تبیان، دستیار زندگی
آنچه می شنوید یکی از زیباترین و دل انگیزترین موشحاتی است که به مناسبت سال پیامبر اعظم در رمضان 1385 توسط جمعی از اساتید و قاریان ممتاز بین المللی کشور در حسینه حضرت امام خمینی(ره) اجرا گردیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تواشیح زیبای « عَمَّ ضِیاءً »

آنچه می شنوید یکی از زیباترین و دل انگیزترین موشحاتی است که به مناسبت سال پیامبر اعظم در رمضان 1385 توسط جمعی از  اساتید و قاریان ممتاز بین المللی کشور در حسینه حضرت امام خمینی(ره) اجرا گردیده است.

از نظر لغوی تواشیح، جمع کلمه" توشیح" و از ماده "وشح" به معنای " آراستن" و نیز به نگینهایی مرصع نشان از زیورآلات گرانبها اطلاق می شود که زنان برای زینت خود بر گردن می آویزند.

تواشیح اما در تعریف اصطلاحی عبارت است از هنری آیینی که از دو عنصر شعر و موسیقی تالیف می یابد.

قالب و درون مایه تواشیح اشعاری است در مدح اولیای دین که به سبکی خاص (و اغلب بدون همراهی با ساز) از نظر موسیقیایی اجرا می شود.

در این تواشیح نوع ترکیب الحان و  روح حاکم بر نغمات و از همه مهمتر هماهنگی گروه در اجرای آن همطراز و بلکه متعالی تر از اغلب موشِّحاتی است که در مهد تلاوت جهان یعنی کشور مصر اجرا می شود.

در اجرای این تواشیح که بارها از صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است، پیش کسوتانی چون استاد شاه میوه و نیز قاری و مبتهل مشهور کشورمان استاد سعید طوسی (تکخوان) نیز نقش آفرینی می کنند.

( این تواشیح زیبا را به طور کامل از اینجا دریافت کنید.)

طراحی و تالیف برای تبیان: شکوری