تبیان، دستیار زندگی
معرفی اداره پاسخگویی به سوالات دینی و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی اداره پاسخگویی به سوالات دینی و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی
معرفی اداره پاسخگویی به سوالات دینی و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی

سایتدرگاه پاسخگویی به مسایل دینی
آدرسhttp://www.ep.aqr.ir
شماره تلفن

32020-0511 و2235312 -0511

شماره فاکس2240602
آدرس پستیمشهد حرم مطهر امام رضا (ع) صحن جمهوری - اتاق شماره 8
آدرس ایمیل 1info@epaqr.ir
آدرس وب سایتhttp://www.aqrazavi.org

مقدمه :

حرم محل قرب و آرامش ، مجالی برای نیایش و سکوت ، عرصه تلاقی عقل و عشق ، محل پرواز ملائک و وادی اوج گرفتن اندیشه است . حضوری سرشار از شور و شوق و شعور و معرفت در بارگاه نورانی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) فرصتی بس مغتنم است برای پرواز دادن روح و شست و شوی روان ، مجالی برای اندیشیدن است و فرصتی برای نیایش وطلبیدن . بی شک زیارت حقیقی جز در سایه شناخت امام معصوم محقق نمی شود و شناخت هم جز با پرسیدن و اندیشیدن حاصل نمی آید .

در این میان ، ایجاد بستر و فضای مناسب جهت افراد برای آن که با هر فکر و رای و نظری بتوانند آزادانه سوال خویش را مطرح کنند و پاسخ های لازم را دریافت نمایند موجب رشد و شکوفایی افکار ناب خواهد شد چنانچه خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید : (فسئلوا اهل الذکر ) 1

ایجاد مراکز و موسسات پاسخ گو و دادن مجال پرسش به جوانان و هدایت صحیح آنان به سمت پاسخ های درست ، علمی و منطقی می تواند موجب تقویت باورهای دینی ، رفع شبهات اعتقادی و حتی گرایش پیروان سایر ادیان به دین اسلام و جلوگیری از انحراف مسلمانان شود .

امروزه دشمنان حجم عظیمی از تبلیغات سوء خود را بر تضعیف باورهای مسلمانان متمرکز کرده و در این راه تمام ابزارها و شگردهای نوین تبلیغاتی خود را به کار گرفته اند تا با رخنه در عقاید مسلمانان وایجاد شبهات فراوان اعتقادی ، آنان را از مسیر تکامل و رشد منحرف سازند و اهداف خود را در جوامع مسلمانان پیاده کنند .

در این شرایط ، لزوم پاسخ گویی به شبهات و پرسش های دینی بیش از پیش رخ می نماید و اهمیت می یابد . آستان قدس رضوی نیز با توجه به موقعیت ممتاز بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) و با عنایت به رسالت های والای فرهنگی خویش ، اقدام به تاسیس اداره پاسخ گویی به سوالات دینی و اطلاع رسانی نموده است تا با بهره گیری از اساتید مجرب و امکانات مادی و معنوی موجود و با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و راه ا ندازی دفاتر مختلف ، پاسخ گوی سوالات و شبهات زائران گرامی می باشد و در کنار تمام برنامه ها بر بعد معرفتی عبادت نیز بیفزاید .

" اهداف

1- عملیاتی نمودن چشم انداز و سیاست های مدون نظام اسلامی و آستان قدس رضوی در راستای پاسخ گویی به مسائل دینی و نیازهای معرفتی و دینی مجاوران و زائران به ویژه نسل جوان .

2- ترویج فرهنگ دینی و نهادینه سازی ارزش های موجود در سنت و سیره اهل بیت (ع) ، به ویژه حضرت رضا (ع)

3- تعمیق باورهای اعتقادی مخاطبان با بهره گیری از ابزار و امکانات مختلف

4- پیرایش باورهای اعتقادی از خرافات و شبهات و تبیین انحطاط و بطلان مکتب های الحادی و انحرافی

5- شناسایی تشکل ها ، نهادها و سازمان فرهنگی و دینی و تعامل گسترده با آن ها و تاسیس بانک های اطلاعاتی جامع ، از قبیل بانک اطلاعات پرسش ها و پاسخ ها ، بانک اطلاعات اساتید ، بانک اطلاعات راهنمای زائر و ....

6- ارائه خدمات مختلف به زائران و استفاده از همه ی ظرفیت های موجود جهت پر کردن اوقات فراغت زائران

شرح وظایف

1- ارائه اطلاعات و پاسخ گویی به نیازها و سوالات دینی زائران با بهره گیری از روش ها و ابزارهای مناسب

2- سامان دهی و ارتقای کیفیت و اداره کردن دفاتر پاسخ گویی به سوالات شرعی زائران

3- آشنا نمودن زائران با آداب تشرف و زیارت در خارج از حوزه اماکن متبرکه و مراکز زائر پذیر ، نظیر ایستگاه راه آهن ، پایانه ها ، فرودگاه ، مراکز اقامتی و زائر سراها ، دفاتر مسافرتی و گردشگری ، مساجد بین راهی ، اردوگاه ها و ...

