تبیان، دستیار زندگی
حجة‌ الاسلام‌ و المسلمین‌ محمد رضا جمشیدی‌
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ محمد رضا جمشيدي‌
حجة‌ الاسلام‌ و المسلمین‌ محمد رضا جمشیدی‌

تولد و دوران‌ كودكي‌

دوران‌ تحصيل‌

استادان‌ و دوستان‌

فعاليتهاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌

فعاليتهاي‌ سياسي‌

تولد و دوران‌ كودكي‌:

حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ محمد رضا جمشيدي‌ در سال‌ 1344 هجري‌ شمسي‌ در قم‌ و در ميان‌ خانواده‌اي‌ پرهيزگار و دوستدار خاندان‌ پيامبر گرامي‌ اسلام‌ به‌ دنيا آمد. پدرش‌ به‌ پيشه‌ توليد و عرضه‌ لوازم‌ تأسيسات‌ اشتغال‌ داشته‌ از آن‌ راه‌ روزگار مي‌گذارند. مادرش‌ نيز زني‌ پاكدامن‌ بود كه‌ به‌ اهل‌ كرامت‌ بودن‌ و پرهيزگاري‌ شهرت‌ داشت‌ و نقش‌ بسياري‌ در تربيت‌ فرزند خود بر عهده‌ داشت‌.

دوران‌ تحصيل‌:

حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ جمشيدي‌ دروس‌ كلاسيك‌ خود را تا مدرك‌ ديپلم‌ و تا سال‌ 1362 به‌ پايان‌ رسانيد و سپس‌ به‌ دروس‌ حوزوي‌ روي‌ آورد. البته‌ پيش‌تر بخشي‌ از جامع‌ المقدمات‌ را در 12 سالگي‌ آموخته‌ بود و مدتي‌ نيز در سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ به‌ فعاليت‌ پرداخته‌ بود. او در سالهاي‌ دبيرستان‌ كتب‌ شهيد والا مقام‌ مطهري‌(ره‌) و علامه‌ سيد محمد حسين‌ طباطبايي‌(ره‌) را بارها خوانده‌ بود و از مطالعه‌ ديگر كتب‌ اسلامي‌ نيز باز نمانده‌ بود.

وي‌ تحصيلات‌ دورة‌ سطح‌ را در مدت‌ چهار سال‌ به‌ پايان‌ رسانيد و سپس‌ به‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ استادان‌ مبرّز و برجستة‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ راه‌ يافت‌ و در كنار آن‌ از تحصيل‌ فلسفه‌ و علوم‌ عقلي‌ نيز باز نماند. تحصيلات‌ دورة‌ سطح‌ او در مدرسه‌ رضوية‌ قم‌ بود و در طول‌ سالها تحصيل‌ در ايام‌ فراغت‌ و تابستان‌ به‌ حوزه‌هاي‌ علميه‌ شهرهايي‌ نظير مشهد مي‌رفت‌ و در آنجا نيز به‌ مباحثه‌ و مطالعه‌ دروس‌ خود مي‌پرداخت‌ و گاه‌ از محضر استادان‌ بهره‌ مي‌برد و همچنين‌ زبان‌ لاتين‌ را به‌ خوبي‌ آموخت‌.

استادان‌ و دوستان‌:

حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ جمشيدي‌ درطول‌ سالهاي‌ تحصيل‌ به‌ محضر استادان‌ بسياري‌ شرفياب‌ شد. او جامعه‌ المقدمات‌ را نزد آية‌ الله عابدي‌، سيوطي‌ و مطول‌ را نزد آية‌ الله علوي‌ مغني‌ را نزد حجة‌الاسلام‌ و المسلمين‌ طالقاني‌ و حاشيه‌ ملا عبدالله و معالم‌ الاصول‌ را نزد حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ هادوي‌ فرا گرفت‌. براي‌ آموختن‌ شرح‌ لمعه‌ به‌ درس‌ حضرات‌ آيات‌ راستي‌ كاشاني‌ و كريمي‌ جهرمي‌ رفت‌ واصول‌ فقه‌ را نزد حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ محسن‌ وحيد خراساني‌ ـ فرزند آية‌ الله العظمي‌ وحيد خراساني‌ ـ فرا گرفت‌. رسائل‌ را نزد استادان‌ صادق‌ لاريجاني‌، سيد رسول‌ تهراني‌ و ميرباقري‌ و كفاية‌ الاصول‌ را نزد استاد صادق‌ لاريجاني‌ آموخت‌. وي‌ همچنين‌ مكاسب‌ محرمه‌ را نزد حجة‌الاسلام‌ و المسلمين‌ اسلاميان‌ و كتاب‌ بيع‌ و خيارات‌ را از محضر حضرت‌ آيت‌الله‌ حاج‌ شيخ‌ ابوالحسن‌ مصلحي‌ اراكي‌ بهره‌ برد. او بداية‌ الحكمة‌ و نهاية‌ الحكمة‌ را نزد حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ ميرباقري‌ و اسفار اربعه‌ را نزد آية‌ الله جوادي‌ آملي‌ فرا گرفت‌.

در بخش‌ خارج‌ نيز به‌ دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ حضرات‌ آيات‌ و آيات‌ عظام‌ مددي‌، شيخ‌ محمد شاه‌ آبادي‌، فاضل‌ لنكراني‌، شيخ‌ جواد تبريزي‌ و وحيد خراساني‌ راه‌ يافت‌ و سالها از محضر آنان‌ بهره‌مند شد.

حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ جمشيدي‌ در طول‌ ساليان‌ تحصيل‌، دروس‌ فرا گرفته‌ را با فضلاي‌ بسياري‌ مباحثه‌ كرد كه‌ از جمله‌ آنان‌ مي‌توان‌ حجج‌ اسلام‌ سليماني‌، صادقي‌، الهي‌، سبحاني‌، برنجكار و محمود منتظري‌ را نام‌ برد.

فعاليتهاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌:

حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ جمشيدي‌ تا كنون‌ فعاليتهاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌ بسياري‌ را به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. او مدت‌ بسياري‌ در گروه‌ كلام‌ جديد كه‌ با ارشاد آية‌ الله مصباح‌ يزدي‌ و به‌ رياست‌ حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ شيخ‌ صادق‌ لاريجاني‌ تشكيل‌ مي‌شد شركت‌ داشت‌. اين‌ گروه‌ ضمن‌ ترجمه‌ مباحث‌ كلام‌ جديد غرب‌ به‌ مطالعه‌ و كاوش‌ در آن‌ مي‌پرداخت‌ و آن‌ را در جلسات‌ مختلف‌ به‌ بحث‌ و تبادل‌ نظر مي‌نهاد.

حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ جمشيدي‌ در سالهاي‌ تحصيل‌ خود عضو شوراي‌ دبيري‌ نشريه‌ راه‌ انقلاب‌ بود. اين‌ نشريه‌ ويژه‌ كودكان‌ و نوجوانان‌ بود. وي‌ در طول‌ ساليان‌ تحصيل‌ خود همواره‌ به‌ تدريس‌ نيز اهميت‌ بسياري‌ داد و بارها كتب‌ دورة‌ سطح‌ را تدريس‌ نموده‌ است‌ كه‌ اين‌ مسأله‌، هم‌ اكنون‌ نيز ادامه‌ دارد او نوشته‌هاي‌ بسياري‌ را براي‌ چاپ‌ آماده‌ كرده‌ است‌ كه‌ از جمله‌ آنها مي‌توان‌ به‌ كليات‌ تطبيقي‌ علم‌ رجال‌، تقريرات‌ دروس‌ اساتيد خود، حاشيه‌ بر مكاسب‌، حاشيه‌ بر كفاية‌الاصول‌ و حاشيه‌ بر رسائل‌ اشاره‌ كرد.

