تبیان، دستیار زندگی
آیا تا بحال چیزی اجاره کرده اید؟ می دونید اجاره چیه؟ چه چیزهایی رو می شه اجاره کرد؟ اصلا به رساله عملیه مرجع تقلید خودتون مراجعه کردید؟ یا تو ذهنتون سوالی درباره اجاره دارید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه اجاره کنیم؟

خانه

داد و ستدهای شرعی قسمت دوم: اجاره

قسمت اول-جُعاله

آیا تا بحال چیزی اجاره کرده اید؟ می دونید اجاره چیه؟ چه چیزهایی  رو می شه اجاره کرد؟ اصلا به رساله عملیه مرجع تقلید خودتون مراجعه کردید؟ یا تو ذهنتون سوالی درباره اجاره دارید؟ و... یا اگر چیزی رو اجاره دادید چقدر با دستورات اسلامی تطابق داشته؟

باید بگم اجاره یکی از آن دسته مسایلی است که همه ما خواه نا خواه با آن مواجهیم و هر روز صبح که از خونه بیرون میآییم تا وقتی که برگردیم به هزار تا موردش برخورد می کنیم! و خیلی اوقات بی توجه ازکنارش رد میشیم! مثلا هر روز که با تاکسی میریم مدرسه، سر کار، یا هر جای دیگه! در واقع ما یک تاکسی رو اجاره (کرایه) می کنیم و بسیاری از موارد دیگه. پس لازمه که بدونیم اجاره چیه و مسایلش رو یاد بگیریم.

راستی بگید ببینم شما جزو کدوم دسته اید کسایی که کاری رو انجام می دن و بعد میرن سراغ اینکه ببینن کاری که انجام دادن درست بوده یا نه ؟ یا جزو اون دسته که اول می رن کار درست رو یاد میگرن بعد انجام میدن؟!!!

به هر حال چه جزو دسته اول باشید یا دسته دوم ما در این سلسله مباحث قصد داریم تا شما رو با «احکام اجاره» آشنا کنیم و تا حد امکان مسایلی رو که به اصطلاح «مبتلا به» هستن بیان کنیم.

مسایلی که به نوعی همه با اون سر و کار دارن! دوستانی که قصد دارن و تصمیم گرفتن با ما همراه بشن بدونن اگر مطالب ما رو دنبال کنن مطالب زیر رو یاد می گیرن:

1- اجاره چیست؟ (تعاریف و کلیات) و اقسام آن

2- اجاره چه جور قراردادیه و چطور می شود این قرار داد رو بست، یا آن رو فسخ کرد؟ یا اینکه چطوری اجاره باطل میشه؟

3- چه چیزهایی رو میشود اجاره داد و چه شرایطی باید داشته باشد؟

4- اجاره کننده تا چه حد ضامن است؟ و...

5- شرایط صحت عقد اجاره

6- استحقاق و پرداختها کی و چگونه صورت می گیرد؟

7- عارض شدن مانع بهره برداری

8- معیوب شدن منفعت مورد اجاره

9- اجاره دادن  عین اجاره

10- مسایل مهمی درباره اجاره

خوب! هر یک از مطالب فوق در یک یا چند بخش ارائه میشود و سعی ما در این مجموعه این است که مطالبی که بیان می کنیم مطابق فتاوای 13 نفر از مراجع عظام تقلید باشه؛ شامل مراجع تقلید متوفی امام خمینی، خویی ، گلپایگانی، اراکی، لنکرانی، تبریزی (رحمهم الله) و مراجع عظام حاضر مانند آیات عظام خامنه¬ای ، بهجت، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سیستانی و صافی گلپایگانی (حفظهم الله) باشد.

اگرفتوای هر یک از مراجع عظام فوق با مطالب مندرجه تفاوت داشته باشد در قسمت پاورقی توضیح داده خواهد شد.

همچنین مواد قانونی هر یک از مطالب مندرجه در پاورقی ذکر خواهد شد تا نظر قانون را هم در این باره بدونید یعنی به نوعی از حقوق شهروندی خودتون اطلاع پیدا کنید.

امیدوارم با دیده دقیق و صبر ایوب و عمر نوح مطالب ما را دنبال و با نظرات خوب و سازنده خودتان راه را برای ما هموار کنید.

والسلام

تالیف برای تبیان: مرتضی رستمی

تنظیم برای تبیان: سید پیمان صابری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.