تبیان، دستیار زندگی
مشاغل پُر استرس برای سلامت افراد بسیار مضر است، زیرا باعث افزایش فشار خون، بروز اختلال در خواب و ایجاد مشکل در روابط می شود. اما مطالعات نشان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شغل پُر استرس، مناسب خانم ها نیست

تاثیر منفی شغل های پر استرس بر قدرت باروری زنان

استرس در زنان

مشاغل پُر استرس برای سلامت افراد بسیار مضر است، زیرا باعث افزایش فشار خون، بروز اختلال در خواب و ایجاد مشکل در روابط می شود. اما مطالعات نشان می دهد این مشکلات به اینجا ختم نمی شود و باید اعتراف کرد که مشاغل پُر استرس بر قدرت و توان باروری زنان نیز تاثیر سوء خواهند داشت.

استرس های کاری و رقابت برای موفقیت شغلی باعث ایجاد تغییراتی در سطح هورمون ها شده و هورمون استروژن موجود در خون زنان، با هورمون مردانه تستوسترون، جایگزین می شود.

این هورمون مردانه باعث ایجاد قدرت بیشتر، استقامت ، تحمل و حس رقابت می شود.

به طور کلی افزایش سطح تستوسترون، با ایجاد هیکل و کاهش قدرت باروری همراه است.

از طرفی مطالعه ای در سال 2004 نشان داد، زنانی که دارای هیکلی مشابه ساعت شنی می باشند ، 30 درصد بیشتر از زنان دارای هیکل پُرانحنا (هیکل مردانه)، دارای هورمون تولیدمثلی به نام استرادیول هستند و احتمال باروری در این زنان، سه برابر بیشتر است.

هورمون مردانه ای که باعث ایجاد قدرت در زنان هنگام کار می شود، باعث تجمع چربی ها در ناحیه کمر آنها نیز می شود که همین مساله مقدار استروژن خون را پایین می آورد.

از طرفی ثابت شده است استرس های شغلی، باعث کاهش دو هورمون اساسی و موثر در تخمک گذاری می شود و زنان دارای شغل های پُر استرس بیشتر در معرض خطر خواهند بود.

به هر حال گفته شده، ورزش، تغذیه مناسب و سپری کردن زمانی در کنار دوستان و خانواده، روش هایی است که می تواند تعادل و توازن را در این زندگی پُرجنجال ایجاد کند.

سلامت نیوز

*مطالب مرتبط:

ناباروری در تهران بسیار بالاست

تغذیه درمانی ناباروری

آوای قرآن، شفابخش است

پیشگیری و درمان نازایی با ورزش

مادر شدن چه آسان

تاثیر تغذیه بر افزایش باروری

بارداری در سنین پایین بهتر است

شیفت شبانه برای خانم‌ها خطر دارد

مادری شاداب، کودکی سالم

نگاهى به وضعیت زنان شاغل در خانواده

چگونه بر استرس در محیط كار غلبه كنیم؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.