تبیان، دستیار زندگی
در نشست مشترک رئیس و معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و جمعی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با دکتر محمد دسوقی استاد دانشگاه الازهر مصر، زمینه توسعه همکاری های علمی و پژوهشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی

آماده همکاری با مراکز اسلامی مصر هستیم

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی آماده همکاری با مراکز اسلامی مصر هستیم

در نشست مشترک رئیس و معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و جمعی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با دکتر محمد دسوقی استاد دانشگاه الازهر مصر، زمینه توسعه همکاری های علمی و پژوهشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ ربانی در این نشست که در پژوهشگاه علوم و فرهگ اسلامی برگزار شد، گفت: مهم ترین مساله برای مراکز علمی جهان اسلام، گسترش روابط علمی و گفتگوهاست و ما خواستار تعمیق روابط میان مراکز علمی اهل سنت با حوزه علمیه قم هستیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خاطر نشان کرد: در راستای آشنایی مراکز علمی جهان اسلام با یکدیگر، آماده ایم که در مورد پروژه های علمی و پژوهشی با مراکز اسلامی مصر، مخصوصا دانشگاه الازهر،‌ تفاهم نامه و پروتکل هایی را به امضا برسانیم.

سپس دکتر محمد دسوقی در مورد اثر پژوهشی خود باموضوع علم اصول و همچنین نقش این علم در ایجاد وحدت اسلامی، گفت: علم اصول یکی از علوم اسلامی است که از عصر بعثت مطرح بوده و همچنان به تکامل خود ادامه می دهد.

وی ادادمه داد: علم اصول تنها علمی است که با ذهن بشری سرو کار دارد و سازوکار انسانی است برای فهم احکام اسلامی به همین خاطر بیشترین نقش را می تواند در وحدت اسلامی ایفا کند.

دکتر دسوقی جایگاه  علم اصول، را در نزد تشیع و اهل سنت ممتاز دانست و گفت: در این زمینه نقش عالمان شیعی چون شیخ مفید، شیخ انصاری، آخوند خراسانی،‌ آیت‌الله بروجردی و حضرت امام (ره) غیر قابل انکار است و هرکدام نوآوری هایی را داشته اند

استاد دانشگاه الازهر مصر در ادامه گفت: علم اصول می تواند مهم ترین سازوکار های وحدت اسلامی را فراهم کند، زیرا دراین علم فرق میان اهل سنت و شیعه بسیار کم است

دکتر دسوقی همچنین برخی از تعابیر در علم اصول که موجبات ناراحتی و سوء تفاهم میان اهل سنت و شیعه را فراهم می کند را برشمرد و گفت: باید از این گونه تعابیر پرهیز شود، تا شاهد تعامل مثبت میان  شیعه و سنی باشیم.

وی در پایان خواستار تدوین "اصول مقارن" شد و  از عالمان مسلمان خواست که در این راستا قدم بردارند.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی گفت: دکتر دسوقی از اساتید برجسته دانشگاه الازهر و از پژوهشگران منصف مسلمان است که کتاب "مدخل لعلم الاصول" وی دلیل بر این امر است.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب مدخل لعلم الاصول را از نخستین گام های و ارزشمند در راستای تدوین اصول مقارن دانست.

وی از تلاش های جمعی از فضلا و پژوهشگران حوزه علمیه قم در زمینه تدوین اصول مقارن خبرداد و گفت: هم اکنون جمعی از فضلای حوزه علمیه، مشغول تدوین اصول مقارن هستند.