تبیان، دستیار زندگی
مسئول امتحانات کتبی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه فعالیت‌های بخش امتحانات کتبی و نحوه ثبت‌نام امتحانات خرداد 88 حوزه علمیه را تشریح کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشریح برنامه‌ها و شیوه ثبت‌نام امتحانات کتبی حوزه علمیه قم
تشریح برنامه‌ها و شیوه ثبت‌نام امتحانات کتبی حوزه علمیه قم

مسئول امتحانات کتبی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه فعالیت‌های بخش امتحانات کتبی و نحوه ثبت‌نام امتحانات خرداد 88 حوزه علمیه را تشریح کرد.

وی در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه گفت: دایره امتحانات کتبی حوزه در دو بخش سطح عالی حوزه و مدارس علمیه سراسر کشور و نیز کمیسیون طرح سئوال فعالیت دارد که بحث پشتیبانی سئوالات کتبی حوزه اعم از امتحانات دروس، ورودی‌ها و یا مراکز تخصصی را بر عهده دارد.

حجت‌الاسلام ثقفی با اشاره به امتحانات شفاهی در کنار امتحانات کتبی حوزه افزود: از لحاظ سیستم ارزش‌یابی، مرکز مدیریت حوزه نسبت به سایر سیستم‌های آموزشی یک قدم جلوتر است، زیرا طلبه در حوزه هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ قوت استنباط و درک مطلب و بیان سنجیده می‌‌شود.

وی به برخی مشکلات در امتحانات کتبی اشاره کرد و یادآور شد: در گذشته مشکلی که در امتحانات کتبی حوزه وجود داشت، ارایه محتوا بود زیرا حضور و غیاب در دروس آزاد وجود ندارد و برای ثبت‌نام از طلبه جهت شرکت در امتحانات نیاز به امضا و تایید استاد بود که به صورت دستی انجام می‌گرفت.

مسئول امتحانات کتبی حوزه ادامه داد: در چند سال اخیر سیاست‌ها به این سمت متوجه شد که جنبش نرم‌افزاری باید در حوزه‌ عملی شود و یکی از امور مهم این جنبش، رایانه‌ای کردن برنامه‌ها و امور اداری و آموزشی حوزه است.

وی افزود: با این عمل ارزیابی‌ها به روز شد، نرم‌افزار خاصی برای امتحانات طراحی شد و در معاونت آموزش جدید حوزه روند امور امتحانات شکل تازه‌ای پیدا کرد و از طریق مهندسین طلبه استفاده از تکنولوژی روز با راه‌اندازی سایت آغاز شد.

حجت‌الاسلام ثقفی گفت: در سایت معاونت آموزش امتحانات و آزمون تثبیتی حوزه علمیه به صورت آزمایشی انجام شد و ثبت‌نام از طریق اینترنت صورت پذیرفت و طرح ورود و خروج طلاب به جلسه امتحان به صورت الکترونیکی برگزار گردید و ظرف 8 دقیقه، هزار نفر به سالن جلسه وارد شدند که بی‌سابقه بود.

وی افزود: با راه‌اندازی سایت ثبت‌نام امتحانات از سال آینده، هیچ نیازی به حضور طلبه در معاونت آموزش نیست و امسال یک بار مراجعه و آن هم برای اخذ کارت هوشمند خواهد بود.

مسئول امتحانات کتبی حوزه بیان داشت: ثبت‌نام اینترنتی برای امتحانات خرداد 88 در چند مرحله آزمایش شد و در امتحانات فوق‌العاده اسفند 87، بسیار موفقیت‌آمیز بود.

وی به نحوه ثبت‌نام و برنامه‌های امتحانات از طریق سایت اشاره کرد و یادآور شد: برای برگزاری امتحانات خرداد 88 چهار زمان در یک روز انتخاب شده و مشخص کردن ساعت امتحان به عهده خود طلبه است تا چنانچه طلبه‌ای در رشته‌های تخصصی و یا پایه‌های پایین‌تر در یک روز امتحان دارد ساعت آنان با همدیگر تلاقی پیدا نکند.

حجت‌الاسلام ثقفی گفت: با این شیوه کمبود مکان و سالن امتحانی نیز برطرف شده و آزمون در 4 جلسه هزار نفری و در ساعات مختلف در شبستان نجمه خاتون و حرم مطهر حرم حضرت معصومه (س) برگزار می‌شود.

وی افزود: در بخش سایت امتحانات معاونت آموزش حوزه، واحد پشتیبانی در نظر گرفته شده و طلبه زمانی که به سایت مراجعه می‌کند مشاهده می‌شود که در آنجا نواقص امتحانی با آیین‌نامه‌ها و مصوبات شورای عالی برای سیستم مشخص شده و اگر طلبه‌ای از پایه قبل درسی اصلی و یک درس جنبی نواقصی داشته باشد، مجاز به شرکت در پایه‌های بعدی خواهد بود که اگر بیش از آن باشد نمی‌تواند در آزمون شرکت نماید.