4- سامان دهی و اداره امور راهنمایان زائر .

5- تشکیل جلسات پرسش و پاسخ برای انتقال معارف دینی و پاسخ گویی به سوالات دینی زائران .

ساختار سازمانی

معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی

اداره پاسخ گویی به سوالات دینی و اطلاع رسانی

بخش پاسخگویی به سوالات دینی

" پاسخگویی به سوالات شرعی

انجام تکالیف و وظایف شرعی ، منوط به داشتن علم و آگاهی کامل به مسائل شرعی است . لذا اداره پاسخ گویی جهت پاسخ به این نیاز ضروری زائران ، که بی توجهی به آن ، موجب لغزش های بزرگ انسان خواهد شد ، به عنوان اصیل ترین وظیفه ی خود ، دفاتر پاسخ گویی به سوالات شرعی را سامان دهی کرده است .

این اداره با بهره گیری از کارشناسان متبحر و زبده حوزه علمیه و با در اختیار داشتن کارشناسان مسائل شرعی ، در دو بخش (دفتر برادران ) و (دفتر خواهران ) پاسخ گوی سوالات شرعی مراجعان محترم می باشد . در این دفاتر ، مراجعان پاسخ سوالات شرعی خود را بر اساس فتوای مرجع تقلیدشان دریافت می نمایند .

ساعت فعالیت این دفاتر به تناسب ایام مختلف سال متغیر است لکن یکی از دفاتر پاسخ گویی در قسمت برادران در تمام طول سال به صورت شبانه روزی فعال می باشد .

دفاتر پاسخ گویی به سوالات شرعی برادران

ردیف دفتر پاسخ گویی ساعت کار در ایام عادی ساعت کار در ایام ویژه

1 صحن انقلاب (روبروی پنجره فولاد ) شبانه روزی شبانه روزی

2 صحن آزادی (اتاق شماره 20) 30/7 الی 22 شبانه روزی

3 مسجد گوهر شاد 30/7 الی 14 شبانه روزی

4 مرکز پاسخ گوی (مدرسه پریزاد ) 30/ 7 الی 14 30/7 الی 14

16 الی اذان صبح روز بعد

دفاتر پاسخ گویی به سوالات شرعی خوا هران

ردیف دفتر پاسخ گویی ساعت کار در ایام عادی ساعت کار در ایام ویژه

1 صحن جمهوری اسلامی (اتاق شماره 23) 8 الی 19 شبانه روزی

2 رواق دارالولایه 8 الی 19 8 الی 20

3 رواق دارالحکمه 8 الی 19 8 الی 20

پاسخ گویی به سوالات شرعی به صورت تلفنی

از آن جا که برای بسیاری از زائران و مجاوران امکان مراجعه حضوری به دفاتر پاسخ گویی به سوالات شرعی میسر نیست . اداره پاسخ گویی با فراهم آوردن در تسهیلات ویژه ، قسمت پاسخ گویی به سوالات شرعی به صورت تلفنی را راه اندازی نموده است که با این شیوه خواهران و برادران می توانند سوالات شرعی خود را از طریق تلفن مطرح و پاسخ لازم را مطابق فتوای مرجع تقلیدشان دریافت نمایند .

در حال حاضر،علاوه بر دفاتر پاسخ گویی حضوری که قبلاً ذکر شده ، سه نفر در قسمت برادران و دو نفر در قسمت خواهران در تمام ساعات شبانه روز پاسخ گوی سوالات شرعی به صورت تلفنی می باشند .

پاسخ گویی به سوالات شرعی به صورت تلفنی

تلفن تماس :2003333 -0511 (ده خط ) به صورت شبانه روزی

تلفن بخش خواهران (علاوه بر شماره تلفن فوق ) 2240601

تلفن گویا

از دیگر خدمات بخش پاسخ گویی به سوالات شرعی ، استفاده از سیستم تلفن گویا می باشد که به صورت شبانه روزی در خدمت زائران و مجاوران محترم است . نحوه کار این سیستم به گونه ای است که مخاطب پس از تماس سوالات خود را مطرح می کند و مکالمه مخاطب توسط سیستم ضبط می شود . سپس اساتید و کارشناسان مسائل شرعی به سوالات ضبط شده پاسخ می دهند و مخاطب با مراجعه مجدد به سیستم پاسخ خود را دریافت می نماید .

تمامی هموطنان عزیز می توانند ازهر کجای کشور اسلامیمان از طریق با شماره تلفن 2232222-0511 علاوه بر دریافت پاسخ سوالات دینی و شرعی خود ، از سایر خدمات آستان قدس نیز مطلع شوند .

پاسخ گویی به سوالات دینی به صورت مکاتبه ای

با توجه به اهمیت پاسخ گویی به مسائل شرعی و شبهات دینی و اعتقادی ، اداره پاسخ گویی همه روش ها را برای نیل به این مهم به کار می بندد .

یکی از روش ها ارائه پاسخ به صورت مکاتبه ای است . اداره پاسخ گویی با استفاده از اساتید و کارشناسان برجسته در رشته های مختلف ، سوالات زائران در زمینه های شرعی ، اعتقادی ، اخلاقی ، تربیتی و اجتماعی را دریافت می نماید و پس از طی مراحل مختلف و ارزیابی های لازم ، پاسخ مناسب را به صورت پستی به آدرس مخاطبان ارسال می کند .

