تبیان، دستیار زندگی
می‌گویند تعداد بیماری‌های میکروبی در سراسر جهان رو به افزایش است. در حالی که با رعایت بهداشت فردی می‌توان به راحتی از بروز بیماری‌هایی مانند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبارزه با میکروب ها با رعایت بهداشت

می‌گویند تعداد بیماری‌های میکروبی در سراسر جهان رو به افزایش است. در حالی که با رعایت بهداشت فردی می‌توان به راحتی از بروز بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، تبخال و عفونت‌های پوستی پیشگیری کرد. همچنین مانع از شیوع این بیماری ها در بین گروه‏های در خطر مثل کودکان،‌ سالمندان، زنان باردار و افراد بیمار شد.

در اینجا قصد داریم برخی از این نکات بهداشتی را با هم مرور کنیم:

1) شانه زدن و شستن موها

شانه زدن مو

برس کشیدن و شانه زدن روزانه موها و شستن مرتب آنها برای پیشگیری از بیماری و مشکلات ضروری است.

کثیف بودن و چرب شدن موها زمینه را برای تجمع میکروب‌ها و بروز بیماری‌هایی مانند طاسی مساعد می‌کند. میکروب‌ها می‌توانند به راحتی از طریق منافذ روی پوست ‌سر به ریشه مو دست یابند و به آن آسیب برسانند. به همین دلیل حتما باید در انتخاب شامپوی مناسب دقت کنید و روسری و مقنعه و کلاه خود را به طور مرتب بشویید تا تمیز باشد.

شانه و برسی را هم که به سر می‌زنید باید کاملا شخصی و تمیز باشد.

سر برس‌های فلزی هم باید پوشش پلاستیکی داشته باشد تا سبب ایجاد زخم در سر نشود.

بانداژ زخم پوستی

2) مراقبت از زخم های پوستی

شاید روی پوست شما هم جراحت‌های کوچک و بزرگی وجود داشته باشد و این موضوع دیگر برایتان کاملا عادی شده باشد، اما بهتر است بدانید در هر سانتی‌متر مربع پوست 104 تا 108 باکتری‌ بیماری زا زندگی می‌کنند و یک جراحت کوچک می تواند بهترین راه ورود آنها به بدن باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود زخم ‌ها را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید و روی آن را با باند استریل ببندید. فراموش نکنید استفاده از باندهای غیراستریل می‌تواند تعداد باکتری‌های موجود در محل را بیشتر کرده و احتمال عفونت را بالا ببرد.

گرما و رطوبت نیز سبب افزایش عفونت زخم ها می‌شوند. پس سعی کنید بانداژ گرم و مرطوب روی زخم نگذارید.

بهترین راه فرار از بوی عرق

3) تمیزی بدن و لباس

یک بدن کثیف مکانی بسیار مناسب برای جمع شدن میکروب‌هاست.

گرد و غبار، عرق و ترشحات بدن، امکان تجمع باکتری‌ها و میکروب‌ها را فراهم می‌کنند.

کارشناسان بهداشت توصیه می‌کنند پس از هر بار ورزش کردن دوش بگیرید یا به حمام بروید و لباس‌هایتان، به ویژه لباس‌های زیر را هر روز عوض کنید، زیرا هر متر مربع از لباس آلوده حاوی 105 میکروب است.

ناخن گرفتن

4) نظافت ناخن‏ها

ناخن‌ها از جمله مراکز اصلی جمع شدن میکروب‌ها هستند و زیر ناخن‌ بهترین نقطه برای ورود میکروب‌ به بدن است.

به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند همواره ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید و هر بار که دستان‌تان را می‌شویید، برس کشیدن زیر ناخن‌ها را فراموش نکنید.

5) شستن دست‏ها

حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند تعداد باکتری‌های روی میز کار، صفحه کلید رایانه و حتی اتاق اتومبیل 400 برابر بیشتر از تعداد باکتری‌های موجود در کاسه توالت است و جالب‌تر آنکه هر فرد می‌تواند این باکتری‌ها را تا 15 متر با خود جابه‌جا کند.

