تبیان، دستیار زندگی
این در حالی است که زینب در زمان خوانده شدن این خطبه پنج ‏یا شش سال بیشتر نداشتند و ابن عباس با این عبارت از آن حضرت در روایاتی که از او نقل می‏کند، یاد کرده است: «حدثنی عقیلتنا زینب؛ «بانوی فهیم و اندیشمند ما زینب بر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاخه‎ای از درخت نبوت

حضرت زینب علیهاالسلام

برای شناخت مقام علمی حضرت زینب(‏علیهاالسلام) می‏توان به موارد بسیار زیادی استناد کرد از جمله:

- خطبه‏های بسیار بلند و پرمحتوایی که از آن بانوی گرامی به جای مانده است.

- به شهادت همه تاریخ نویسان در کوفه، کلاس‏های تفسیر و آموزش قرآن داشتند و زن‏های کوفه را با قرآن و احکام اسلامی آشنا می‏ساختند.

- راویان بزرگی چون عبدالله بن عباس از ایشان روایت‏های زیادی را نقل می‏کنند که از جمله این روایات خطبه تاریخی حضرت زهرا علیها السلام است‏. این در حالی است که زینب در زمان خوانده شدن این خطبه پنج ‏یا شش سال بیشتر نداشتند و ابن عباس با این عبارت از آن حضرت در روایاتی که از او نقل می‏کند، یاد کرده است: «حدثنی عقیلتنا زینب (5)؛ «بانوی فهیم و اندیشمند ما زینب بر من چنین روایت کردند.»

و برخی از او با تعبیر "حبر" و "بحر" یعنی سرشار از علم و دریای علم یاد می‏کنند. حتی زمانی که در مجلس یزید آن خطبه آتشین را بیان کردند، یزید درباره‏اش گفت: اینان خاندانی هستند که فصاحت و دانش و معرفت را از پیامبر به ارث برده‏اند و آن را با شیر مادر نوشیده‏اند.(6)

از شیخ صدوق روایت ‏شده است که حضرت زینب(علیهاالسلام) به جهت علم و دانش زیادی که داشتند، از سوی امام حسین‏(علیه‎السلام) نیابت ‏خاص داشت و مردم در مسائل شرعی(حلال و حرام) به ایشان رجوع می‏کردند. در یک مورد نقل شده است روزی امام حسن و امام حسین ‏(علیهماالسلام) درباره بعضی از سخنان پیامبر اکرم‏(صلی الله علیه و آله) با هم گفت‏وگو می‏کردند، حضرت زینب(علیهاالسلام) وارد شدند و در بحث ایشان شرکت کردند و مساله را با تمام صوری که داشت ‏با تفصیل تمام تبیین فرمودند.

امام حسن‏(علیه‎السلام) وقتی این توانایی فوق‏العاده خواهر را دیدند، خطاب به او فرمودند: «انک حقا من شجرة النبوة و من معدن الرسالة»(7)؛ به راستی که تو از درخت نبوت و معدن رسالت هستی.


پی‎نوشت‎ها:

1- سفینة‏البحار، ج 1، ص 558 .

2- بحارالانوار، ج 45، ص 137 .

3- السیدة زینب، محمود شرقادی، ص 98 .

تنظیم تبیان: گروه دین و اندیشه، فراوری هدهدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.