تبیان، دستیار زندگی
بنابر بر صریح آیه 37 سوره مبارکه احزاب پیامبر به جای اینکه از خدای خود بیم و خشیت داشته باشد از مردمان هراس دارد؛ آیااین مقام منافی عصمت ایشان نیست؟ پاسخ امام رضا علیه السلام به وی را در نوشتار حاضر پی می گیریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عصمت پیامبران از زبان معصوم

(2)

محمد (ص)
سه عقد آسمانی

اشاره:

چنانکه در نوشتار پیشین گذشت مأمون، دانشمندان فرق مختلف اسلامی و نیز علمای یهود، نصاری، مجوس، صابئین و سایر اهل علم و کلام را نزد حضرت رضا علیه السلام گرد آورد و هر کس از جای برخاسته، سخنی گفت جواب قاطع گرفت و ساکت ماند از جمله کسانی که در آن جمع حضور داشت و از محضر امامِ دانای راز سوالاتی در باب عصمت پیامبران پرسید علی بن محمد بن جَهم بود و شبهه ای را درباره عصمت خاتم پیامبران(ص) مطرح کرد و البته جوابی شنید که در اثر ان متنبه شده اشک از دیدگان جاری ساخت.

سوال این بود که بنابر بر صریح آیه 37 سوره مبارکه احزاب پیامبر به جای اینکه از خدای خود بیم و خشیت داشته باشد از مردمان هراس دارد؛ آیااین مقام منافی عصمت ایشان نیست؟ پاسخ امام رضا علیه السلام به وی را در نوشتار حاضر پی می گیریم.


کتاب عیون اخبار الرضا، جلد اول، باب 14

جواب آن حضرت به علی بن محمد بن جهم درباره ی عصمت انبیاء علیهم السلام:

درباره ی حضرت محمد صلی الله علیه وآله «و تخفی فی نفسک ما الله مبدیه» (در خود چیزی پنهان می کنی که خدا آن را آشکار خواهد کرد – احزاب: 37) امام فرمودند: ای وای! و اما حضرت محمد صلی الله علیه وآله و این که می فرماید: «و تخفی فی نفسک ما الله مبدیه و تخشی الناس والله احقّ أن تخشه» ( در دل خویش چیزی را پنهان می کنی که خدا آن را آشکار خواهد کرد و از مردم می ترسی و حال آنکه خداوند سزاوارتر است که از او بترسی – احزاب: 37)، خداوند اسامی همسران آن حضرت در دنیا و همسرانش در آخرت را به آن حضرت اطلاع داد، و نیز اعلام کرد که آنان «ام المؤمنین» هستند، یکی از آنان، زینب دختر جَحش بود که در آن ایام همسر زید بن حارثه بود، حضرت نام او را در دل نهان فرمود و آشکار نکرد تا مبادا منافقین بگویند: او زن شوهرداری را یکی از همسران خود می داند، و حضرت از این گفته ی احتمالی ترسیدند، لذا خداوند فرمود: «و تَخشَی النَّاسَ واللهَ احقَّ أن تخشه» یعنی در دل از این گفته بیم داری، و خداوند عزّ و جلّ هیچ زوجی را خود عقد نکرده است جز آدم علیه السلام و حوا، و حضرت محمد صلی الله علیه وآله و زینب، که این آیه ی قرآن هم به همین عقد اشاره دارد: «فلمّا قضی زیدٌ منها وطراً زوجناکها» (و آنگاه که زید کام خویش از او برگرفت [و طلاقش داد]، او را به عقد تو در آوردیم – احزاب: 37) و نیز علی و فاطمه علیها السلام را.

راوی گوید: علی بن محمد بن جهم گریست و گفت: یا ابن رسول الله من توبه می کنم از اینکه از این به بعد درباره ی انبیا، خدا علیهم السلام به غیر از آنچه شما گفتید سخنی بگویم.

ادامه دارد...

شکوری - دین و اندیشه