در این واحد ، علاوه بر پاسخ گویی به سوالات ، با توجه به موضوع سوال و سن سوال کننده محصولات فرهنگی مختلفی نیز همراه پاسخ به آدرس مخاطب ارسال می شود .

مراحل مختلف دریافت سوال و ارسال پاسخ در این واحد به شکل ذیل می باشد :

1- دریافت سوال از طریق پست ، ایمیل ، دورنگار ، مراجعه حضوری ، رابط و ...

2- طبقه بندی سوالات بر اساس موضوعات و کد گذاری

3- ارائه سوالات به کارشناسان جهت پاسخ گویی

4- دریافت پاسخ ها از کارشناس مربوطه

5- ارزیابی پاسخ ها توسط اساتید مجرب

6- ویراستاری ، حروف چینی و تکثیر پاسخ ها

7- طبقه بندی پاسخ ها جهت ارسال به مجلات یا انتشار به صورت کتاب و کتابچه

8- ارسال پاسخ ها به آدرس مخاطبان

از دیگر فعالیت های این واحد ، آماده سازی جزوات و بروشورهای متنوع است . این جزوات پس از دسته بندی موضوعی سوالات و ارزیابی و تصحیح پاسخ های ارائه شده اساتید آماده می گردد که مجموعه های 9 9 پرسمان نبوی : :

9 9 پرسمان رضوی : : ، 9 9 پرسمان مهدوی : : و ... از آن جمله است .

گفتنی است که این جزوات جهت انتشار به صورت کتاب و کتابچه در اختیار مدیریت گروه پژوهش و برنامه ریزی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی قرار گرفته است .

زائران و مجاوران عزیز می توانند از طرق ذیل ، سوالات خود را مطرح و پاسخ دریافت نمایند :

1- مکاتبه با آدرس : حرم مطهر امام رضا (ع ) ، صندوق پستی :3131-91385

2- دور نگار : 2240602

3- پست الکترونیکی

4- صندوق های تعبیه شده در مرکز پاسخ گویی به سوالات دینی و اطلاع رسانی .

واحد مشاوره دینی

اسلام همواره بر مشورت در کارها و استفاده از تخصص دیگران جهت رسیدن به نتایج مطلوب ، از جمله در امور دینی و مسائل اعتقادی ، تاکید کرده است . در این راستا ، اداره پاسخ گویی توانسته است با بهره گیری از اساتید مجرب و متخصص ، جهت شکوفایی تفکرات دینی و زدودن شبهات فکری جامعه و حرکت به سوی زندگی برتر اقدام نماید .

این واحد با اختصاص دو دفتر مشاوره خواهران و برادران در مرکز پاسخ گویی ، آماده ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در زمینه های اعتقادی ، فلسفه احکام ، رفع شبهات دینی و ... در دو شیفت صبح و عصر می باشد .

ارائه مشاوره ای صحیح و کارشناسانه از سوی اساتید مشاوره ، این واحد را به مرکزی مبدل ساخته که بسیار مورد رجوع زائران قرار گرفته است . همچنین باهمت و تلاش اساتید محترم در رفع شبهات مطرح شده تاکنون تعداد قابل توجهی از پیروان سایر ادیان ومذاهب در این مکان مقدس و نورانی به مذهب شیعه اثنا عشری گرویده اند .

در این واحد ، زائر ابتدا به دفتر مشاوره مراجعه و مشکل خود را مطرح می کند وسپس با راهنمایی متصدی دفتر مشاوره ، استادی را که جهت حل مشکل او توانمند باشد ، انتخاب و ضمن تعیین وقت از سوی دفتر به استاد مربوطه مراجعه می نماید .

گفتنی است ، چنان چه در بعضی موارد نیاز به مراجعه مجدد زائر باشد، این امر تا حصول نتیجه نهایی و حل مشکل زائر پیگیری می شود .

واحد جلسات پرسش و پاسخ

یکی از اصولی ترین اهداف اداره پاسخ گویی ، ایجاد بستر و فضای مناسب جهت پرسش و پاسخ می باشد . پرسشگری از جمله مسائل حیاتی و مهمی است که رشد و تعالی هر فکر و اندیشه ای در گرو آن است اهمیت این امر با توجه به تبلیغات همه جانبه دشمن بر ضد باورهای دینی و ایجاد شبهات مختلف اعتقادی در میان جوانان بیشتر نمایان می شود .

بر این اساس ، اداره پاسخ گویی به سوالات دینی و اطلاع رسانی جلسات مختلف پرسش و پاسخ را با عناوین(حلقه معرفت ) (نسیم معرفت ) و (سلسله نشست های دین ، نشاط ، زندگی ) تشکیل داده است .

حلقه های معرفت

کسب گوهر معرفت برای زائری که به محضر امام رافت ومعرفت راه یافته است ، مهم ترین توشه و ره آورد به شمار می آید واین معرفت حاصل نخواهد شد مگر با بهره مندی از اساتیدی که از سرچشمه زلال دین سیراب گشته اند .

