تبیان، دستیار زندگی
مردان با گذشت سال‌های زندگی دست كم با 2 واقعیت ناخوشایند رو به ‌رو می‌شوند: افزایش قطر شكم و كاهش میزان تستوسترون...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا مردان سالمند باید تستوسترون مصرف كنند؟

سالمند

مردان با گذشت سال‌ های زندگی دست كم با 2 واقعیت ناخوشایند رو به ‌رو می ‌شوند:

- افزایش قطر شكم

- كاهش میزان تستوسترون

اغلب ما از خطرات بزرگ شدن شكم آگاه هستیم. اما آیا كاهش تستوسترون(هورمون جنسی مردانه) با افزایش سن هم عوارضی دارد؟

پژوهشی كه اخیرا در اجلاس سالانه متخصصان غدد درون ‌ریز آمریكا منتشر شد، نشان داد كه مردانی كه میزان تستوسترون در آن ها پایین است نسبت به هم سالان شان با میزان‌ های طبیعی تستوسترون، 33 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ هستند.

آیا این یافته‌ها به معنای آن است كه باید برای این مردان درمان جایگزین با تستوسترون تجویز كرد؟ گرچه مصرف مكمل‌ های تستوسترون از دهه 1990 در آمریكا رشدی انفجاری داشته است.

خانم گیل لافلین، استادیار پزشكی پیشگیری و خانواده در دانشگاه كالیفرنیای "سن‌دیه‌گو" و سرپرست این تحقیق در این مورد چندان مطمئن نیست.

او در مصاحبه‌ای به پرسش ‌ها در این زمینه پاسخ می‌ دهد:

* کمی در مورد میزان پایین تستوسترون و مشكلات بهداشتی مربوط به آن بگویید؟

مردان سالمندی كه دچار كمبود تستوسترون هستند، میل جنسی كمتر، انرژی كمتر، توانایی كمتر برای تمركز و تراكم استخوانی پایین ‌تری دارند. آن ها همچنین دچار تجمع چربی در اطراف قسمت میانی بدن می ‌شوند و در معرض خطر بالاتر مقاومت به انسولین، سندرم متابولیك و دیابت هستند.

كارشناسان معتقدند در حوالی 60 سالگی، حدود 30 درصد مردان دچار کمبود تستوسترون می شوند.

در بررسی ما با در نظر گرفتن سایر عوامل خطرزا؛ مردان با میزان پایین ‌تر تستوسترون نسبت به افراد با تستوسترون طبیعی، 33 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ قرار داشتند. البته توجه داشته باشید میانگین سنی افراد مورد بررسی ما 71 سال بود، یعنی این مردها در گروه سالمندان قرار داشتند.

* و شما از این یافته ‌ها شگفت‌زده شدید؟

شگفت‌زده؟ نه. خب ما انتظار دیگری نداشتیم. میزان پایین تستوسترون با ایجاد تعدادی از بیماری ‌ها در مردانی همراه است كه زمینه قبلی ایجاد آن را نداشته‌اند، مانند دیابت.

مردانی كه دچار بیماری عروق تغذیه ‌كننده قلب یا عروق كرونری هستند نیز میزان تستوسترون پایین‌تری دارند، بنابراین ما می ‌دانیم كه میزان تستوسترون با این بیماری ارتباط دارد؛ البته ما هنوز مطمئن نیستیم كه كاهش احتمال بقا در مردان با تستوسترون پایین به همین علت باشد.

* آیا از طرف دیگر، افراد با میزان بالای تستوسترون احتمال بقای بیشتری دارند؟

نكته بسیار مهمی است. ما شواهدی نیافتیم كه داشتن میزان بالاتر تستوسترون اثری حفاظتی داشته باشد. به عبارت دیگر درصد احتمال خطر مرگ در مردهای با میزان تستوسترون بالاتر، نسبت به میانگین خطر مرگ، تفاوتی نداشت.

تستوسترون

* به‌ نظر می ‌رسد پزشكان برای مردانی كه میزان تستوسترون پایینی دارند به ‌طور فزاینده‌ ای مكمل‌های تستوسترون تجویز می ‌كنند. آیا پژوهش‌ها از دادن تستوسترون اضافی حمایت می ‌كنند؟

ما پیشنهاد نمی‌ كنیم كه مردان در سنین بالا مصرف تستوسترون را آغاز كنند(حتی گروهی كه میزان تستوسترون در آن ها پایین است) چرا که به ‌طور قطع نمی‌ دانیم كه آیا مصرف مکمل تستوسترون مفید و کاملا بی ‌خطر است.

ما در حال جمع ‌آوری اطلاعات هستیم. در حال حاضر كارآزمایی بالینی كنترل‌ شده ای با تعداد افراد كافی و با قدرت آماری كافی برای نتایج معنادار،  در این زمینه انجام نشده است.

* آیا برای چنین مردانی توصیه ی عملی دارید؟

كم كردن چربی ‌های اضافی در اطراف شكم و كمر ممكن است به افزایش تستوسترون کمک کند.

چاقی مركزی یا همان چاقی شکمی با میزان پایین تستوسترون ارتباط دارد و نشان داده شده است كه مردان دچار چاقی شکمی، وقتی از رژیم های کاهش وزن استفاده می کنند، میزان تستوسترون در آن ها افزایش می ‌‌یابد. البته در حال حاضر ما علت این امر را نمی ‌دانیم.

جالب این است كه چاقی مركزی در مردان(چاقی سیبی شکل) با كاهش میزان تستوسترون همراه است، در حالی ‌كه چاقی مركزی در زنان با افزایش میزان تستوسترون در ارتباط است.

*و شما اعتقاد دارید كه مردان دارای میزان پایین تستوسترون كه دچار چاقی اطراف شكم و كمر هستند، می ‌توانند تا حدی میزان آن را كنترل كنند؟

بله می ‌توانند و این امر به شرطی ممكن است كه آن ها تغییراتی را در شیوه زندگی‌ شان اعمال کنند. یعنی بیشتر ورزش کنند و تغذیه مناسب ‌تری داشته. با انجام این كارها بسیاری از عملکردها در بدن آن ها بهبود پیدا می ‌كند كه میزان تستوسترون تنها یكی از آن ها است.

29 درصد مردان در تحقیق شما تستوسترون پایین داشتند. به ‌نظر می ‌رسد كه در بالای 50 سال، كاهش تستوسترون نسبتا شایع باشد؟

درست است. تستوسترون با افزایش سن به ‌طور كلی كاهش می‌ یابد. بسیاری از كارشناسان معتقدند در حوالی 60 سالگی، حدود 30 درصد مردان دچار کمبود تستوسترون می شوند.

در حال حاضر پژوهش‌های بسیاری در این زمینه در جریان است؛ البته آنچه مورد نیاز است یك كارآزمایی بالینی بزرگ با كنترل دارونما است تا در آن، آثار استفاده از مكمل‌های تستوسترونی به آزمون گذاشته شود.

Time.com

*مطالب مرتبط:

11 نکته درباره تستوسترون درمانی    

خوراکی‌های فوق‌العاده برای آقایان

مردان، میوه و سبزی بیشتری نیاز دارند

علائمی که آقایان باید جدی بگیرند

مشکل شایع پسران نوجوان

داروها عامل 25 درصد از ناتوانی‌های جنسی هستند

5 راهکار برای افزایش طول عمر مردان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.