تبیان، دستیار زندگی
آیت‌ الله عبدالله خائفی‌ در سال‌ 1309 در بندر انزلی‌ در میان‌ خانواده‌ای‌ متدیّن‌ و ارادتمند به‌ خاندان‌ پاك‌ پیامبر(ص‌) به‌ دنیا آمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آيت‌ الله عبدالله خائفي‌
آیت‌ الله عبدالله خائفی‌

آيت‌ الله عبدالله خائفي‌ در سال‌ 1309 در بندر انزلي‌ در ميان‌ خانواده‌اي‌ متديّن‌ و ارادتمند به‌ خاندان‌ پاك‌ پيامبر(ص‌) به‌ دنيا آمد.

تولد و دوران‌ كودكي‌

دوران‌ تحصيل‌

استادان‌ و دوستان‌

فعاليتهاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌

فعاليتهاي‌ سياسي‌

تولد و دوران‌ كودكي‌

آيت‌ الله عبدالله خائفي‌ در سال‌ 1309 در بندر انزلي‌ در ميان‌ خانواده‌اي‌ متديّن‌ و ارادتمند به‌ خاندان‌ پاك‌ پيامبر(ص‌) به‌ دنيا آمد. پدر او در بازار شهر انزلي‌ به‌ كسب‌ و كار مشغول‌ بود و داراي‌ سجاياي‌ اخلاقي‌ فراوان‌ بود؛ از جمله‌ اينكه‌ علاوه‌ بر ماه‌ رمضان‌، دو ماه‌ رجب‌ و شعبان‌ را نيز روزه‌ مي‌داشت‌. مادر او نيز زني‌ پاك‌ و مؤمن‌ بود. او زميني‌ را كه‌ مهريه‌اش‌ بود، براي‌ ساختن‌ مسجد وقف‌ كرد تا با همگان‌ در اجر عظيم‌ نماز جماعت‌ سهيم‌ شود.

دوران‌ تحصيل‌

آيت‌ الله خائفي‌ تحصيلات‌ خود را در شهر بندرانزلي‌ آغاز كرد و پس‌ از طي‌ كردن‌ دورة‌ دبستان‌ و دبيرستان‌ به‌ حوزه‌ علميه‌ رشت‌ رفت‌. حوزه‌ علميه‌ رشت‌ در آن‌ روزگار با مديريت‌ مرحوم‌ آيت‌ الله سيد مهدي‌ رودباري‌ و بعد از رحلت‌ وي‌ با مديريت‌ مرحوم‌ آيت‌الله‌ حاج‌ سيد محمود ضيابري‌ اداره‌ مي‌شد. آيت‌الله خائفي‌ دروس‌ ادبيات‌ و بخشي‌ از معالم‌ را در آن‌ حوزه‌ علمي‌ به‌ پايان‌ برد و سپس‌ عازم‌ شهر مقدس‌ قم‌ شد تا از محضر استادان‌ و فرهيختگان‌ آن‌ ديار عالم‌ خيز بهره‌هاي‌ فراوان‌ ببرد.او در قم‌ دروس‌ سطح‌ را به‌ پايان‌ برد و سپس‌ به‌ درس‌ خارج‌ استادان‌ مشهور آن‌ زمان‌، از جمله‌ آيت‌ الله العظمي‌ بروجردي‌(ره‌) و آيت‌ الله العظمي‌ امام‌ خميني‌(ره‌) راه‌ يافت‌.

وي‌ با هجرت‌ امام‌(ره‌) به‌ تركيه‌، در آذر 1343 به‌ حوزه‌ علميه‌ نجف‌ رفت‌ تا از محضر استادان‌ آن‌ ديار نيز بهره‌مند شود پس‌ از آن‌، سالها در آن‌ حوزة‌ شريف‌ و در كنار بارگاه‌ ملكوتي‌ امام‌ علي‌(ع‌) زندگي‌ كرد و در آذر سال‌ 1370 به‌ ايران‌ اسلامي‌ بازگشت‌.

استادان‌ و دوستان‌

آيت‌ الله خائفي‌ در ساليان‌ تحصيل‌ خود به‌ محضر عالمان‌ بسياري‌ شرفياب‌ شد و از خرمن‌ درس‌ و عمل‌ آنان‌ خوشه‌هاي‌ فراوان‌ چيد. او كه‌ در حوزه‌ علميه‌ رشت‌، بخشي‌ از دروس‌ مقدمات‌ را نزد مرحوم‌ مختار ظهيري‌ فرا گرفته‌ بود، در قم‌ در درس‌ شرح‌ لمعه‌ آيت‌ الله ستوده‌(ره‌) و درس‌ مكاسب‌ محرمه‌ آيت‌ الله اردبيلي‌ و در درس‌ بيع‌ آيت‌ الله مشكيني‌ حاضر شد و كفايه‌ را از آيت‌ الله مجاهدي‌ آموخت‌.

با پايان‌ يافتن‌ دروس‌ سطح‌ در درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ آيات‌ عظام‌ بروجردي‌(ره‌) و امام‌ خميني‌(ره‌) شركت‌ كرد. با رحلت‌ آيت‌ الله العظمي‌ بروجردي‌(ره‌) و نيز اندكي‌ پس‌ از آن‌ هجرت‌ امام‌ خميني‌(ره‌) به‌ تركيه‌، آيت‌ الله خائفي‌ براي‌ ادامه‌ تحصيل‌ به‌ حوزه‌ علميه‌ نجف‌ رفت‌ و در درس‌ آيت‌ الله العظمي‌ خويي‌(ره‌) حاضر شد، با ورود امام‌ خميني‌(ره‌) به‌ نجف‌ اشرف‌، وي‌ ديگر بار در درس‌ امام‌ حاضر شد، ضمن‌ اينكه‌ در ايام‌ تابستان‌ به‌ محفل‌ درسي‌ آيت‌ الله العظمي‌ حكيم‌(ره‌) مي‌رفت‌.