حلقات معرفت نشست های بسیار صمیمی و پرباری است که در آن ، گفت و گوی چهره به چهره و پرسش و پاسخ آزاد با حضور اساتید مجرب حوزه و دانشگاه صورت می گیرد .

در این نشست ها موضوعات مختلفی همچون احکام ، عقاید ، تربیت دینی ، جامعه دینی و .... مطرح می شود و در طول جلسه پرسش و پاسخ ها به دقت مورد کاوش قرار می گیرد .

شکل برگزاری جلسات که زائران گرداگرد استاد حلقه می زنند و در فضایی کاملا صمیمی سوالات و شبهات دینی خود را مطرح می کنند ، سبب شده است تا زائران استقبال بسیار خوبی از این جلسات داشته باشند و به عنوان یک الگوی مناسب در سایر اماکن مذهبی نیز به اجرا در آید . در حال حاضر ، هر شب بعد از نماز مغرب و عشا تا اذان صبح بیش از پنج حلقه معرفت تشکیل می شود .

نسیم معرفت

با توجه به این که تعمیق باورهای دینی زائران و پاسخ گویی به شبهات و سوالات آنان در مورد سیره ائمه اطهار از جمله اهداف و وظایف اداره پاسخ گویی است ، جلسات مختلف پرسش و پاسخ توسط این اداره برگزار می شود که جلسات (نسیم معرفت ) از آن جمله است .

جلسات نسیم معرفت برنامه ای است که هر هفته در شب های جمعه با محوریت مباحث مربوط به حضرت ولی عصر (عج) در جهت شناخت بیشتر آن حضرت و همچنین در ایام ویژه با موضوع همان مناسبت به صورت پرسش و پاسخ برگزار می گردد .

در این جلسات ، ابتدا استاد به دعوت شده حدود بیست دقیقه در مورد موضوع جلسه سخن می گوید و سپس زائران سوالات خود را مطرح می کنند و استاد به آن ها پاسخ می دهد . در پایان جلسه نیز حلقه های معرفت تشکیل می شود .

موضوعاتی چون (تربیت نسل منتظر ) (ویژگی های عصر ظهور ) (ویژگی های یاران امام زمان (عج) و ... از جمله مباحثی است که در جلسات نسیم معرفت در شب های جمعه مطرح شده است .

گفتنی است که این جلسات در سال 85 در برخی مناسبت ها با شکلی جدید و جذاب برگزار گردید و طی آن از حضور دو استاد و یک کارشناس مجری در یک جلسه استفاده شد که استقبال چشم گیر زائران از برنامه نشان از موفقیت آن داشت .

دین ، نشاط ، زندگی

جلسات (دین ، نشاط ، زندگی ) از جمله برنامه های موفق اداره پاسخ گویی به سوالات دینی و اطلاع رسانی است که در آن سعی شده با نگاه های عمیق به مسائل معرفتی ، تربیتی و خانوادگی ، مجالی برای پرسش و پاسخ ، اندیشیدن ، یافتن ، فهمیدن و در نهایت رسیدن به سرچشمه های زلال و ناب معرفت دینی فراهم آید . این برنامه با هدف تبیین الگویی کارآمد و جامع از نظام تعلیم و تربیت اسلامی در حوزه های خانواده ، جوان و کودک ، در طول تابستان در صحن قدس برگزار می گردد .

موضوعاتی هم چون (بهداشت روانی خانواده ) ، (شادابی و نشاط در اسلام ) (ویژگی های خانواده بهشتی ) ، (بنیادهای تعلیم و تربیت اسلامی ) (مهارتهای ارتباط سالم ) و .. از جمله موضوعای است که در این سلسله نشست ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .

سبک برگزاری این جلسات هم چون سایر جلسات اداره پاسخ گویی به صورت پرسش و پاسخ است و استاد با طرح موضوع جلسه ، زمینه را جهت طرح پرسش های مختلف مخاطبان فراهم می نماید و سپس به سوالات زائران به تفصیل پاسخ می دهد .

فعالیت های جانبی بخش پاسخ گویی

در کنار فعالیت های اصلی این بخش و به منظور بالا بردن سطح کیفی خدمات ارائه شده و ارتقای سطح علمی اساتید و کارشناسان این بخش برنامه های ویژه و متنوعی تدارک دیده شده است که در ذیل به برخی از آنها اشاره می گردد .

1- شناسایی و جذب اساتید و کارشناسان مجرب و مسلط به مسائل دینی و برخوردار از قدرت بیان و انتقال مطالب

2- تجهیز دفاتر پاسخ گویی یاد شده به رایانه و نرم افزارهای مرتبط

3- تجهیز دفاتر پاسخ گویی یاد شده به کتب فقهی مورد نیاز و رساله های مراجع عظام تقلید

4- برگزاری جلسات مختلف جهت کارشناسان پاسخ گو و اساتید مشاوره و حلقه های معرفت که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می گردد

الف : جلسات شورای پاسخ گویی : هدف از تشکیل این جلسات که با حضور تعدادی از پاسخ گویان برگزار می شود ، ایجاد نظم و برنامه ریزی ، ارتقای سطح علمی پاسخ گویان ، بررسی پیشنهادها و راه کارهای جدید و ... می باشد .

