیجات، دانه‏های کامل (غلات سبوس ‏دار) و لبنیات کم چرب را مصرف نمایند، می ‏توانند عمر طولانی ‏تری داشته باشند.

رژیم فوق که به اصطلاح "Prudent" یا همان رژیم "محافظت کننده" نامیده می ‏شود، فقط مخصوص پایین آوردن خطر مرگ ناشی از سرطان سینه نمی ‏باشد، بلکه مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به سایر انواع سرطان و بیماری مزمن دیگر که به این روش غذا می ‏خورند نیز کمتر در معرض خطر مرگ قرار می گیرند.

این تحقیقات در یک دوره زمانی 8 ساله انجام شد.

دکتر "ماریلین ال وان" یک محقق کالیفرنیایی می ‏گوید: مصرف یک برنامه غذایی غنی از میوه‏ها، سبزیجات، غلات سبوس ‏دار و ماکیان، و مصرف کمتر گوشت قرمز و غذاهای فرایندشده می ‏تواند تاثیر مثبتی روی سلامتی زنان داشته باشد، به ‏طوری که از دیگر سرطان‏ ها و بیماری ‏های مزمن نیز جلوگیری نماید.

نتایج این تحقیقات، نتایج مطالعات قبلی را نیز که بیان می ‏داشتند "این رژیم غذایی می ‏تواند عامل مهمی در حفظ سلامت عمومی بدن و بهبود دیگر بیماری ‏ها باشد"، تقویت کرد.

یافته‏هایی که در مجله آنکولوژی به چاپ رسید، بر اساس بررسی 1901 زن که در مراحل ابتدایی سرطان سینه قرار داشتند، می باشد.

بین سال ‏های 2000 تا 2002، این زنان پرسشنامه ‏هایی را در رابطه با رژیم غذایی، فعالیت بدنی، وزن و دیگر عوامل موثر بر سلامتی کامل کردند. از آن به بعد، آن ها مدت 8 سال تحت بررسی و پی ‏گیری قرار گرفتند. در آن دوره زمانی 226 زن فوت کردند که 128 مورد از مرگ و میرها در ارتباط با سرطان سینه بود.

تیم "وان" متوجه شدند زنانی که از همان ابتدای کار از برنامه غذایی "Prudent" پیروی می ‏کردند، مرگ و میرشان کمتر از کسانی بود که از رژیم غذایی "غربی" پیروی می کردند.

رژیم غذایی غربی

رژیم غذایی "غربی" حاوی مقدار زیادی گوشت قرمز و گوشت‏ های فرآوری شده(همبرگر، سوسیس و کالباسغذاهای آماده ، لبنیات پرچرب و غلات تصفیه شده مثل نان و آرد سفید است.

تعداد مرگ و میر زنانی که به میزان زیاد از غذاهای سالم برنامه "Prudent" استفاده می کردند، حدود نیمی از زنانی بودند که خیلی کم از این غذاها می خوردند (حتی با در نظر گرفتن عوامل دیگری چون اندازه اولیه تومور سینه، نوع درمان و اعتیاد به سیگار).

اما بالعکس زنانی که بیشتر عادات غربی را در غذا خوردن شان  پیش می گرفتند، احتمال مرگ و میرشان 53 درصد بیشتر از زنانی بود که خیلی کم از این ‏گونه غذاها استفاده می کردند.

"وان" می ‏گوید: با این که در این تحقیق، هیچ یک از این دو برنامه غذایی ( "محافظت کننده" و "غربی" ) ارتباطی با احتمال عود مجدد سرطان سینه و خطر مرگ ناشی از این بیماری نداشتند، اما ارتباط بین رژیم غذایی و تعداد بیماران با عمر طولانی تر نشان می ‏دهد که سالم غذا خوردن یک عامل خیلی مهم برای این افراد می باشد.

به این ترتیب مطالعه ی فوق نشان داد که خوردن غذاهای سالم ‏تر برای داشتن عمر طولانی تر در همه افراد و حتی مبتلایان به سرطان سینه بسیار مفید است.

مریم مرادیان نیری – کارشناس علوم تغذیه

سایت تبیان

*مطالب مرتبط:

ژنی كه پیشرفت سرطان پستان را بیشتر می‌كند

خانم های ایرانی مراقب باشند

سرطان پستان در زنان

علائم و تشخیص سرطان پستان

راه های درمان سرطان پستان در زنان

مقابله با سرطان سینه

20 ماده غذایی ضد سرطان

چرا نوع تغذیه سرطانی ها مهم است؟

تغذیه و پیشگیری از سرطان ( قسمت اول ) و ( قسمت دوم ) و ( قسمت سوم )

تاثیر ورزش و تغذیه در جلوگیری از سرطان...

نگاهی به رابطه سرطان و سبک زندگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.