تبیان، دستیار زندگی
رهبر فرزانه انقلاب در اجتماع زائران حرم رضوی تحقق مردم سالاری دینی را در گرو ارتباط فكری، عقلانی و عاطفی مردم با تحولات كشور دانستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحقق مردم سالاری دينی نيازمند ارتباط عقلاني مردم با تحولات كشور است

تحقق مردم سالاری دینی نیازمند ارتباط عقلانی مردم با تحولات كشور است

رهبر فرزانه انقلاب در اجتماع زائران حرم رضوي تحقق مردم سالاری دينی را در گرو ارتباط فكری، عقلانی و عاطفی مردم با تحولات كشور دانستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حضرت آيت الله خامنه ای، رهبر فرزانه انقلاب در اولين روز سال جديد در اجتماع عظيم زائران حرم رضوی و مردم مشهد در بيانات بسيار مهمی، ضمن تشريح زمينه ها و ضرورت های پيشرفت و عدالت و بررسی ابعاد مختلف اصلاح الگوی مصرف، به تبيين موضوع انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری و همچنين مسئله ايران و آمريكا پرداختند و تاكيد كردند: ملت بزرگ و عزيز ايران با توجه به آمادگی ها و زمينه های مثبت موجود، دهه چهارم انقلاب را به گامی بلند و جهشی قابل توجه در روند تحقق آرمان اصيل پيشرفت و عدالت تبديل خواهد كرد.

در اين ديدار پرشور كه در صحن جامع رضوی برگزار شد رهبر انقلاب اسلامی با تبريك عيد سعيد نوروز و سال جديد به آحاد مردم، افزودند: حضور ميليون ها جوان دانا، پرنشاط و تحصيل كرده، تجربيات بسيار ذيقيمت نخبگان، مسئولان و مديران در روبرو شدن با مسايل سه دهه اخير كه منجر به تصميمات مهمی همچون اجرای اصل 44 قانون اساسی، تلاش برای هدفمند كردن يارانه ها و سفر مسئولان به استان ها و مناطق دور و نزديك كشورشده است و نيز آماده شدن زير ساخت های اساسی در زمينه های گوناگون علمی، شبكه های ارتباطاتی و مواصلاتی از جمله عواملی است كه آمادگيهای بسيار وسيعی، برای حركت پر شتاب تركشور بوجود آورده تا دهه چهارم كه از امسال آغاز شده درپرتو برنامه ريزی و كار و تلاش مجدانه، حقيقتاً به دهه پيشرفت و عدالت تبديل شود.

حضرت آيت الله خامنه ای با تاكيد بر لزوم همراه بودن عدالت با پيشرفت، كاهش فاصله های طبقاتی، برابری در استفاده از امكانات و فرصتها و كاهش فاصله برخورداری مناطق مختلف كشور را از جمله شاخص های حقيقی عدالت دانستند و افزودند: تحقق اين آرزوهای بزرگ، سخت، اما شدنی است و بايد با همت و اراده و تلاش همگانی به آنها برسيم.

ايشان در تشريح مصداقهای عدالت به، مبارزه جدی، مستمر و پيگير با فساد اقتصادی و اجتماعی اشاره كردند و تحقق پيشرفت و عدالت را نيازمند وجود مديرانی مومن، شجاع، با تدبير، مخلص ودارای عزم راسخ دانستند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تاكيدی كه در پيام نوروزی بر لزوم اصلاح الگوی مصرف داشته اند، افزودند: اين حركت گامی اساسی در روند پيشرفت و عدالت است؛ چرا كه بيماری اسراف، از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، آسيبها و مشكلات گوناگونی بوجود آورده و آينده كشور را تهديد می كند.

ايشان صرفه جويی را درست مصرف كردن و مصرف كارآمد و ثمر بخش خواندند و افزودند: بايد اعتراف كنيم كه عادتها، سنتها و روشهای غلط، زياده روی در مصرف را بدنيال اورده و نسبت ميان توليد و مصرف را، به ضرر توليد برهم زده است به گونه ای كه يك سوم نان توليدی و حداقل يك پنجم آب مصرفی، كه با آن همه مشكلات و دشواريها تهيه می شود عملاً به هدر می رود، متوسط مجموع انرژی مصرفی در ايران، بيش از 2 برابر متوسط جهانی شده و شاخص شدت انرژی در كشور ما يعنی نسبت انرژی مصرف شده به كالای توليد شده، متاسفانه 8 برابر كشورهای پيشرفته است.