مسئول بخش امتحانات کتبی حوزه یکی دیگر از فواید این سایت را اختصاص بیشتر وقت مدیران به برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌های جدید و پرهیز از روزمره‌گی بیان کرد و یادآور شد: با رمز و کدی که در زمان عضویت در سایت برای طلبه مشخص می‌شود به محض ورود به سایت، اطلاعات خود را در آنجا مشاهده می‌کند و با اطلاعات جدید تطبیق می‌دهد و در صورت مغایرت این سامانه از کاربر 48 ساعت فرصت می‌خواهد تا به او پاسخ دهد.

وی افزود: چند کاربر در این 48 ساعت مامور هستند، تا مغایرت‌ها را بررسی و با پیام فوری از طریق سایت و یا شماره تماسی که طلبه اعلام کرده به او اطلاع دهند تا اطلاعاتش به روز شده و عضویت او در سایت فعال شود.

حجت‌الاسلام ثقفی گفت: در این سامانه یک صفحه شخصی برای طلبه در نظر گرفته شده که جز طلبه کس دیگری به آن دسترسی ندارد و در آن ثبت‌نام امتحانات، ارایه ارزیابی، ارایه درخواست‌ها به زبان فارسی انجام می‌شود و به راحتی می‌تواند با اتصال به این سامانه، نیازهای آموزشی خود را برطرف کند.

وی افزود: برای اطلاع‌رسانی طلاب از ثبت نام امتحانات خرداد از طریق سایت، بنرهای بزرگی در سطح شهر قم، مانند مدرسه فیضیه، دارالشفاء، آیت‌الله العظمی گلپایگانی و مدرسه صدوقی نصب شده و با 5 شبکه تلویزیونی هماهنگی به عمل آمده از طریق زیرنویس آن را به اطلاع طلاب برسانند.

مسئول امتحانات کتبی حوزه یادآور شد: یک کلیپ موبایل تدوین شده که نحوه راهنمای ثبت‌نام در سایت را برای طلاب توضیح می‌دهد.

وی تسریع در اعلام نتایج امتحانات حوزه را از دیگر خواسته‌‌های طلاب بیان کرد و گفت: اعلام نتایج از طریق تلفن گویا در سال آینده فعال خواهد شد و اعلام نتایج خرداد 88 بیش از 20 روز طول نخواهد کشید و این کار در طرح تثبیتی امتحانات حوزه آزمایش شد و نمره 4 هزار طلبه ظرف مدت ده روز اعلام گردید.

حجت‌الاسلام ثقفی گفت: در سال‌های گذشته برای هر دو برگه امتحانی یک مصحح بود، اما در سال آینده برای دو برگه امتحانی 4 مصحح خواهد بود.

وی از صدور کارت هوشمند الکترونیکی برای طلاب خبر داد و گفت: این کارت به شکلی طراحی شده که تمام اطلاعات طلبه را دارد و توسط بارکدهایی که روی کارت قرار داده شده ارایه کلیه امور آموزشی به وسیله آن قابل اجرا است.

مسئول بخش امتحانات کتبی حوزه افزود: ساماندهی حضور و غیاب طلاب در کلاس‌ها در حال برنامه‌ریزی و کارشناسی است که از طریق کارت هوشمند قابل اجرا خواهد بود.

وی ارایه برگه‌های امتحانی از طریق وب سایت به طلاب را از دیگر برنامه‌های معاونت آموزش بیان کرد و گفت: این کار در مرحله اول از طریق کامپیوترهایی که در معاونت آموزش تهیه می‌شوند، در مرحله بعد از طریق کیوسک‌هایی که در مرکز مدیریت تهیه شده‌اند و در نهایت از طریق وب سایت انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام ثقفی گفت: تا به حال بانک سئوالات منسجمی در بخش امتحانات نداشتیم، اما در آینده نزدیک همه سئوالات امتحانی در بانک سئوالات ذخیره خواهد شد.

وی با بیان اینکه در امتحانات حوزه، دیگر نیازی نیست طلبه سربرگ‌های امتحانی را پر کند افزود: ما می‌توانیم سربرگ‌ها را جدا کرده و برگه‌ها بدون نام و تنها با یک بارکد شناخته شود.

مسئول امتحانات کتبی حوزه خاطرنشان کرد: در گذشته تنها اساتید حوزه قم طرح سئوال می‌کردند، اما برای اینکه هزینه‌ها کم شود و بانک اطلاعاتی سئوال‌ها زودتر به مرحله اجرا برسد تمام مدارس علمیه کشور موظفند از هر پایه‌ای که سئوالات امتحانی دارند، برای معاونت آموزش ارسال کنند.

وی افزود: در حال حاضر 5 هزار سئوال در بانک اطلاعات حوزه علمیه قم کارشناسی شده و برای برگزاری امتحانات آماده است.