تبیان، دستیار زندگی
وقتی کودکی خواندن صحیح را آموخت، مساله مهم نگاه داشتن او به عنوان یک خواننده فعال است. در این مرحله سنی متاسفانه فعالیت های مدرسه و تکالیف شب، سعی در پر کردن اوقات فراغت کودک با کلاسهای گوناگون و بالاخره تمایل خود او برای فعالیتهای گروهی و بودن با دیگر هم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

او می خواند و شما گوش می کنید

من می خوانم ،تو می خوانی ،ما می خوانیم (6)

کودک

برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کنید.

وقتی کودکی خواندن صحیح را آموخت، مساله مهم نگاه داشتن او به عنوان یک خواننده فعال است. در این مرحله سنی متاسفانه فعالیت های مدرسه و تکالیف شب، سعی در پر کردن اوقات فراغت کودک با کلاس های گوناگون و بالاخره تمایل خود او برای فعالیت های گروهی و بودن با دیگر همسالان، مساله کتابخوانی کم کم بیرنگ می شود.

وقتی کودکی خواندن صحیح را آموخت، مساله مهم نگاه داشتن او به عنوان یک خواننده فعال است.

تحقیقات معلمین کلاس های چهارم آفت ناگهانی توانائی در خواندن را به صورتی خطرناک و قابل تشخیص نشان می دهد. در این دوره فرزند شما هنوز به راهنمایی و تشویق در زمینه خواندن نیاز دارد. انتخاب کتاب هائی با قهرمانان هم سن و سال، داستان های ماجرائی، کتاب ها برای سوالات بی جواب آن ها، قصه هائی که در آن نوجوانی به جستجوی پدر یا مادر و یا گنج به ناشناخته سفر می کند. قصه هائی که رقابت را ارضاء کند و برای مبارزه و یا قضاوت استدلال های جالبی داشته باشد. در این کتاب ها همه چیز نباید به خوبی و خوشی تمام شود. داستان مردی که می خواهد عمر جادوانه ای داشت باشد ، بعد از صد سال دلش برای خانواده اش تنگ می شود ، بر می گردد و...

.

چنانچه فرزند شما به سرگرمی های دیگری، چون ورزش، هنر ، حرفه و فنی علاقمند شده است، باید در رابطه با آن فعالیت ها، مقالاتی را جمع آوری کرده در اختیارش قرار دهید تا حلقه پیوندش با خواندن هم چنان حفظ شود. تشویق آنها به عضویت در کتابخانه های مدرسه یا کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که خوشبختانه در تمام شهرستان ها دایر است ،می تواند بسیار مفید باشد با کنترل کردن تماشای تلویزیون در خانه، برای فعالیت های ارزشمندتر خانوادگی وقت کافی خواهید داشت.

شما می توانید زمانی را برای مطالعه خانوادگی منظور کنید والدین کتابخوان فرزندشان نیز از آنها تبعیت خواهند کرد.

کودک شما یقیناً منتظر ساعاتی است که با هم یک داستان مهیج را بخوانید ، بعد از کتابخوانی در مورد کتاب با هم بحث کنید. شخصیت ها را تجزیه و تحلیل کنید راهکارهای گوناگون را تخیل کنید. فضاها را مجسم کنید. از او بخواهید که احساسش را نسبت به کتاب بیان کند. کتابخوانی فرصت مناسبی است که شما فرزند خود را بهتر بشناسید و با عقایدش آشنا شوید. بیاد داشته باشید که سلائق شخصی او در انتخاب کتاب اثر می گذارد.

بیاد داشته باشید که میان اندازه مطالعه برای لذت بردن و موفقیت های تحصیلی رابطه مستقیمی وجود دارد. دانش آموزان موفق در مدرسه، گروهی هستند که بیشتر می خوانند و جالب اینکه خواندنی ها یشان نیزی با کیفیت تر است.

به انتخاب او احترام بگذارید حتی اگر مخالف سلیقه شخصی شما و سبک خواندنی هایتان باشد. چنانچه کتاب تازه ای برای او می خوانید و یا به او هدیه داده اید ، وقت بیشتری برای سوالات و عقاید او بگذارید. مجدداً باین مساله توجه کنید که توضیحات شما باید با توجه به تجربیات کودک بوده و گاهی حوادث ، به تاکید و تفهیم بیشتری نیاز دارند. هرگز وقتی او تمایلی به خواندن ندارد او را مجبور به خواندن نکنید. معمولاً دختران زندگینامه ها، داستانهای عاطفی و طنز و راز و رمز دارو مطالب دینی را دوست دارند و پسرها در همین دوره (8 و 9 سالگی) علاقمند به کتب تاریخی، زندگینامه ها، داستانهای علمی تخیلی و... می شد.

کودک

بیاد داشته باشید که میان اندازه مطالعه برای لذت بردن و موفقیت های تحصیلی رابطه مستقیمی وجود دارد. دانش آموزان موفق در مدرسه، گروهی هستند که بیشتر می خوانند و جالب اینکه خواندنی ها یشان نیزی با کیفیت تر است. انجمن های اولیاء و مربیان باید جلساتی را در رابطه با کتابخوانی کودکان و خواندن در خانه بر گزار کند و رهنمودهائی رادر این زمینه به خانواده ها بدهد.

«آن صدای وحشتناک که روباه را ترساند چه بود؟ یک پلنگ درنده یا یک کفتار زشت صدای شکستن یک درخت پیر و یا صدای وجدان روباه که از او می پرسید: «هی روباه کجا فرار می کنی...؟ فرار چاره ساز نیست، شاید جائی دیگر، شخص دیگری ترا عصبانی کرد، آیا تا ابد می خواهی فرار کنی؟ علت را جستجو کن؟

دیگر لزومی ندارد که شما بخوانید ، فرزندتان می خواند و این بار شما گوش می کنید.

تبیان:

فرشته مجیب -عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

مقالات مرتبط :

من می‌خوانم، تو می‌خوانی ،ما می‌خوانیم

زبان قصه، زبان تربیت

به كودكانمان «كتاب خواندن» را بیاموزیم ( قسمت اول)

«کتاب بازی» را به کودک یاد دهید!

برایم قصه بگو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.