تبیان، دستیار زندگی
یا فاطمه در بهشت شفیع من باش كه نزد خدا براى شفاعت، جایگاهى ویژه دارى
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در آستان كوثر

قم

ترجمه زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه علیها السلام

نخست‏ با ادب و فروتنى، بر آستان بى‏بى بایست و نجوا كن.

آغاز مى‏كنم به نام خدا و با یارى جستن از او و در راه او و بر شیوه فرستاده‏او درود خدا بر وى و خاندانش باد.

گواهى مى‏دهم كه جز «الله‏» خداوندگارى نیست: یگانه است و انبازى ندارد.

و گواهى مى‏دهم كه «محمد» بنده و فرستاده اوست.

خداوندگارا! بر محمد و خاندان او درود نثار كن.

پروردگارا! مرا صادقانه بدین آستان درآور و صادقانه از آن برون گردان.

و از پیشگاه خویش، نیرویى یارى‏بخش برایم پدید آور.

آنگاه به سوى ضریح نورانى‏اش بشتاب تا با فشاندن قطره اشكى بر ساحل این دریاى‏كرامت، جانت را میهمان چشم‏اندازهاى آبى اشراق سازى.

بالاى سرش، رو به قبله بایست.

نخست‏سى و چهار بار بخوان: الله اكبر.

آنگاه سى و سه بار نجوا كن: سبحان الله.

و نیز سى و سه بار بگو: الحمدلله. پس آنگه زیارتنامه را چنین زمزمه كن: سلام‏ مى‏كنم به آدم: بنده ناب و برگزیده خدا سلام مى‏كنم به نوح: پیام‏آور خدا سلام مى‏كنم‏ به ابراهیم: دوست‏ خوب خدا سلام مى‏كنم به موسى: دمساز خدا سلام مى‏كنم به عیسى: روح‏خدا! سلام مى‏كنم به تو; اى فرستاده خدا اى بهترین آفریده خدا اى بنده ناب و برگزیده خدا اى محمد ، زاده عبدالله اى واپسین پیام‏آور! سلام مى‏كنم به تو; اى‏پیشواى مومنان اى على، زاده ابوطالب اى عهده‏دار عهد امامت از سوى پیامبر خداسلام مى‏كنم به تو; اى فاطمه اى سالار زنان جهان سلام مى‏كنم به شما دو تن; اى‏فرزند زادگان پیام‏آور مهر اى مهتران جوانان بهشتى سلام مى‏كنم به تو; اى على، زاده ‏حسین اى بزرگ پرستندگان اى خنكاى دیده بینایان سلام مى‏كنم به تو; اى محمد، زاده ‏على اى شكافنده ژرفاى دانش از پس پیامبر سلام مى‏كنم به تو; اى جعفر، زاده ‏محمد اى راستى پیشه; اى نیك رفتار; اى درست كردار سلام مى‏كنم به تو; اى موسى، زاده جعفر اى همه پاكى; اى پاك پاك سلام مى‏كنم به تو; اى على، زاده موسى اى‏خرسند; اى مایه خرسندى سلام مى‏كنم به تو; اى محمد، زاده على اى خویشتن‏دار سلام‏مى‏كنم به تو; اى على، زاده محمد اى از هر ناپاكى پیراسته; اى پندآموز; اى درست‏كردار سلام مى‏كنم به تو; اى حسن، زاده على و سلام مى‏كنم به آن كه از پى وى ‏عهده‏دار عهد امامت است‏ خدایا! تو نیز سلام كن بر او كه روشنایى توست و چراغى كه ‏تو برافروخته‏اى و دوست «دوست تو» و عهده‏دار عهد امامت از سوى آن كه عهده‏دار عهد تو بود و رهنمون تو براى آفریدگان.

سلام مى‏كنم به تو; اى دختر فرستاده خدا اى دختر فاطمه و خدیجه اى دختر پیشواى‏مومنان اى دختر حسن و حسین اى دختر سرپرست الهى امت اى خواهر سرپرست الهى امت‏ اى عمه سرپرست الهى امت اى دختر موسى بن‏جعفر و پیشكش تو باد مهر و افزون‏بخشى‏خداوند! سلام مى‏كنم به تو; و امید مى‏ورزم كه خدا ما و شما را در بهشت‏ به هم ‏بازشناساند و ما را در میانه شما برانگیزاند و در آن آبگیر كه از آن پیام‏آور شماست، ما را بار دهد و به آن جام كه از آن هموست، ما را بنوشاند همان كه‏جام ‏گردانش على باشد، زاده ابوطالب و پیشكش همه شما باد، هر چه سلام خداوند است! و نیاز خواهم از خدا كه شادمانى و گشایش را در میانه شما به ما بنمایاند و ما و شما را با نیایتان، محمد(ص)، یك جا گرد آورد و بهره آشنایى با شما را از ما باز نستاند و همانا خدا، سرپرستى است توانا.

من به خدا نزدیكى مى‏جویم با مهر ورزیدنم به شما و با كناره جستنم از دشمنان‏ شما و با سرسپردنم به خداوند و به این شیوه بسى خرسندم بى‏آنكه ناباورى به خویش‏راه دهم و بزرگى بفروشم و به آنچه محمد ارمغان آورد، باور دارم و خشنودم.

بزرگ من، اى خدا! من، از این رهگذر، دیدار تو را مى‏جویم و خرسندى‏ات را و سراى‏دیگر را.

یا فاطمه در بهشت شفیع من باش كه نزد خدا براى شفاعت، جایگاهى ویژه دارى

خدایا! نیاخواه توام كه زندگانى‏ام را به رستگارى پایان بخشى و این «حال‏خوش‏» را از من باز نستانى كه جز با دست آویختن به خداى بلندپایه بزرگ هیچ‏ نیرو و توانى نیست‏ خدایا! ما را پاسخ فرما و نیاز ما بپذیر به بزرگوارى و سرافرازى‏ات و به مهر و بنده‏ نوازى‏ات! و سلام خدا بر محمد باد و بر همه خاندان او سلامى سراسر مهر و آفرین! اى مهر ورزترین مهر ورزان!


تنظیم برای تبیان: مهدی ملکی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.