تبیان، دستیار زندگی
حسّ مردانگی و غرور بیجا را در زندگی برای همیشه دفن کنید و مراسم تدفین آن را بگیرید تا از خاطرتان محو گردد. چرا در برابر همسر و فرزند این همه غرور و مردانگی و دستور؟ چرا خودتان را در آسمان‌ها می‌بینید و دیگران را روی زمین؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراسم تدفین مردانگی (البته از نوع متعصبانه)

مرد ناراحت

در مقاله ی قبل از زندگی خانوادگی یکی از بزرگ ترین مردان روزگار امام خمینی(ره) در مقاله ای با عنوان (بدون فریاد ، بزرگ مرد باش)برایتان گفتیم و در این مقاله به یکی دیگر از ابعاد زندگی خانوادگی ایشان اشاره می کنیم :

***

پرهیز از دستور

«امام تا آخر عمرشان هرگز به خانم نگفتند: «یک لیوان آب به من بده!» اما خودشان مکرّراً این کار را برای خانم انجام می‌دادند. همچنین از آنجا که می‌دانستند گاهی خانم فراموش می‌کنند قرص بخورند، به ایشان یاد‌آوری می‌کردند.»

پیامبر اکرم صلی‌الله علیه واله وسلم می‌فرمایند:

برای دانش مرد همین بس که خدا را بپرستند و برای نادانی مرد همین بس که به رای خویش دل بندد.

حسّ مردانگی متعصبانه و غرور بیجا را در زندگی برای همیشه دفن کنید و مراسم تدفین آن را بگیرید تا از خاطرتان محو گردد.

چرا در برابر همسر و فرزند این همه غرور و مردانگی و دستور؟ چرا خودتان را در آسمان‌ها می‌بینید و دیگران را روی زمین؟ برخی افراد به خاطر دو ریال پول، یا اتومبیل، آنقدر مغرور می‌شوند که با نزدیک ترین افراد خانواده شان رفتارهای ناشایستی می کنند. هر چه انسان بزرگوارتر، شریف‌تر و مهم‌تر باشد ، تواضع او بیشتر می‌شود.

شرافت انسان به معرفت و تقواست، بزرگان ما در اوج قدرت و بزرگی، آنقدر در زندگی متواضع بودند که اصلاً قابل باور نبود.

پیامبر- والاترین انسان تاریخ بشریّت که به معراج می‌رود- در مقابل یک کودک چنان رفتار می‌کند و او را به دوش می‌گیرد که کودک پیامبر را مثل خودش تصوّر می‌کند! پس برای چه آنقدر مغرور هستید و دستور می‌دهید؟ فکر می‌کنید همسرتان خدمتکار شماست و باید تمام دستورات شما را اجرا کند؟ اشتباه نکنید!

پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم می‌فرمایند:

خودپسندی و غرور، هفتاد سال عبادت را تباه می‌کند!

دریا

دریا حتی لحظاتی که طوفانی نیست ، با ابهت و بزرگ است.

آیا تا به حال مشاهده کرده‌اید که وقتی بخواهند از بزرگی یاد کنند ، صفات مردانه، دستور دادن و غرور او را تجسّم کنند؟ هرگز چنین نیست. در زندگی، همسری مهربان و باوفا باشید تا همسر و فرزندتان از بودن شما در کنار خود لذّت ببرند.

البته منظور این مقاله این نیست که اقتدار خود را از دست بدهید .شما می توانید محکم ،مقتدر،مدیر و در عین حال مهربان و دوست داشتنی باشید.اگر برای رسیدن به این منظور مشکل دارید می توانید سلسله مقالات «پیش به سوی مرد سالاری منطقی» را در بخش خانواده و زندگی مطالعه کنید و چگونه تکیه گاهی مطمئن و مهربان ، برای خانواده بودن را بیاموزید.

منبع:کتاب خانواده وامام خمینی - حسنعلی میرزابیگی

تنظیم برای تبیان:داوودی

مقالات مرتبط :

نهاد حانواده ار منظر امام حمینی

چرا مرد ها بی احساس می شوند؟

مردانه زندگی کن!

همچنان مرد خانه باشید!

نقش متقابل زن و مرد از منظر امام خمینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.