ب: جلسات هم اندیشی : با توجه به لزوم هماهنگی و آشنایی هر چه بیشتر کارشناسان پاسخ گو با مسائل جدید و هم چنین دست یابی به یک نظم منطقی و پاسخ های علمی دقیق ، جلسات هم اندیشی با حضور کلیه کارشناسان پاسخ گو هر هفته برگزار می شود .

معمولا در این جلسات درباره مسائل مستحدثه بحث می شود و پس از ارزیابی های کارشناسانه و دقیق پاسخ های موجود ، نتیجه گیری می گردد .

جلسات هم اندیشی اساتید حلقه های معرفت نیز با حضور همه اساتید هر ماه یک بار برگزار می شود و در آن ، شبهات و سوالات مطرح شده در حلقه های معرفت مورد بررسی قرار می گیرد .

5- انجام استفتائات مستمر از دفاتر مراجع عظام تقلید و انتقال آنها به کارشناسان پاسخ گو

6- تهیه و تدوین بانک جامع پرسش و پاسخ ها : به علت افزایش حجم سوالات و تکرار بعضی از پرسش ها در قسمت مکاتبه ای ، لزوم جمع بندی این سوالات همراه با جواب های ارسالی در یک نرم افزار ضروری به نظر می رسید که این مهم با همکاری واحد خدمات رایانه ای اداره پاسخ گویی صورت گرفت و نرم افزاری مشتمل بر ده هزار سوال و جواب جهت استفاده آماده گردید .

7- تهیه جزوه های مختلف پرسش و پاسخ :

با دسته بندی موضوعی سوال هایی که به واحد پاسخ گویی مکاتبه ای واصل شده است مجموع این سوال و جواب ها در جزوه های متنوعی هم چون (پرسمان رضوی ) ، (پرسمان نبوی ) و (پرسمان مهدوی ) ، جهت استفاده اساتید تدوین شده و هم چنین جهت چاپ و انتشار به صورت کتاب و کتابچه در اختیار معاونت تبلیغات قرار گرفته است .

8- برگزاری دوره های مختلف آموزشی :

با توجه به نقش آموزش در ارتقای سطح علمی افراد ، سیمینارها و دوره های مختلف آموزشی با هماهنگی مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی جهت اساتید برگزار شده است .

برخی از دوره های آموزشی برگزار شده اساتید به شرح ذیل است :

آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی و امام شناسی

مهارت ها و تکنیک های مشاوره دینی در اسلام

راهبردهای مقابله با تهاجم فرهنگی عقیدتی دشمنان اسلام با تکیه بر بررسی فرق و مذاهب ، از جمله وهابیت و گروههای عرفانی و التقاطی آشنایی با سایت ها و نرم افزارهای اسلامی و ....

9- چاپ بروشورهای رهنما :

همزمان با میلاد پر برکت امام رضا (ع) در سال 1385 اداره پاسخ گویی به سوالات دینی ، جهت پاسخ به سوالات و شبهات دینی زائرین اقدام به تهیه بروشورهائی به نام 9 9 رهنما : : نمود . مطالب این بروشورها بر اساس فراوانی سوالاتی که مراجعه کنندگان به دفاتر مشاوره دینی ، پاسخ گویی به سوالات شرعی و شرکت کنندگان در حلقه های معرفت و ... طرح کرده اند تنظیم و به عنوان مکمل پاسخ های اساتید مورد استفاده زائرین قرار می گیرد . تاکنون 60000 برگ از این بروشورها در قالب 24 عنوان چاپ و توزیع شده است .

برخی از عناوین این بروشورها عبارتند از :

1- استخاره

2- امام رضا وتربیت دینی کودک

3- چرائی حجاب

4- فلسفه تقلید

5- فلسفه عزاداری

6- سخنی با دختران امروز

7- حرم به روایت تاریخ

8- موسیقی از دیدگاه رهبری

9- علم امام

10- خط و راه امام خمینی (ره )

فعالیت های مطلوب و برنامه های متنوع و پیشرفته اداره در امر پاسخ گویی به سوالات دینی و تعامل و همکاری با سایر مراکز مشابه در سراسر کشور سبب شده است تا اداره پاسخ گویی به سوالات دینی و اطلاع راسنی به عنوان یکی زا معتبرترین و فعال ترین مراکز پاسخ گویی سطح کشور معرفی شود . بر این اساس ، علاوه بر درج نام در کتابچه های (پرس و جو ) و (راهنمای پرسش و پاسخ ) از ریق سایت (پرس و جو ) نیز فعالیت های این اداره قابل دسترسی می باشد . هم چنین مجموعه پرسش ها و پاسخ های این اداره به صورت لوح فشرده در اختیار سایر مراکز پاسخ گویی قرار گرفته است .

