تبیان، دستیار زندگی
حجة‌ الاسلام‌ و المسلمین‌ علی‌ نكونام‌ گلپایگانی‌ در سال‌ 1323 هجری‌ شمسی‌ در سعید آباد گلپایگان‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ علي‌ نكونام‌ گلپايگاني‌

حجة‌ الاسلام‌ و المسلمین‌ علی‌ نكونام‌ گلپایگانی‌

حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ علي‌ نكونام‌ گلپايگاني‌ در سال‌ 1323 هجري‌ شمسي‌ در سعيد آباد گلپايگان‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود.

تولد

دوران‌ تحصيل‌

استادان‌ و دوستان‌

فعاليتهاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌

فعاليتهاي‌ سياسي‌

تولد

پدرش‌ كشاورز بود و انس‌ بسياري‌ با قرآن‌ و نماز شب‌ داشت‌؛ بطوري‌ كه‌ بر قرآن‌ تسلّط‌ بسياري‌ داشت‌ و هر آيه‌اي‌ كه‌ مي‌خواندند، سوره‌ آن‌ را مي‌دانست‌. مادرش‌ خانمي‌ مجتهده‌ و از خانواده‌اي‌ روحاني‌ بود. استاد نكونام‌ در چنين‌ خانواده‌اي‌ بزرگ‌ شد و پدر؛ مادرش‌ در شكل‌گيري‌ شخصيت‌ او سهم‌ بسزايي‌ داشته‌اند.

دوران‌ تحصيل‌

استاد نكونام‌ تحصيلات‌ خود را از مكتب‌ خانه‌ آغاز كرد و پس‌ از فراگيري‌ روخواني‌ قرآن‌ مجيد به‌ دبستان‌ رفت‌. او دروس‌ دورة‌ دبستان‌ را به‌ پايان‌ برد و سپس‌ دروس‌ ديني‌ را آغاز كرد. ابتدا به‌ حوزه‌ علميه‌ اراك‌ رفت‌ و پس‌ از سه‌ سال‌ ـ يعني‌ در سال‌ 1340 ـ به‌ قم‌ عزيمت‌ كرد.

هدف‌ او از استقرار در قم‌ بهره‌ مندي‌ بيشتر و بهتر از استادان‌ و فرزانگان‌ آن‌ ديار عالم‌ خيز بود. او به‌ سرعت‌ دروس‌ مقدمات‌ و دروس‌ دورة‌ سطح‌ را به‌ پايان‌ برد و در درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ استادان‌ مشهور دورة‌ خود حضور پيدا كرد. در طي‌ اين‌ سالها در درس‌ اخلاق‌ استاداني‌ چون‌ آقا سيد حسين‌ فاطمي‌ و آقاي‌ حاج‌ شيخ‌ عباس‌ تهراني‌ شركت‌ جدي‌ داشت‌ تا علم‌ خود را با عمل‌ توامان‌ سازد.

استادان‌ و دوستان‌

استاد نكونام‌ در طول‌ دوران‌ تحصيل‌ به‌ محضر استادان‌ بسياري‌ شرفياب‌ شد. او كه‌ دروس‌ ادبيات‌ را در اراك‌ در محضر استاد رفيعي‌ و نيز منطق‌ را در محضر استادان‌ رفيعي‌ و احمدي‌ فرا گرفته‌ بود. در قم‌ در درس‌ شرح‌ لمعة‌ استادان‌ حضرات‌ آيات‌ و حجج‌ اسلام‌ صلواتي‌، حرم‌ پناهي‌، سيد ابوالفضل‌ موسوي‌ تبريزي‌ و علم‌ الهدي‌ مشهدي‌ حاضر شد و قوانين‌ را نزد آية‌ الله اعتمادي‌ و كفايه‌ را نزد آيات‌ عظام‌ فاضل‌ لنكراني‌ و نوري‌ همداني‌ و نيز مكاسب‌ را نزد آيت‌ الله خزعلي‌ آموخت‌.

در بخش‌ دروس‌ خارج‌ نيز سالها در درس‌ فقه‌ آيت‌ الله العظمي‌ گلپايگاني‌(ره‌) و درس‌ اصول‌ آيت‌ الله العظمي‌ وحيد خراساني‌ شركت‌ كرد. در بخش‌ علوم‌ عقلي‌ نيز در درس‌ شرح‌ منظومة‌ استاد انصاري‌ شيرازي‌ و درس‌ اسفار آيت‌ الله جوادي‌ آملي‌ حضور داشت‌.

او در طي‌ ساليان‌ تحصيل‌ با فضلاي‌ بسياري‌ دوست‌ بود و دروس‌ خود را مباحثه‌ كرد كه‌ از جمله‌ آنان‌ مي‌توان‌ به‌ آقايان‌ محمدي‌ گلپايگاني‌ (مسؤول‌ دفتر مقام‌ معظم‌ رهبري‌)، حسيني‌، رهبر و محمدي‌ اشاره‌ كرد.

فعاليتهاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌

استاد نكونام‌ در عرصه‌ علم‌ و فرهنگ‌، خدمات‌ بسيار دارد. او سالها براي‌ تبليغ‌ به‌ شهرها و روستاهاي‌ مختلف‌ كشور سفر كرده‌ و مردمان‌ بسياري‌ را با احكام‌ اسلام‌ آشنا ساخته‌ است‌. او بيش‌ از سي‌ و پنج‌ سال‌ است‌ كه‌ به‌ تدريس‌ دورة‌ سطح‌ مي‌پردازد و از اين‌ راه‌ طلاب‌ بسياري‌ را تربيت‌ كرده‌ كه‌ بسياري‌ از آنها خود، از مدرسان‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ به‌ شمار مي‌آيند. وي‌ از سال‌ 1367 تا كنون‌ در دانشگاه‌ قم‌ نيز به‌ تدريس‌ پرداخته‌ است‌.

همچنين‌ وي‌ سالها استاد راهنماي‌ مدارج‌ علمي‌ شوراي‌ مديريت‌ براي‌ پايان‌ نامه‌ نويسي‌ بوده‌ است‌ و هم‌ اكنون‌ بيش‌ از بيست‌ سال‌ است‌ به‌ تدريس‌ مكاسب‌ و كفايه‌ اشتغال‌ دارد.

فعاليتهاي‌ سياسي‌

استاد نكونام‌ در انقلاب‌ همواره‌ از سيل‌ خروشان‌ ملت‌ ايران‌ در برقراري‌ نظام‌ اسلامي‌ و تحكيم‌ پايه‌هاي‌ آن‌ جدا نبوده‌ و در مواقع‌ نياز انجام‌ وظيفه‌ نموده‌ است‌. او هم‌ اكنون‌ از اعضاي‌ جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ است‌ و به‌ تدريس‌ و تربيت‌ طلاب‌ اشتغال‌ دارد.