شستن دست ها با آب و صابون

برای مبارزه با این باکتری‌ها شستن دست‌ها یک راه ساده، سریع و موثر است.

کارشناسان بهداشت توصیه می‌کنند قبل و بعد از آشپزی، پس از عطسه یا سرفه کردن، پس از بیرون آمدن از توالت، پس از دست زدن به حیوانات، پس از استفاده از وسایل نقلیه عمومی و پس از تماس داشتن با افراد بیمار باید دستان خود را بشویید و در هر بار شستشو، دست‏ها را حداقل به مدت 30 ثانیه با صابون و آب بشویید، زیر ناخن‏هایتان را برس بکشید و سپس دست‏ها را با حوله فردی یا دستمال کاغذی یکبار مصرف خشک کنید.

6) پیشگیری از عفونت‏های ادراری و تناسلی

عفونت‌های ادراری و دستگاه تناسلی نیز از جمله عفونت‌های شایع هستند. در صورت ابتلا به این عفونت‏ها حتما برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

با رعایت نکاتی ساده می‌توان از ایجاد این مشکل پیشگیری کرد. شستشوی مناسب پس از ادرار کردن و اجابت مزاج، تعویض مرتب لباس‏های زیر و عدم استفاده از لباس‌های پلاستیکی، خشک و تمیز نگه داشتن دستگاه تناسلی و استفاده از محلول‏های شوینده و ضدعفونی‌کننده به پیشگیری از این مشکل و از بین بردن باکتری‏ها و قارچ‏ها کمک می‏کند.

7) بهداشت دندان‏ها

مسواک زدن

پلاک‌ها و جرم‌های روی دندان مکان مناسبی برای رشد میکروب‌ هستند و می‌توانند سبب بروز پوسیدگی و التهاب لثه شوند. در حالی که با یک مسواک زدن ساده می‌توان از ایجاد آنها جلوگیری کرد.

وقتی مسواک می‌زنید به این نکات توجه کنید:

- مسواک سفت می‌تواند سبب آسیب لثه و مینای دندان شود.

- برای کارآمد بودن مسواک، باید هر چند وقت یک بار آن را تعویض کنید.

- هر بار، حداقل به مدت 3 دقیقه و به شیوه صحیح باید مسواک بزنید تا روی دندان‌ها پلاک جمع نشود.

- نخ‌دندان در کنار مسواک بسیار موثر است و سبب بیرون آمدن باقیمانده مواد غذایی از میان دندان‌ها می‌شود.

- هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

- دندان‌ها را پس از هر بار غذا خوردن و حداقل 2 بار در روز مسواک بزنید.

فرد سرماخورده

8) بهداشت مخاطی

مخاط‌ها از جمله قسمت هایی در بدن هستند که به دلیل مرطوب بودن، مستعد جذب میکروب‌ها و باکتری‌ها هستند و بر حسب دما، میزان ترشحات، اسیدیته و مکانی که در آن قرار گرفته‌اند (دهان، بینی، چشم)، راحت‌تر می‌توانند باکتری‌ها را به خود جذب کنند.

در هر میلی‌متر از بزاق دهان 108 نوع باکتری‌ و میکروب‌ وجود دارد.

ترشحات بینی هم از جمله آلوده‌ترین ترشحات بدن است. اگر دچار آب‌ریزش بینی شدید حتما از دستمال کاغذی استفاده کنید و پس از استفاده آن را در سطل آشغال بیندازید.

محمدرضا میرغلامی

هفته نامه سلامت

* مطالب مرتبط:

دست‌ها را واقعا باید شست

بهداشت و زیبایی پوست و مو

از پوست خود چگونه محافظت کنیم؟

بهداشت دهان و دندان

 مقدار پوسیدگی دندان، به شکل و نوع ماده غذایی بستگی دارد

صحیح مسواک زدن(با تصاویر)

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.