تبیان، دستیار زندگی
مرکز مشاوره حوزه علمیه قم در راستای امر مشاوره به حوزویان و ارتقای دانش و تجربه آنان هفت برنامه را برای سال آینده در حال اجرا و برنامه‌ریزی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشریح برنامه‌های سال آینده مرکز مشاوره حوزه علمیه قم

تشریح برنامه‌های سال آینده مرکز مشاوره حوزه علمیه قم

مرکز مشاوره حوزه علمیه قم در راستای امر مشاوره به حوزویان و ارتقای دانش و تجربه آنان هفت برنامه را برای سال آینده در حال اجرا و برنامه‌ریزی دارد.

مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، با تشریح فعالیت‌های مرکز مشاوره گفت: مرکز مشاوره قم برای اینکه طلاب بتوانند از تجربیات مشاوره‌ای خود در عرصه‌های تبلیغ، تدریس و اجرایی خود استفاده کنند حرکت‌های خوبی را آغاز کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ حق‌جو افزود: مهارت‌های زندگی مشترک در شهرک پردیسان شب‌های جمعه، مهارت‌های تربیت فرزندان در شهرک مهدیه، مهارت‌های تحصیلی برای طلاب دانشجو در مدرسه معصومیه (س) و مهارت‌های ازدواج برای طلاب جوان از برنامه‌های مرکز مشاوره است که از هم‌اکنون آغاز شده و در سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

وی اجرای بحث مهارت‌های ارتقاء اخلاقی برای طلاب را از شیوه‌ها و متدهای نوین برای ارتقاء اخلاق را از برنامه‌های سال آینده مرکز مشاوره بیان کرد و اظهار داشت: روان‌شناسی، چهره‌شناسی و چهره‌سازی و آشنایی طلاب، همسران و فرزندان آنان با مسایل حقوق زندگی از دیگر برنامه‌های اجرایی در سال آینده خواهد بود.

مدیر مرکز مشاوره حوزه یکی از مشکلات ارتباط با دیگران را نداشتن جذابیت بعضی از چهره‌های متدین بیان کرد و گفت: روایات و مباحث روان‌شناختی زیادی در اسلام داریم که می‌توان با شیوه‌ و چهره جذاب و از کلمات بسیار زیبا در برخورد با مردم بکار برد.

وی به برنامه‌های اجرا شده در مرکز مشاوره اشاره کرد و افزود: در دو سال گذشته چهار همایش سه روزه برگزار شد که 80 ساعت برای مشاوران برنامه‌های آموزشی و کارگاهی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ حق‌جو با بیان اینکه مشاوره در مرکز مشاوره قم به صورت تخصصی ارایه می‌شود گفت: در سطح مدارس علمیه مشاوره به صورت عمومی است.

مدیر مرکز مشاوره حوزه بیان داشت: اگر رشته تخصصی مشاوره در حوزه ایجاد شود بسیاری از مشکلات در زمینه مشاوره حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سطح مراجعین به مرکز مشاوره زیاد شده خاطرنشان کرد: روزانه 50 نفر برای مشاوره مراجعه می‌کنند که بعضی از مشاوران وقت سه ماه می‌دهندو برای اینکه تراکم انتظار کاسته شود، بخش خواهران به صورت دو شیفته فعالیت می کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ حق‌جو گفت: 30 استاد در رشته‌های اخلاقی، روحی و روانی، پزشکی، روانپزشکی، روانشناسی، خانواده، ازدواج، حقوق، اجرایی و تربیتی در مرکز مشاوره قم به طلاب مشاوره می‌‌دهند.

وی افزود: مشاوره به سه صورت حضوری، تلفنی و مکاتبه‌ای انجام می‌شود و جزوات نوار و سی‌دی دراختیار مراجعین نیز قرار داده می‌شود.

مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه قم بیان داشت: این مرکز 280 مشاوره در حوزه‌های خواهران و 250 مشاور در حوزه برادران دارد و در جامعه‌القرآن های سراسر کشور 80مشاوره را آموزش داده‌ایم و در نهادهایی مانند سپاه، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش در سال‌های آینده کمیته‌های دینی تشکیل خواهد شد.

وی از برگزاری دو هم‌اندیشی در اوایل سال 88 خبر داد و گفت: در اوایل سال آینده دو هم‌اندیشی که یکی ویژه اساتید حوزه‌های علمیه سراسر کشور و دیگری پنجمین هم‌اندیشی مشاوران است برگزار می‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ حق‌‌جو، از برگزاری اولین هم‌اندیشی دوره دوم مشاوران سراسر کشور خبر داد و افزود: تعامل با مراکز مشاوره استان جزء برنامه‌های مرکز مشاوره قم است تا بتواند با دست‌اندرکاران مراکز و موسسات مشاوره، ماهانه نشست‌هایی را برای تعاملات و استفاده از تجربیات همدیگر برگزار کند.

وی بیان داشت: مرکز مشاوره برای ارایه مشاوره‌های بهتر به طلاب اقدام به چاپ جزوه‌هایی در موضوعات مسایل اخلاقی، فرهنگی، تحصیلی، روانشناسی دینی، خانواده، پزشکی، تربیتی، اقتصادی و مسایل ویژه مشاوران کرده و در همین راستا بروشورهایی نیز چاپ و منتشر کرده است.