رهبر انقلاب، اصلاح الگوی مصرف و پرهيز از اسراف را مسئله ای دينی و عقلی بر شمردند و در بحث اسراف در سطح ملی و درسطوح مسئوليتی به شبكه های فرسوده انتقال آب و برق، مصارف بی رويه در سازمانها، سفرهای بيهوده و نگاه تجملی مسئولان اشاره كردند.

رهبر انقلاب اسلامی در جمع بندی اين بخش از سخنان تاكيد كردند: مقابله با اسراف و صرفه جويی صحيح، با حرف امكان پذير نيست و قوای مقننه و مجريه موظفند با قانونگذاری صحيح و اجرا و پيگيری قاطعانه، الگوی مصرف را از " توليد تا مصرف و باز يافت " اصلاح كنند.

بخش ديگری از سخنان مهم حضرت آيت الله خامنه ای در اجتماع عظيم زائران حرم رضوی به موضوع دهمين انتخابات رياست جمهوری اختصاص داشت.

ايشان انتخابات را يكی از پايه های نظام اسلامی برشمردند و افزودند: مردمسالاری دينی با حرف ايجاد نمی شود بلكه نيازمند شركت و حضور و اراده ملت و ارتباط " فكری ، عقلانی و عاطفی مردم " با تحولات كشور است و تحقق اين مسئله جز با انتخابات صحيح، همگانی و مشاركت وسيع مردم ممكن نيست.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: انتخابات سرمايه گذاری عظيم و سپرده گذاری ملت برای اداره صحيح كشور و دستيابی به آينده ای روشن است ، و هر رأيی كه به صندوق ريخته می شود اهميت دارد وبه اين سرمايه گذاری ملی می افزايد.

حضرت آيت الله خامنه ای در بحث انتخابات نكاتی را نيز به نامزدهای انتخابات رياست جمهوری خاطرنشان كردند.

ايشان خطاب به نامزدهای فعلی و آتی انتخابات افزودند: توجه كنيد كه انتخابات فقط ابزاری برای در دست گرفتن قدرت نيست بلكه وسيله ای است برای ارتقای توان كشور، افزايش اقتدار ملی و آبرومند كردن ملت بنابراين در تبليغات و رفتار خود به اين مسائل اهميت دهيد و مبادا كسی در فعاليت انتخاباتی خود به گونه ای حرف بزند و رفتار كند كه دشمن را به طمع بياندازد.

رقابت و نقد منصفانه از ديگر نكاتی بود كه رهبر انقلاب به نامزدهای دهمين انتخابات رياست جمهوری توصيه كردند و افزودند: هر يك از شما حتماً حرفی داريد و طبعاً حرف فرد مقابل را رد می كنيد اما دراين روند از جاده انصاف خارج نشويد وبه كتمان حقايق نپردازيد.

حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به باز بودن ميدان حضور درعرصه انتخابات رياست جمهوری برای همه خاطر نشان كردند: نامزدها خود را به مردم عرضه كنند تا مردم با هوشياری هر گونه كه تشخيص می دهند عمل كنند.

ايشان با انتقاد از برخی كه بيهوده تلاش می كنند از هم اكنون انتخابات 22 خرداد رياست جمهوری را در ذهن مردم خدشه دار كنند افزودند: تاكنون حدود 30 انتخابات در كشور برگزار شده و مسئولان وقت رسماً سلامت و صحت انتخابات را تضمين كرده اند و به همين علت مردم تحت تاثير حرفهايی كه تلاش می كنند انتخابات رياست جمهوری را از هم اكنون متزلزل وخدشه دار جلوه دهند قرار نمی گيرند.

آيت الله خامنه ای افزودند: بنده نيز به مسئولان تاكيد می كنم كه حتماً انتخابات را سالم و با امانت داری كامل برگزار كنند و بگونه ای عمل شود كه دست نامزدها باز باشد و مردم نيز با حضور پر شور خود، هر كه را خواستند آزادانه انتخاب كنند.