اطلاع رسانی

راهنمای زائر

افزایش روز افزون خیل مشتاقان بارگاه منور امام رافت و معرفت از یک سو و گسترش فضاها و اماکن متبرکه حرم مطهر از سوی دیگر و هم چنین کثرت و تنوع برنامه های مختلف فرهنگی که از سوی معاونت تبلیغات جهت زائران گرامی تدارک دیده شده ، ضرورت راهنمایی زائران را کاملا نمایان می سازد . از این رو ، اداره پاسخ گویی به دو شکل 9 9 ثابت : : 9 9 از طریق دفاتر راهنمای زائر : : و

9 9 سیار : : 9 9 از طریق خواهران راهنمای زائر : :

دفاتر راهنمای زائر

این دفاتر که در 5 ورودی حرم مطهر و پایانه مسافربری و راه آهن مشهد قرار دارند . اقدام به راهنمایی و ارشاد زائران محترم و ارائه نقشه ، بروشور و سایر محصولات فرهنگی و هم چنین معرفی برنامه های حرم مطهر می نمایند . این دفاتر هم چنین اطلاعاتی در مورد اماکن اقامتی مانند هتل ها و مهمان پذیرها و اماکن زیارتی و سیاحتی در اختیار زائران قرار می دهند .

راهنمای زائر

راهنمایان زائر سیار (خواهران )

450 نفر از خواهران راهنمای زائر با استقرار و گشت زنی در صحن های حرم مطهر ، وظیفه ارشاد زائران و احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر را انجام می دهند . ایشان هم چنین با پاسخ گویی به سوالات زائران ، وظیفه راهنمایی زائران در صحن های حرم مطهر را به عهده دارند .

در این واحد ، خواهران راهنمای زائر هفته ای یک روز در شیفت های تعیین شده در محل ها و پست های معین به صورت افتخاری به زائران گرامی خدمت می کنند .

آمار خدمات خواهران راهنمای زائر سیار

حرم شناسی

وجود اماکن متبرکه و ابنیه تاریخی در حرم حضرت رضا (ع) و سوالات فراوان زائران گرامی پیرامون تاریخچه این بناها سبب شده است که اداره پاسخ گویی با ایجاد دفتر معرفی اماکن متبرکه ، خدمات متنوعی را به مراجعان ارائه نماید . از جمله این خدمات می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

- بیان زندگی و فلسفه هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو

- معرفی اماکن متبرکه و بیان تاریخچه آن ها

- معرفی مشاهیر مدفون در حرم مطهر

- معرفی مراسم خاص حرم مطهر

خدمات این واحد از طرق ذیل به زائران ارائه می شود :

1- در قالب گروه های حرم شناسی : در این روش سرپرست گروه با مراجعه به دفتر حرم شناسی و تکمیل فرم مربوط ، جهت بازدید از اماکن متبرکه ثبت نام می نماید . پس از تعیین زمان بازدید توسط واحد حرم شناسی ، یکی از کارشناسان این واحد جهت معرفی اماکن و بیان توضیحات لازم پیرامون سابقه تاریخی اماکن و ... با گروه همراه می شود .

2- از طریق اسلاید : در این روش ، پس از انجام هماهنگی لازم و تعیین زمان ، گروه در مرکز پاسخ گویی مستقر می شود و سپس اسلاید های مختلف اماکن متبرکه از طریق پلاسما نمایش داده می شود و کارشناس حرم شناسی توضیحات لازم را ارائه می نماید

3- مراجعه حضوری افراد به حرم شناسی : زائر با مراجعه به دفتر حرم شناسی و بیان سوال های خود ، پاسخ های لازم را از کارشناس مربوط دریافت می کند .

4- از طریق انتشار بروشور و عکس

لازم به ذکر است که گروه هایی که به این واحد مراجعه می نمایند ، به سه دسته برادران ، خواهران و خانوادگی تقسیم می شوند .

خدمات فرهنگی رایانه ای

اداره پاسخ گویی با هدف استفاده از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های خود جهت ارائه خدمات به زائران گرامی ، با قرار دادن پنج دستگاه رایانه در ایوان شمالی مرکز پاسخ گویی ، خدمات مناسبی را به زائران عزیز ارائه می نماید .

این واحد با بهره گیری از بانک نرم افزاری نسبتا مناسب خود و با ارائه این نرم افزارها به زائران ، در زمینه های مختلف ذیل خدمت می کند :

1- ارائه نرم افزارها و برنامه ای اطلاع رسانی : شامل نرم افزارهای حرم شناسی و شناخت پیشینه تاریخی صحن ها و رواق های حرم مطهر ، مشاهیر مدفون و مراسم های مختلف در حرم مطهر و نرم افزارهای مشهد شناسی و شناخت تاریخچه ی اماکن تاریخی و سیاحتی مشهد مقدس ....

خدمات فرهنگی سمعی و بصری

ضرورت استفاده از فناوری های جدید در ارائه خدمات فرهنگی به زائران بر کسی پوشیده نیست . از این رو ، ادره پاسخ گویی راستای رسالت پاسخ گویی به سوالات دینی و نیز اطلاع رسانی که بر عهده دارد ، با استفاده از یک دستگاه پلاسما که در مرکز پاسخگویی قرار داده شده است ، برنامه های متنوعی را در ساعات مختلف روز جهت غنی سازی اوقات فراغت زائران تدارک دیده است

خدمات این بخش شامل پخش فیلم با موضوعات ذیل می باشد :

- برنامه های آموزشی : آموزش احکام و مسائل اعتقادی ، نماز و روایات ، پرسش ها و پاسخ های دینی و ...