آيت‌ الله خائفي‌ در دوران‌ تحصيل‌ خود با استادان‌ و فضلاي‌ بسياري‌ رابطه‌ دوستي‌ داشت‌ و دروس‌ پيش‌ آموخته‌ را مباحثه‌ مي‌كرد كه‌ از جمله‌ آنان‌ مي‌توان‌ به‌ حجة‌الاسلام‌ و المسلمين‌ سيد كاظم‌ ميرعبدالعظيمي‌ و حجة‌الاسلام‌والمسلمين‌ روح‌ الله شاه‌ آبادي‌ اشاره‌ كرد.

فعاليتهاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌

استاد خائفي‌ در سالهاي‌ عمر خود فعاليتهاي‌ بسياري‌ در زمينه‌ علم‌ و فرهنگ‌ به‌ جامعة‌ شيعي‌ عرضه‌ داشته‌ است‌. ايشان‌ تاكنون‌ كتابهاي‌ فراواني‌ را تأليف‌ كرده‌ از جمله‌:

تأليفات‌ چاپ‌ شده‌:

1ـ سيستم‌ قضائي‌ اسلام‌

2ـ راهنماي‌ ارث‌

3ـ بحوث‌ في‌ ولاية‌ الفقيه‌

4ـ مذاكره‌ و تنبيه‌ في‌ ولاية‌ الفقيه‌

5ـ ذكريات‌ مشرقه‌ عن‌ حياة‌ و مواقف‌ الامام‌ الخميني‌(قده‌)

تأليفات‌ چاپ‌ نشده‌:

1ـ محاضرات‌ في‌ البيع‌ و الخيارات‌ (تقريرات‌ درس‌ حضرت‌ امام‌ خميني‌(قده‌))

2ـ الخلل‌ في‌ الصلاة‌ (تقريريات‌ درس‌ حضرت‌ امام‌ (قده‌))

3ـ شرح‌ علي‌ الرسائل‌ «الثلاث‌ للامام‌ الخميني‌(قده‌)

4ـ الربا و تحليله‌ بالحيل‌ الشرعيه‌ علي‌ ضوء مبني‌ الامام‌ الخميني‌(ره‌)

5ـ شرح‌ علي‌ العروة‌ الوثقي‌ از كتاب‌ صلاة‌ تا آخر عروة‌ الوثقي‌ (تقريرات‌ درس‌ آيت‌الله‌ العظمي‌ خوئي‌قده‌)

6ـ تقريرات‌ مناسك‌ حج‌ (تقريرات‌ درس‌ آقاي‌ خوئي‌)

7ـ كتاب‌ ارث‌ (تقريرات‌ درس‌ آقاي‌ خوئي‌ )

8ـ بحوث‌ في‌ القضاء

9 ـ بحوث‌ في‌ القواعد الفقهيه‌

10ـ بحوث‌ استدلاليه‌ في‌ الاستفتائات‌ القضائيه‌ المستحدثه‌

11ـ مناسك‌ حج‌

استاد خائفي‌ در سالهاي‌ حضور در نجف‌ اشرف‌، بسياري‌ از كتب‌ دورة‌ سطح‌ را تدريس‌ كرد كه‌ تدريس‌ برخي‌ از آنها بارها و سالها ادامه‌ داشت‌. وي‌ هم‌ اكنون‌ به‌ تدريس‌ خارج‌ فقه‌ اشتغال‌ دارد.

فعاليتهاي‌ سياسي‌

آيت‌ الله خائفي‌ پس‌ از حضور در نهضت‌ مقدس‌ شهيد نواب‌ صفوي‌ سالها در خدمت‌ پير مراد خويش‌ امام‌ خميني‌(ره‌) بود. او در قم‌ و نجف‌ همواره‌ مطيع‌ امام‌ (ره‌) بود و نهضت‌ مقدس‌ او را تأييد مي‌كرد. از جمله‌ فعاليتهاي‌ سياسي‌ او مي‌توان‌ به‌ شركت‌ داشتن‌ در انتفاضه‌ مردم‌ عراق‌ پس‌ از حمله‌ آمريكا به‌ آن‌ كشور اشاره‌ كرد، در اين‌ انتفاضه‌ كه‌ بيشتر مردم‌ عراق‌ در آن‌ شركت‌ داشتند، ماهيت‌ پليد رژيم‌ صدام‌ فاش‌ شد، به‌ گونه‌اي‌ كه‌ بسياري‌ از مردم‌ عراق‌ در شهرهاي‌ مقدسي‌ چون‌ نجف‌ اشرف‌ به‌ خاك‌ و خون‌ كشيده‌ شدند. در مقطع‌ جنگ‌ تحميلي‌ نيز او در شهر مقدس‌ نجف‌ بسياري‌ از جوانان‌ متدين‌ عراقي‌ را كه‌ با فشار رژيم‌ بعثي‌ راهي‌ جنگ‌ مي‌شدند مخفي‌ كرده‌ و يا به‌ خودداري‌ از تيراندازي‌ به‌ سوي‌ نيروهاي‌ ايراني‌ فرا مي‌خواند.

آيت‌ الله خائفي‌ پس‌ از بازگشت‌ از عراق‌ در قم‌ سكني‌ گزيد و هم‌ اكنون‌ ضمن‌ اينكه‌ از اعضاي‌ جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ است‌، به‌ تدريس‌ خارج‌ فقه‌ و تربيت‌ طلاب‌ مستعد و فاضل‌ اشتغال‌ دارد.