رهبر انقلاب اسلامی درباره موضع رهبری در انتخابات خاطر نشان كردند: هميشه گمانه زنی ها و شايعاتی در اين زمينه بوده و خواهد بود اما بنده يك رأی دارم كه در صندوق می اندازم و به هيچ كس هم نمی گويم كه به چه كسی رأی بدهد يا ندهد؛ چرا كه تشخيص اين مسئله برعهده خود مردم است.

ايشان افزودند: گاهی كه از دولت دفاع و حمايت می كنم برخی معنايی ناصحيح برای اين مسئله جعل می كنند در حاليكه من براساس وظيفه هميشه از دولتها و خدمتگزاران كشور حمايت كرده ام بخصوص هنگامی كه می بينم دولتی بيشتر به محرومان رسيدگی می كند و در مقابل ظلم و استكبار می ايستد و مورد تهاجم غير منصفانه نيزقرار می گيرد اما اين سخنان و رفتار بنده ربطی به انتخابات ندارد و اعلام موضع انتخاباتی نيست.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش پايانی سخنانشان در اجتماع عظيم زائران حرم رضوی به موضوع ايران و آمريكا پرداختند.

ايشان مواجهه و نوع تعامل با دولت ايالات متحده امريكا را از اول انقلاب آزمونی بزرگ برای ملت ايران و جمهوری اسلامی خواندند و با اشاره به بدرفتاری و دشمنی مستمر دولتمردان آمريكايی چه جمهوريخواه و چه دمكرات با انقلاب اسلامی و ملت ايران افزودند: تحريك مخالفين و كمك به حركتهای تجزيه طلبانه و تروريستی نخستين كار آمريكاييها در خصومت با جمهوری اسلامی بود كه اين سياست هنوز هم بر اساس اطلاعات كاملاً موثق ،با ارتباط عناصر آمريكايی با عناصر شرور مناطق مرزی ايران و پاكستان ادامه دارد.

حضرت آيت الله خامنه ای تصرف و مسدود كردن ميلياردها دلاردارايی و اجناس و اموال ملت ايران، چراغ سبز به صدام برای حمله به ايران و حمايت همه جانبه از رژيم بعثی در طول 8 سال جنگ تحميلی كه منجر به شهادت حدود 300 هزار نفر از جوانان اين سرزمين شد و فاجعه آفرينی در حمله موشكی به هواپيمای مسافربری ايران در سال آخر جنگ تحميلی و قتل عام حدود سيصد زن و مرد و كودك را ازديگر اقدامات خصمانه دولت آمريكا در قبال ملت ايران برشمردند و افزودند: آيا ملت ايران می تواند اين مسائل را فراموش كند؟.

ايشان با اشاره به سی سال تحريم ملت ايران، حمايت واشنگتن از تروريستهای جنايتكاری كه تعداد زيادی را در ايران ترور كرده اند، تشنج آفرينی در منطقه، حمايت بی قيد و شرط از جنايتكاران صهيونيست و تهديد مكرر ايران به حمله نظامی را از جمله نشانه های خصومت بی وقفه امريكا با ملت ايران دانستند و افزودند: مسئولان آمريكايی در سی سال گدشته، بارها و بارها به ملت و مسئولان ايرانی اهانت كرده اند و حتی برخی از آنها خواستار ريشه كن كردن اين ملت بزرگ و با شرافت شده اند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به روی كار آمدن رئيس جمهور و دولت جديد در آمريكا افزودند: آنها می گويند بسوی ايران دست دراز كرده ايم و ما می گوييم اگر امريكادرزير دستكش مخملی، دستی چدنی را پنهان كرده باشداين اقدام هيچ معناو ارزشی ندارد.

حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به اقدام مسئولان آمريكا در تبريك عيد نوروز به مردم ايران افزودند: حتی در همين پيام تبريك نيز ملت ايران طرفدار تروريست و دنبال سلاح هسته ای خوانده شده است آيا اين تبريك است يا دنباله همان اتهامات؟

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: نمی دانيم چه كسی واقعا در امريكا تصميم گير است، رئيس جمهور يا كنگره و يا عناصر پشت پرده اما در هر حال تاكيد می كنيم كه ملت ايران درباره مسائل مربوط به خود اهل محاسبه و منطق است و احساساتی نمی شود.

