تبیان، دستیار زندگی
قران برای هر در معرفی کرده است مثلا برای گشایش رزق کلیدهای سه گانه شکر، استغفار و تقوی را ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلیدهای رزق و روزی

كلید

لَهُ مَقَالِیدُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَآءُ وَ یَقْدِرُ إِنَّهُ بِكُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ عَلِیمٌ (سوره شورى آیه 12)

كلیدهاى آسمان‏ها و زمین براى اوست، براى هر كه بخواهد رزق را توسعه مى‏دهد و یا تنگ مى‏گیرد، همانا او به هر چیز آگاه است (و توسعه و تضییق او بر اساس علم و حكمت است).

«مقالید» جمع «مِقلید» به معناى كلید است. كلید وسیله بستن و باز كردن است و كسى كه كلید زمین و آسمان را دارد مى‏تواند رزق را باز كرده یا ببندد.

كلیدهاى هستى گاهى عوامل مادى است كه واسطه فیض مى‏شوند، نظیر باران كه وسیله زنده شدن خاك و زمین مى‏گردد، «فاحیى به الارض»(1) گاهى نیز اسماى الهى است كه نمونه آن را در دعاى سمات مى‏خوانیم: «اسئلك باسمك الّذى اذا دُعیت به على مغالق ابواب السماء للفتح بالرّحمة انفتحت...» خداوندا! تو را به آن اسمى مى‏خوانم كه اگر بر درهاى بسته‏ى آسمان‏ها خوانده شود، با رحمت تو گشوده مى‏شود.

توسعه یا تنگى رزق نشانه‏ى مهر یا قهر الهى نیست، زیرا قرآن مى‏فرماید: «فلا تعجبك اموالهم ولا اولادهم انما یرید اللّه لیعذبهم بها»(2)

سرمایه و فرزند كفّار سبب شگفتى تو نشود زیرا كه خداوند اراده كرده آنان را با همین امكانات در همین دنیا عذاب كند.

اگر چه توسعه یا تنگى رزق و معیشت در دست خداست لیكن انسان نباید از تلاش باز ایستد. قرآن فرمان مى‏دهد: «وابتغوا من فضل اللّه»(3) به سراغ فضل الهى بروید و براى كسب مال تلاش كنید.

رزق همیشه مادّى نیست، چرا كه در دعا مى‏خوانیم: «الّلهم ارزقنى توفیق الطاعة و بُعد المعصیة» خداوندا! توفیق بندگى خودت و دورى از گناه را روزى من كن.

قرآن كلیدهاى توسعه را به ما آموخته و مى‏فرماید:

«لئن شكرتم لازیدنّكم»(4) اگر شكر كنید، شما را با دادن روزى زیاد مى‏كند.

«استغفروا ربّكم... یرسل السماء علیكم مدرارا»(5) از پروردگارتان استغفار كنید، او براى شما باران مى‏فرستد.

«و مَن یتّق اللّه یجعل له مَخرجاً و یرزقه من حیث لا یحتسب»(6) هر كه نسبت به خدا پروا داشته باشد، او را از بن بست نجات داده و از راهى كه محاسبه نمى‏كند، روزى مى‏دهد.(7)

پی نوشت ها:

1) بقره، 164.

2) توبه، 55 .

3) جمعه، 10.

4) ابراهیم، 7.

5) هود، 52 .

6) طلاق، 2 - 3.

7) پرتوی از نور، ج10

تنظیم برای تبیان، شکوری