- برنامه های اطلاع رسانی : آداب زیارت ، تاریخچه حرم مطهر و اماکن متبرکه ، مناظره امام رضا (ع) ، پخش مراسم مختلف حرم مطهر

- برنامه های عمومی : دیدارها و بیانات مقام معظم رهبری ، نصایح بزرگان دین ، دعا و زیارات .

" به علت کمبود فضا و حجم بالای برنامه های مرکز پاسخ گویی ساعت فعالیت این واحد در سال 85 از 8 ساعت به 4 ساعت تقلیل یافته است .

خدمات فرهنگی به مراکز زائر پذیر

گسترش و تعمیم فعالیت های فرهنگی به خارج از حرم مطهر نیز از جمله اهداف آستان قدس رضوی به شمار می رود . این امر در محل هایی که زائران اکثر اوقات خود را در آن سپری می کنند و در خیلی از موارد ، عاری از برنامه های فرهنگی مناسب و در خور شان زائر امام رضا (ع) است ، ضرورت بیشتری می یابد .

بر این اساس ، اداره پاسخ گویی با ارائه خدمات فرهنگی به مراکز اقامتی و مراکز بین راهی ، کوپه های قطارها و & ضمن ایجاد ارتباط با مدیران و کارکنان این مجموعه ها و توجه دادن آنان به نقش فرهنگی مشهد مقدس ، با ا هدای کتاب ها و سی دی های مختلف که بیشتر در مورد زندگی و سیره امام رضا (ع) و شرایط و آداب زیارت برتر می باشد ، زائران را قبل از تشرف به حرم مطهر ، جهت زیارت با معرفت امام رافت و معرفت آماده می کند .

تاکنون بیش از 1100 مرکز توسط این واحد شناسائی شده و برای آن ها شناسنامه و رابط فرهنگی تعیین شده است و به ششصد مرکز نیز کتاب و محصولات فرهنگی اهدا گردیده است

مطالعه آزاد

از اهداف مهم اداره پاسخگویی به سوالات دینی و اطلاع رسانی ، فرهنگ سازی و ارتقاء و ترویج فرهنگ زیارت و آشنا نمودن زائران با سیره علمی و عملی اهل بیت (ع) به ویژه حضرت رضا (ع) می باشد . جهت تحقق این امر ، فضایی در مرکز پاسخ گویی برای مطالعه عموم ایجاد شده است و در این مکان زائران کتاب های مورد علاقه خود را انتخاب و مطالعه می نمایند .

این قسمت در حال حاضر دارای سه هزار عنوان کتاب است که اکثر آن ها در مورد زیارت و آداب آن ، زندگی و سیره ائمه اطهار ، احکام شرعی ، فلسفه احکام پرسش و پاسخ های دینی و ... می باشد .

حسن ختام

اداره پاسخ گویی در این عصر که تبلیغات دشمن بر ضد شیعه شدت روز افزون یافته است ، ارائه خدمات فرهنگی و پاسخ گویی به سوالات اعتقادی و دینی زائران را دارای دو چندان می داند و ساز و کار لازم را برای رفع شبهات و پاسخ گوئی به سوالات آنان فراهم کرده است .

اگر چه تلاش های کارکنان اداره پاسخ گویی در مقابل عظمت مقام امام رافت و معرفت بسیار ناچیز است ، اما نشان دهنده کوشش های شبانه روزی مجموعه است که خدمت به زائران را سر لوحه امور خود قرار داده است و به قصد احیای علوم و معارف رضوی تلاش می کند ، باشد که مورد قبول و رضایت آن امام همام قرار گیرد .

از همه زائران به ویژه جوانان عزیز دعوت می شود تا با حضور در این اداره ، ضمن آشنایی با فعالیت های آستان قدس رضوی پاسخ سوالات خود را از کارشناسان زبده این اداره دریافت دارند .

منتظر قدوم سبزتان هستیم

تماس با ما

شما می توانید جهت استفاده از خدمات مختلف این اداره و یا ارائه انتقادها و پیشنهادهای خود در مورد برنامهه های اداره با شماره تلفن های ذیل تماس حاصل نمایید :

تماس مستقیم با رئیس اداره : 2235312-2002406

تماس مستقیم با معاون اداره :2240602

تلفن های بخش پاسخگویی

دفاتر پاسخ گویی به مسائل شرعی برادران : 200333.-(ده خط )

دفاتر پاسخ گویی به مسائل شرعی خواهران :2003333-2002401-2240601

واحد مشاوره دینی : 200333- داخلی 128

پاسخ گویی مکاتبه ای : تلفن 2003333- داخلی 124

صندوق پستی :3131-91375 ، دور نگار : 2240602

جلسات پرسش و پاسخ : 2235324

تلفن های بخش اطلاع رسانی

مسئول دفاتر راهنمای زائر : 2003333- داخلی 126

حرم شناسی : 20033333 ، داخلی 127

خدمات فرهنگی سمعی و بصری :2003333- داخلی 121

خدمات فرهنگی به مراکز زائر پذیر : 2003333- داخلی 126

آشنایی با معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی

معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی با هدف رشد و اعتلای فرهنگ غنی اسلام و گسترش فرهنگ رضوی در بین زائران آستان ملکوتی امام هشتم (ع) شکل گرفت . و مسئولیت ارائه خدمات فرهنگی متناسب با نیاز زائران داخلی و خارجی را عهده دار شد .

