تبیان، دستیار زندگی
نیروى دعا به اندازه نیروى جاذبه زمین حقیقت دارد . من، به عنوان یك پزشك، بیمارانى را دیده‏ام كه پس از مایوس شدن از هر نوع درمان در نتیجه تاثیر دعا از بستر بیمارى برخاسته‏اند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیرو مند ترین انرژی برای زندگی

دعا

دعا كردن تنها عبادت نیست. تشعشعى است كه از روح دعا كننده بر مى‏خیزد ، نیرومندترین شكل انرژى است كه شخص مى‏تواند تولید كند . تاثیر دعا بر روح و جسم آدمى، به اندازه تاثیر غده‏هاى ترشح كننده بدن قابل اثبات است . نتایج آن را مى‏توان از راه افزایش كارآمدى بدن، افزایش نیروى فكرى، زیادتر شدن طاقت اخلاقى، و عمیق‏تر شدن فهم آدمى از واقعیت‏هایى كه با روابط بشرى همراه است، اندازه گرفت .

اگر صمیمانه به دعا و نماز بپردازید ، خواهید دید زندگى شما به صورت عمیق و مشهود تغییر خواهد كرد . در اشخاصى كه زندگى درونى‏شان بدین گونه تقویت‏یافته، آرامش و سكونى خاص دیده مى‏شود . در عمق ضمیر شعله‏اى فروزان مى‏شود و آدمى خود را مى‏بیند . خود خواهى و خود پسندى احمقانه و ترس‏ها و آزها و اشتباهات خود را كشف مى‏كند .

در درونش الزام اخلاقى و فروتنى عقلانى پدید مى‏آید و به این ترتیب، روح به كشور لطف و عنایت الهى سفر مى‏كند .

نیروى دعا به اندازه نیروى جاذبه زمین حقیقت دارد . من، به عنوان یك پزشك، بیمارانى را دیده‏ام كه پس از مایوس شدن از هر نوع درمان در نتیجه تاثیر دعا از بستر بیمارى برخاسته‏اند . تنها نیرویى كه ظاهرا بر «قوانین طبیعت‏» پیروز مى‏شود، دعا است . هر وقت دعا به صورتى شگفت‏انگیز چنین اثرى از خود ظاهر سازد ، مى‏گویند «معجزه‏» صورت گرفته است .

در قلب مردان و زنانى كه دریافته‏اند دعا در زندگى روزانه‏شان نیرویى مددكار است، هر لحظه معجزه‏اى صورت مى‏گیرد .

بسیارى از مردم دعا را پناهگاه ضعیفان یا درخواست كودكان براى به دست آوردن خیرات مادى تصور مى‏كنند . این تصور به همان اندازه نا به جا است كه كسى تصور كند باران ابزار پر كردن آبخورى مرغان است . اگر بخواهیم درست‏سخن بگوییم، باید دعا را فعالیتى به شمار آوریم كه براى تكامل صحیح شخصیت و آخرین مرحله كمال ملكات انسانى ضرورت دارد . اجتماع كامل و هماهنگ بدن و فكر و روح تنها در دعا و نماز پدید مى‏آید و به آدمى كه همچون نى شكننده است، نیرومندى و استقامتى برون از حد تصور مى‏بخشد .

دعا

حقیقت كلماتى مانند «از خدا بخواهید ، به اجابت‏خواهد رسید» با آزمایش بشرى به اثبات رسیده است . دعاى حقیقى مانند رادیوم منبع نوعى انرژى درخشان است كه از خود آن پیدا مى‏شود . . . .

تنها نیرویى كه ظاهرا بر «قوانین طبیعت‏» پیروز مى‏شود، دعا است .

چرا دعا نیرویى چنین مؤثر به ما مى‏بخشد؟ براى پاسخ به این پرسش (البته خارج از قضاوت علم) باید به این نكته اشاره كنم كه همه دعاها در یك چیز اشتراك دارند . دعاى دسته جمعى در یك مسجد با آداب و تشریفات خود و در خواست‏ساده مرد بدوى براى این‏كه شكار خوب نصیبش شود ، هر دو یك حقیقت را نشان مى‏دهند و آن این‏كه انسان‏ها مى‏خواهند نیروى محدود خود را از راه پیوستگى با سر چشمه پایان‏ناپذیر همه انرژى‏ها تقویت كنند و از آن مدد گیرند .

وقتى دعا مى‏كنیم و نماز مى‏خوانیم، خود را به نیروى فنا ناپذیرى كه جهان را مى‏گرداند ، پیوند مى‏زنیم . مى‏خواهیم بخشى از این نیرو براى نیازمندى‏هاى ما مصروف شود . حتى در این حاجت‏خواستن، نقص‏هاى بشرى ما جبران مى‏شود .چون از حالت نماز و دعا بیرون مى‏آییم، قوى‏تر شده‏ایم و آرامش پیدا كرده‏ایم .

امروز ، بیش از هر زمان دیگر ، دعا در زندگى ضرورت دارد . كم توجهى به دین، جهان را به كناره پرتگاه كشانیده است . متاسفانه عمیق‏ترین منابع نیرو و كمال ما توسعه نیافته مانده است . دعا كه اساسى‏ترین ورزش روح است، باید در زندگى خصوصى ما دخالت داشته باشد . روح از یاد رفته آدمى باید چنان محكم شود كه دیگر بار وجود خود را اثبات كند . اگر نیروى دعا بار دیگر آزاد شود و در زندگى مردان و زنان دخالت كند و اگر روح ، مراد خود را شجاعانه آشكار سازد ، امید آن كه تیر دعاهاى ما براى رسیدن به جهانى بهتر به هدف اجابت رسد ، وجود دارد .

منبع : پرسمان - با تغییر

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

اسلام و سلامت روان

عشق اجتناب ناپذیر است!

مردن اما آهسته آهسته

عشق تو و بی مهری من!

نقش مذهب در سلامت روان

ارتباطات خانوادگی و تأثیر آن بر بهداشت روان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.