تبیان، دستیار زندگی
مركز تحقیق و نشر اسراء به منظور تدوین و نشر آثار حضرت آیةالله جوادى آملى و پرورش پژوهشگران علاقه‌مند به معارف والاى اسلام، در سال 1372 تأسیس شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مركز تحقيق و نشر اسراء
مركز تحقیق و نشر اسراء

مركز تحقيق و نشر اسراء به منظور تدوين و نشر آثار حضرت آيةالله جوادى آملى و پرورش پژوهشگران علاقه‌مند به معارف والاى اسلام، در سال 1372 تأسيس شد.

آثار حضرت استاد كه تا كنون در گرايش‌هاى گوناگون فكرى، دينى و فلسفى منتشر شده، از جهت تنوّع و تكثّر، در نوع خود كم‌نظير است. در سايه پژوهش و گردآورى چنين مجموعه‌اى، پژوهشگران فاضل، ورزيده و كارآمدى در گرايش‌هاى موجود پديد آمده‌اند تا مسايل مختلف عملى را از منظر استاد به جامعه فرهنگى و دينى ارائه دهند.

گروه‌هاى پژوهشى

گروه‌هايى كه پژوهش و گردآورى آثار استاد را برعهده دارند، عبارتند از:

1. گروه تفسير قرآن كريم.

2. گروه عترت.

3. گروه عرفان و اخلاق.

4. گروه فقه و حقوق اجتماعى.

5. گروه فلسفه و كلام.

توليد و نشر آثار

اين مركز بيش از 50 اثر از حضرت استاد را در سه سطح تخصصى، علمى ـ فرهنگى و عمومى، چاپ و منتشر كرده است. برخى از اين آثار كه در حوزه‌هاى گوناگون دينى به چاپ رسيده، از اين قرار است:

الف) تفسير قرآن

تفسير تسنيم كه پنج جلد آن منتشر شده، تأمّلات و نكات علمى و تفسيرى فراوانى دربر دارد و براى خواص و محافل علمى بسيار سودمند است.

تفسير موضوعى قرآن كريم نيز در 15 جلد، با موضوعات گوناگون اعتقادى، اخلاقى، سيره پيامبران و ... براى سطوح متوسط عرضه شده است.

ب) فلسفه

رحيق مختوم (شرح جلد اول و دوم اسفار صدرالمتألّهين) در 10 مجلد ارائه شده و ساير مجلدات آن كه حدود 35 جلد خواهد بود، در دست تحقيق و تدوين است.

ج) كلام

در اين بخش، كتاب‌هايى چون تبيين براهين اثبات خدا، شريعت در آينه معرفت، نسبت دين و دنيا و ولايت فقيه و ... بر اساس نيازها و پرسش‌هاى موجود در جامعه، طراحى و منتشر شده است.

د) فقه

كتاب الحج در سه‌مجلد، كتاب الصّلاة در دو مجلد و كتاب الخمس كه تقريرات استاد از درس خارج فقه آيةالله العظمى محقق داماد (رحمه‌الله) است، منتشر شده و دروس خارج فقه حضرت استاد در زمينه ابواب مختلف فقهى در دست تحقيق است.

هـ ) معارف الهى

كتاب‌هايى چون حكمت عبادات، ادب فناى مقرّبان، حماسه و عرفان و ... ناظر به فرهنگ و اعتقادات جامعه است و در سطح متوسط عرضه شده است. همچنين براى بهره‌گيرى گسترده‌تر مخاطبان آثار استاد، يكى از برنامه‌هاى اين مركز گزينش مطالب از برخى آثار و تنظيم و بازنويسى مجدّد آن و تدوين جزوه‌ها و كتاب‌هايى براى سطح عموم جامعه است. از آن جمله، در دو سالى كه به سال امام على (عليه‌السّلام) و سال رفتار علوى نامگذارى شده بود، 9 عنوان كتاب درباره ابعاد مختلف ولايت علوى تنظيم و منتشر گرديده است.

مركز تحقيق و نشر اسراء،مركز تحقيق و نشر اسراء به منظور تدوين و نشر آثار حضرت آيةالله جوادى آملى و پرورش پژوهشگران علاقه‌مند به معارف والاى اسلام، در سال 1372 تأسيس شد.http://esra.ir/ws/ws/index.htm

نشر الكترونيك

يكى از برنامه‌‌هاى اين مركز ورود به عرصه نشر الكترونيك، بهره‌گيرى از دستاوردهاى نوين اطلاع‌رسانى و سيستم‌هاى نرم‌افزارى نگهدارى و بازيابى اطلاعات چند‌رسانه‌اى و تشكيل بانك‌هاى اطلاعاتى تركيبى (متن، تصوير، صوت و فيلم) است. بدين منظور، لوح‌هاى فشرده‌اى به شرح زير توليد و منتشر شده است.

CD اسراء 1: متن كامل 41 جلد از تأليفات استاد، دسترسى به متن، كتاب‌شناسى و گزيده سخنرانى‌ها.

CD اسراء 2: گزيده تصاوير، فيلم و مجموعه سخنرانى‌هاى استاد درباره: 1. اسرار حج، 2. احياى تفكر دينى، 3. تأثير مراقبت در تكامل انسان و برخى موضوعات ديگر.

CD اسراء 3: 20 جلسه سخنرانى استاد در زمينه قرآن و زمان.

CD اسراء 4: مجموعه سخنرانى‌هاى استاد در زمينه نظام قضا در اسلام.

CD تسنيم 1: متن كامل تفسير سوره حمد، همراه با صداى استاد.

CD تسنيم 2: متن كامل تفسير آيات 1 تا 29 سوره بقره، همراه با صداى استاد و متن كتاب تسنيم 2، با امكان جستجو در متن.

CD نسيم رحمت: مجموعه سخنرانى‌هاى استاد درباره حكمت روزه، شب‌هاى قدر، سيرى در نفس و شرح دعاى ابوحمزه ثمالى.

CD شكوفايى عقل در پرتو نهضت حسينى: مجموعه سخنرانى‌‌هاى استاد درباره نهضت حسينى