اهمیت و جایگاه فعالیت های این معاونت زمانی بیشتر نمایان می شود که درتدوین سند چشم انداز 20 ساله آستان قدس رضوی رسیدن به قله های فرهنگ دینی و رضوی در راس امور قرار گرفته است .

در حال حاضر این معاونت متشکل از 6 اداره و 1 مدیریت به شرح ذیل می باشد :

1- اداره آموزش علوم قرآن و حدیث :

این اداره وظیفه ترویج و نشر فرهنگ قرآنی و سیره رضوی (ع) در بین زائران را دارا می باشد .

فعالیت های این اداره در سه محور ذیل به مخاطبان ارائه می شود .

فعالیت های فرهنگی شامل ادبیات داستانی قرآن ، مشاوره و پاسخ گویی به سوالات قرآنی ، نمایش فیلم هایی با موضوع قرآن ، زندگی و سیره ائمه اطهار و ...

2- فعالیت های تبلیغی شامل : محافل انس با قرآن و نهج البلاغه و ...

جهت آشنایی بیشتر با فعالیت های این اداره می توانید با شماره تلفن های 2002287 و 2002462 تماس حاصل نمائید .

2- اداره پاسخ گویی به سوالات دینی و اطلاع رسانی

3- اداره امور فرهنگی و غنی سازی اوقات فراغت زائرین :

فعالیتهای این اداره در سه محور عمده تولید پیام ، ارائه خدمات فرهنگی به گروههای زیارتی و برگزاری مسابقات فرهنگی خلاصه می شود .

جهت آشنایی با فعالیت های این اداره می توانید با شماره تلفن 2002458 تماس حاصل نمائید .

4- اداره تبلیغات اسلامی و مناسبتهای ویژه :

برگزاری هماهنگ و با شکوه نمازهای جماعت دراماکن متبرکه ، برنامه ریزی و برگزاری و نظارت بر سخنرانی ها در اماکن متبرکه ، برنامه ریزی برای برگزاری مراسم جشن میلاد ، و مناسبتهای عزاداری و سوگواری و رسیدگی به امور هیئات مذهبی از جمله وظایف اصلی این اداره است .

جهت آشنایی با فعالیتهای این اداره می توانید با شماره تلفن های 2002214 تماس حاصل نمائید .

5-اداره ارتباطات اسلامی و امور زائرین غیر ایرانی :

وظیفه اداره ارتباطات اسلامی ارائه خدمات فرهنگی حضوری و غیر حضوری به زائران خارجی ، برگزاری جلسات متنوع فرهنگی شامل جلسات سخنرانی و پخش فیلم های متنوع فرهنگی و ... برای زائران خارجی ، ارائه محصولات فرهنگی به آنان به ویژه کتاب های مفید و آموزنده که به 17 زبان مختلف گرد آوری و چاپ شده است و ارائه خدمات اینترنتی می باشد .

جهت آشنایی با فعالیت های این اداره می توانید با شماره تلفن 2002402 تماس حاصل نمائید .

6-اداره امور صوتی و تصویری و خدمات رایانه ای :

فعالیتهای این اداره در دو واحد به شرح ذیل می باشد :

واحد صوت و تصویر : شامل پوشش تصویری مراسم های مختلف معاونت و تولید آثار مفید از این برنامه ها و ایجاد بانک محصولات صوتی و تصویری از مراسم و تکثیر محصولات و ارائه آن به زائران و مجاوران به صورت فیلم و نوار و لوح فشرده .

واحد خدمات رایانه ای : شامل خدمات سخت افزاری و نرم افزاری به ادارات حوزه معاونت تبلیغات و پشتیبانی از خدمات رایانه ای حوزه معاونت تبلیغات و ....

جهت آشنایی با فعالیتهای این اداره می توانید با شماره تلفن های 2002370 تماس حاصل نمائید .

7- مدیریت گروه پژوهش و برنامه ریزی

این مدیریت به منظور بررسی نیازهای فرهنگی زائران و تدوین برنامه های بلند مدت ، میان مدت ، کوتاه مدت و ارزیابی علمی و سنجش فرآیند برنامه های اجرایی تشکیل شده است .

جهت آشنایی با فعالیتهای این مدیریت می توانید با شماره تلفن 203396 تماس حاصل نمائید .

________________________________________

آدرس:

http://www.porsojoo.com/fa/node/80967

لینک ها

[1] http://www.porsojoo.com/fa/mailto:zaer@imamrezashrine.com

[2] http://www.aqrazavi.org