تبیان، دستیار زندگی
رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد مركزی بزرگداشت آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی به بیان برخی از ویژگی های استاد خود پرداختند. متن كامل سخنان مقام معظم رهبری تقدیم حضورتان می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت نكوداشت حاج شیخ هاشم قزوینی

آیت الله شیخ هاشم قزوینی

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد مركزی بزرگداشت آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی به بیان برخی از ویژگی های استاد خود پرداختند. متن كامل سخنان مقام معظم رهبری تقدیم حضورتان می شود.

تجلیل و تكریم از مرحوم آقای حاج شیخ هاشم(رضوان الله علیه) كار بسیار بجایی است. با اینكه ایشان از شخصیتهای بارز و برجسته در حوزه خراسان بودند و در طول سالهای متمادی محور تدریس در مشهد محسوب می شدند، یاد ایشان آن چنان كه شایسته آن مقام بالاست، مطرح نیست؛ لذا تجلیل و تجدید یاد ایشان خیلی شایسته است.  مرحوم آقا حاج شیخ هاشم(رضوان ا... علیه) در واقع نمونه ای از تربیت حوزه علمیه مشهد در آن نسل و دوران شكوفایی این حوزه بود در دوره قبل از ما، به این جامعیت ایشان كم پیدا می شد. هم ایشان، هم مرحوم حاج شیخ مجتبی، ما سالها شاگرد مرحوم حاج شیخ هاشم بودیم و به درس مكاسب و رسائل بعد هم كفایه می رفتیم. در اواخر اقامت ما در مشهد، قبل از قم ایشان درس خارج شروع كردند چند صباحی هم درس خارج ایشان رفتم. ایشان بسیار ملا و فقیه مبرزی بود و جزو شاگردهای برجسته مرحوم آقازاده فرزند آخوند. یعنی در ردیف كسانی مثل شیخ آقا بزرگ شاهرودی و مرحوم آقا میرزا حسن بجنوردی و این بزرگانی كه از مشهد رفته بودند، بعدها نجف نام آور شدند؛ حاج شیخ هاشم در ردیف اینها محسوب می شد؛ منتهی ایشان را در مشهد نگه داشتند.  قبل از آمدن مرحوم میرزای اصفهانی به مشهد، فضای علمی مشهد فضای آخوند خراسانی بود. بعد كه مرحوم آقا میرزا مهدی اصفهانی از نجف به مشهد می آیند، حرفهای مرحوم نائینی را وارد میدان می كند كه خوب آن مبانی گسترده و ابتكاری و آن حرفهای جدید مرحوم آقای نائینی در اصول كه اغلب هم ناظر به فرمایشات مرحوم آقای آخوند است در مشهد مطرح می شود و فضلا بتدریج دور ایشان جمع می شوند و درس اصول ایشان رونق می گیرد. مرحوم حاج شیخ هاشم علاوه بر اینكه دلبسته علمی مرحوم آقای میرزا مهدی شد، مروج ایشان هم شدند و به نظرم جاذبه مرحوم میرزا ایشان را در مشهد نگه داشت.

مقام معظم رهبری

یكی از خصوصیات ایشان بیان فوق العاده بود. بنده سال 36 مشرف شدم نجف، تمام درسهای معروف نجف را رفتم، بعد هم آمدیم قم، سال 37 درسهای قم را هم رفتم. هیچ كس را به خوش بیانی حاج شیخ هاشم ندیدم. یك بیان شیوا، یك صدای مناسب و گرم برای تدریس. خصوصیت دیگر ایشان تسلط به مبانی كتابهای درسی بود. ایشان وقتی مكاسب را از آن كتابهای قدیم، نصف صفحه یا بیشتر هر روز تدریس می كردند، یك چند جمله ای از عبارت می خواندند، بعد كتاب را می بستند، تمام آن مطلب را بیان می كردند. تمام مطالب در ذهن ایشان حاضر بود و مسلط بر مكاسب و رسائل و همین جور كفایه. نكته دیگری كه در ایشان وجود داشت، جنبه اخلاقی این مرد بود؛ این مرد از لحاظ معنوی و اخلاقی خوب، شاگرد آقا میرزا مهدی بود، یعنی واقعاً آراسته و پیراسته بود. گاهی زبان نصیحتش باز می شد در درس، طلبه ها را نصیحت می كرد. طلبه ها، های های گریه می كردند. در عین حال در درس شوخی هایی هم می كردند كه صدای خنده شان قاه قاه بلند می شد، یك وقتی خود ایشان گفتند كه بعضی به من می گویند كه تو چرا در درس شوخی می كنی. می گفت: من می بینم شما طلبه ها سینما كه ندارید، نمایش خانه كه ندارید، تفریح كه ندارید می خواهم یك تفریحی كرده باشید. اینجوری بود كه ایشان همه چیز را به میزان مراقب بود.

خصوصیت دیگر ایشان روشنفكر بودن او بود. این را ما در مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی هم دیدیم. آن وقت خواندن روزنامه و مجله و اینها بین طلاب و بین علما هیچ معمول نبود، مطلقاً اصلاً به فكر نمی افتادند. یك مقدار هم عیب محسوب می شد. یعنی واقعاً اگر طلبه ای روزنامه به دست می آمد در مدرسه، بخصوص اگر مجله ای بود كه پشت مجله ها هم معمولاً عكس های زن سربرهنه بود، این واقعاً یك قبح بزرگی محسوب می شد. در این فضا مرحوم آقا شیخ هاشم از حرم برمی گشتند یك مجله می خریدند. مرد باهیبتی بود. انسان جرأت نمی كرد با او احوالپرسی كند؛ از بس كه ایشان وقار و هیبت داشت. در عین حال آن چنان با طلبه ها متواضع بود. سؤالی كه انسان می كرد با كمال مهربانی جواب می داد. مرد بسیار غیوری بود؛ این مرد شجاع و غیور در مقابل طلاب ضعیف با كمال مهربانی برخورد می كرد. وقتی ایشان فوت كردند ما قم بودیم، مرحوم آیت الله بروجردی یك فاتحه مفصلی برای ایشان در مدرسه فیضیه گرفت و علما و بزرگان شركت كردند.  به هر حال امیدواریم خداوند به شما كمك كند اگر بشود از ایشان آثار و بركات علمی به دست بیاورید كه طبع كنید خوب است اگر هم نشود همین سیره و خصوصیات اخلاقی و منش شخصیتی ایشان در بین طلاب پخش شود این خیلی به جا و به موقع است. ان شاءالله موفق باشید.

منبع: روزنامه قدس

تنظیم برای تبیان: سید پیمان صابری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.