ايشان با اشاره به موضوع مذاكره و شعار رئيس جمهور جديد آمريكا يعنی تغيير افزودند: اگر واقعا چيزی جز بخش اندكی از ادبيات شما تغيير كرده است نشان دهيد. آيا دشمنی شما با ملت ايران پايان يافته؟، داراييهای ايران را آزاد كرده ايد؟، تحريمها را برداشته ايد؟، از لجن پراكنی و تبليغات سوء دست برداشته ايد؟، دفاع بی قيد و شرط ار رژيم صهيونيستی را پايان داده ايد؟.

حضرت آيت الله خامنه ای تاكيد كردند: تغيير نبايد لفاظی و با نيت ناسالم باشد و اگر می خواهيد ضمن حفظ همان اهداف قبلی، فقط سياستها و تاكتيكها را عوض كنيد اين يك خدعه است نه تغيير و اگر تغيير واقعی مورد نظر شماست بايد در عمل مشاهده شود و به هر حال همه مسئولان آمريكايی و ديگران بدانند كه ملت ايران را نمی شود فريب داد يا ترساند.

ايشان با اشاره به ناچاری مقامات آمريكايی برای ايجاد تغيير در اين كشور خاطر نشان كردند: اگر تغيير نكنيد مطمئن باشيد سنتهای الهی و ملتها، شما را تغيير خواهند داد.

رهبر انقلاب اسلامی با توصيه به مقامات امريكايی برای تحقيق و تامل در چرايی منفور بودن اين كشور در افكار عمومی جهان ،ادامه سياستهای مستكبرانه، تلاش برای تحميل اراده خود بر ملتها و برخورد دوگانه با مسائل مختلف را از جمله علل اين واقعيت دانستند و خطاب به مسئولان آمريكايی افزودند: از اين واقعيات عبرت بگيريد، برای خير و صلاح خودتان و كشورتان از اينگونه سياستها و رفتار دست برداريد كه در اين صورت چهره شما در افكار عمومی بتدريج تغيير خواهد كرد.

ايشان افزودند: در حرفهای من به دقت تامل كنيد البته آنها را به صهيونيستها ندهيد كه برايتان ترجمه كنند بلكه با انسانهای صالح مشورت كنيد.

حضرت ايت الله خامنه ای در جمع بندی اين بخش از سخنانشان افزودند:

حرف ما اين است كه تا وقتی دولت آمريكا روشها، سياستها، اقدامات و جهت گيريهای خصمانه سی سال گذشته را دنبال می كند ملت ما نيزهمان ملت سی سال گذشته است كه روز بروز قوی تر، ابديده تر وبا تجربه تر شده است. رهبر انقلاب افزودند: ملت ما از اينكه با زبان تهديد و تطميع با او صحبت كنند بدش می آيد البته ما سابقه ای از رئيس جمهور و دولت جديد امريكا نداريم بنا براين بر اساس عملكرد آنها قضاوت می كنيم.

بنابر اين گزارش پايگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت ايت الله خامنه ای در پايان سخنانشان با ابراز تأسف و تالم عميق از درگذشت همسر گرامی امام خمينی (ره) و تسليت رحلت اين بانوی مكرمه به ملت ايران و بازماندگان بيت شريف امام افزودند: اين شخصيت برجسته، در همه آزمايشهای دشوار با صبر و استقامت در كنار امام قرار داشت و از خداوند متعال مسئلت می كنيم امام راحل، همسر معظمشان و فرزندانشان رابا اوليای الهی محشور فرمايد وملت ما را هميشه قدر دان امام بزرگوار قرار دهد.

درا ين ديدار پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی آيت الله واعظ طبسی نماينده ولی فقيه در خراسان و توليت استان قدس رضوی در سخنانی با تبريك عيد نوروز نامگذاری سال جديد را به نام سال اصلاح الگوی مصرف فرصت مناسبی برای شتاب بخشيدن به حركت مدبرانه در مسير تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله برشمرد.