تبیان، دستیار زندگی
«پسر مریم» در دبیرستان های امریكا به پیشنهاد و همت یك موسسه فرهنگی در واشنگتن، فیلم سینمایی «پسر مریم» به كارگردانی حمید جبلی و تهیه كنندگی «فرشته طائر پور» در چند صد دبیرستان در سطح امریكا، برای دانش آموزان به نمایش درمی آ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 3 آبان ماه 1383

«پسر مریم» در دبیرستان های امریكا

به پیشنهاد و همت یك موسسه فرهنگی در واشنگتن، فیلم سینمایی «پسر مریم» به كارگردانی حمید جبلی و تهیه كنندگی «فرشته طائر پور» در چند صد دبیرستان در سطح امریكا، برای دانش آموزان به نمایش درمی آید و دبیران مربوطه كه از طریق سمینارهایی در جریان نقد و بررسی این فیلم قرار گرفته اند، جلسات گفتگویی را پیرامون آن برگزار می كنند.

در اكتبر امسال، (۲۰۰۴) چندین جلسه به منظور معرفی و نقد این فیلم، برای استادان دانشگاه و آموزگاران  دبیرستان برگزار شد، كه از آن جمله می توان به سمیناری برای آموزگاران با موضوع فیلم «پسر مریم»، در مركز مطالعات یونان در واشنگتن، جلسه نقد و بررسی فیلم در دانشگاه مریلند و كنفرانس مطالعات آسیایی در انجمن منطقه آتلانتیك اشاره كرد.

به گزارش ایسنا، پروفسور «دیوید سن» كه فیلم را برای استادان دانشگاه معرفی نموده است درباره آن می گوید: «پسر مریم» حاصل عشق است. هدف كارگردان و تهیه كننده آن، برجسته نمایی تنوعی است كه در فرهنگ معاصر ایران وجود دارد. پیام سازندگان فیلم این است، كه همگی ما به عنوان شهروندان جهان، از اصول ایمانی مشترك برخورداریم ولی در آداب با هم تفاوت داریم. لذا تفكر «یك خدا و دو خانه» به دقت در تار و پود داستان تنیده شده است.

در این جلسات یكی از نكاتی كه با تیتر «قابل توجه دبیران» مطرح شد این بود كه: «پسر مریم» یك فیلم ایرانیست كه توسط مسلمانان شیعه تهیه و كارگردانی شده است. داستان در یك جامعه روستایی ایران امروز روی می دهد كه دارای ابنیه و یادگارهایی از دوران امپراتوری ایران باستان است، بیشتر دیالوگ های فیلم به زبان فارسی، زبان امروزی مردم ایران است. براساس همین گزارش، «پسرمریم»،درباره «رحمان» پسرك روستایی است،كه عاشقانه به انجام سنتها و واجبات شرعی می پردازد. وی هنگام بردن شیر برای كشیش كلیسا، علاقه وافری به تصویر حضرت مریم پیدا می كند، او در ذهن خود تصویر را شبیه مادرش می بیند، و...

نمایش این فیلم در دبیرستان های امریكا در حالی انجام می شود، كه بسیاری از سینماگران ایرانی علاقه مند، انجام این اتفاق در آموزش  و پرورش ایران هستند، از جمله «بهمن قبادی» كه طی چند روز گذشته نامه ای را برای وزیر آموزش وپرورش نوشت و خواستار اختصاص واحد  درسی در زمینه سینما و نمایش فیلم در مدارس ایران شد.