تبیان، دستیار زندگی
سلام ، داشتم صحیفه سجادیه می خواندم به فکر افتادم که صحیفه از جمله کتابهای شفابخش است ، تصمیم گرفتم تا انشاءالله در طول سال جدید این مصحف شفابخش و درمانگر را به صورت هفتگی بگشایم تا بایکدیگر کام جان را بر سر آن پیمانه پاک بنهیم و از شراب طهورش مست مست شوی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرابی طهور در آستان سجاده

سجاده

در دنیا کتاب فراوان نوشته شده است. در جهان داروهای پرشماری ساخته شده است.

اما در این دنیا کتابی که دارو باشد اندک است. زیرا بسیاری از کتب جز درد و اندوه یا حسرت و آرزو ره آوردی دیگر برای من و تو ندارد. ولی کتاب هایی هستند که دردهای جسم ما را درمان می کنند. البته با تردید بگویم این کتاب نیست که درمان می کند، بلکه تنها نسخه می دهد اما شفا و علاج در آنها موجود نیست.

ولی من کتاب هایی را می شناسم که نه تنها نسخه درمان هستند بلکه خود داروی شفابخش جسم و جان و روح هستند. آری قرآن ، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه.

انشاءالله در طول سال جدید نسخه شفابخش و درمانگر صحیفه سجادیه را به صورت هفتگی گشوده و کام جان خویش را بر سر آن پیمانه پاک می نهیم و از شراب طهورش مست مست حضور یک رنگ یکتای بی همتا خواهیم شد.

تنوع نیایش های صحیفه و تناسب آن با احوال و اوقات گوناگون

سراسر صحیفه شریفه مشحون از حقایقی است که خدای تعالی هنگام خلوت و حال، آن را بر زبان آن حضرت روان ساخته است. از این رو آن کتاب در عین اختصار و با کمی حجم، آنچه را که انسان در مقام راز و نیاز با پروردگار خود و یاد آفریننده خود به آن نیازمند است، به مقتضای زمان های مختلف و احوال گوناگون، تامین کرده است. به این مناسبت، در میان آن ادعیه، دعاهایی است که دردوره سال تکرار نمی شود مانند دعای حضرت برای ورود ماه رمضان و دعای آن حضرت برای وداع رمضان و دعای آن سرور در روز عرفه و نیز دعاهایی هست که در ظرف ماه تکرار نمی شود مانند دعای حضرت هنگام دیدن هلال و دعاهایی که در هفته جز به ندرت تکرار نمی شود مانند دعای حضرت برای عیدین و جمعه و دعای حضرت در روز اضحی و جمعه و نیز در میان ادعیه صحیفه، دعایی است که در هر شبانه روز یکبار خوانده می شود-مانند دعای حضرت پس از نماز شب-و دعایی که هر روز یک بار بلکه دوبار برحسب اقتضای حال خوانده می شود-ماننددعای حضرت هنگام صبح و شام.

صحیفه شریفه سجادیه مشحون از حقایقی است که خدای تعالی هنگام خلوت و حال، آن را بر زبان امام سجاد علیه السلام روان ساخته است

همانطور که آن کتاب مواقع فراغت شخص از مشاغل دنیا و ساعات تعطیل را رعایت کرده، همچنین اوقات استجابت دعا را نیز منظور داشته است. زیرا زمان هایی که سابقا ذکر شد، همان اوقاتی است که برای استجابت دعا در آن اوقات اخبار بسیار وارد شده است. همچنین افعال و اعمالی را که در دنبال آنها یا در حین اشتعال به آنها مستجاب می شود به نظر آورده، از قبیل لحظات پرداختن از نمازهای واجب و نمازهای جمعه و نماز شب و ساعات بعد از مغرب و ساعتی که شخص در آن روزه دار است و هنگام ختم قرآن.

و نیز حالاتی را که شخص در آن حالات از دنیا بیزار می شود و از روی بیچارگی در پی ملجأ و پناهی می رود، به نظر آورده و در عین حال حوایج دنیای شخص را نیز از نظر دور نداشته، بلکه سلاحی در دست او نهاد که مکر و کید دشمنان و بلایای آسمان را به وسیله آن دفع کند و پرده های غم و اندوه را بدرد، و سپری به او داده که از ضربات شداید و قحطسالی و سختی زندگی در پناه آن قرار گیرد.

همچنین سر چشمه ای پیش روی شخص روان کرده که سوز درون خود را به آن فرونشاند و به انسان تعلیم داده که چگونه از خدای تعالی ستر و پرده پوشی و حفظ و نگهداری و عفو و اغماض و معذرت بطلبد.

پس اگرگرفتار شدت باشی دعای حضرت در هنگام شدت را بخوان؛

و اگر از تدبیر کاری فرومانی دعای حضرت را در استکفاء را بخوان

و اگر ستم زده باشی دعای حضرت را در ظلمات را تلاوت کن؛

و اگر ار عاقبت کار خود بیمناک باشی یا از دشمنانت بترسی یا از اندیشه قرض وبیماریت پریشان باشی دعای حضرت در خواتم خیر را یا دعای حضرت در دفع دشمنان و دعای او در کمک بر پرداختن قرض و دعای او هنگام بیماری را قرائت کن؛

و اگر در حال آسایش و گشایش و کامیابی از نعمت های الهی باشی و دعای حضرت در شکر و عافیت را بخوان؛

و اگر غم زده باشی دعای حضرت برای دفع اندوه ها را تلاوت نمای؛

و همچنین در سایر حالات و اوقات نسبت به سایر دعاها.

یکی دیگر از مزایای ادعیه صحیفه شریفه این است که دعای کسانی که دعای ایشان مستجاب است، از قبیل دعای مریض، دعای پدر درباره فرزند، دعای فرزند درباره پدر، دعا درباره همسایگان و مانند آنها، منظور شده است؛ و اگر کتاب را از روی دقت مطالعه کنید چندین برابر آنچه شرح دادیم از لطایف و رقایق بر شما کشف خواهد شد.

مزیت دیگر این است که صاحب این کتاب شریف شما را در اختیار خود آزاد گذاشته و قرائت بیشتر دعاها را به خود شما تفویض کرده تا هر کدام را در هر کجا و در هر حال که بخواهید و حال مساعد داشته باشید، بخوانید، زیرا می دانسته که حالات انسان یکسان نیست، و قلوب، اقبال و ادباری دارند.

فرآوری و تنظیم برای تبیان: رضا سلطانی-گروه دین و اندیشه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.