از فعاليتهاي‌ مهم‌ وي‌ در اين‌ عرصه‌ دبيري‌ ستاد اصلاح‌ ساختار حوزه‌ بود كه‌ به‌ دنبال‌ فرمان‌ امام‌(ره‌) كه‌ به‌ «منشور روحانيت‌» شهرت‌ يافت‌، تشكيل‌ شد. وي‌ در اين‌ ستاد فعاليتهاي‌ ارزنده‌ بسياري‌ را به‌ انجام‌ رساند. او همچنين‌ سالها قائم‌ مقامي‌ حوزه‌ علميه‌ خواهران‌ را پذيرفت‌ و در آن‌ مركز نيز خدمات‌ بسياري‌ را به‌ انجام‌ رساند كه‌ اين‌ خدمت‌ هم‌ اكنون‌ نيز ادامه‌ دارد.

فعاليتهاي‌ سياسي‌:

حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ محمود رضا جمشيدي‌ همواره‌ با سيل‌ خروشان‌ ملت‌ ايران‌ براي‌ نابودي‌ نظام‌ طاغوت‌ همگام‌ بوده‌ از دوران‌ نوجواني‌ به‌ فعاليتهاي‌ انقلابي‌ اهتمام‌ ويژه‌اي‌ داشت‌. او در سالهاي‌ تحصيل‌ خود در مدرسه‌ رضويه‌ با چاپ‌ نشريه‌اي‌، به‌ شبهات‌ سياسي‌ و اعتقادي‌ سيد مهدي‌ هاشمي‌ معدوم‌ پاسخ‌ مي‌گفت‌ و هماره‌ از خط‌ مستقيم‌ ولايت‌ پاسداري‌ مي‌كرد.

از فعاليتهاي‌ او در اين‌ عرصه‌ عضويت‌ در سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ بود كه‌ در آن‌ موقعيّت‌، امري‌ خطير و مهم‌ مي‌بود و در سالهاي‌ بعد، نتايج‌ مثبت‌ بسياري‌ بر جاي‌ نهاد. حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ جمشيدي‌ در طول‌ سالهاي‌ دفاع‌ مقدس‌ بارها و بارها به‌ جبهه‌ شتافت‌ و در عمليات‌هاي‌ مهم‌ بسياري‌ حضور يافت‌ تا در كنار تحصيل‌ علم‌، وجود خود را به‌ اداي‌ وظيفه‌ و عمل‌ صالح‌ نيز زينت‌ بخشد.

از تلاشهاي‌ مهم‌ او پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ توان‌ به‌ عضويت‌ در جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ و مسؤوليتهاي‌ اجراي‌ وي‌ در اين‌ نهاد مقدس‌ اشاره‌ كرد كه‌ نتايج‌ مثبت‌ آن‌ در سالهاي‌ كنوني‌ ظاهر شده‌ و همگان‌ را به‌ تحسين‌ واداشته‌ است‌. برخي‌ از مسؤوليتهاي‌ وي‌ پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ به‌ شرح‌ زير است‌:

ـ دبيري‌ ستاد زمينه‌سازي‌ اجراي‌ فرمان‌ حضرت‌ امام‌ خميني‌(ره‌) (منشور روحانيت‌)؛

ـ مديريت‌ سياسي‌ جامعه‌ مدرسين‌؛

ـ قائم‌ مقامي‌ حوزه‌ علميه‌ خواهران‌؛

ـ مسؤوليت‌ دبيرخانه‌ شوراي‌ عالي‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌؛

ـ عضويت‌ در جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ و مسؤوليت‌ دفتر آن‌ جامعه‌؛

ـ معاونت‌ جامعه‌ و نظام‌ جامعه‌ مدرسين‌؛

ـ نماينده‌ شوراي‌ عالي‌ حوزه‌ در هيأت‌ نظارت‌ بر مطبوعات‌.

حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ جمشيدي‌ هم‌ اكنون‌ در قم‌ حضور دارد و ضمن‌ فعاليت‌ در جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌، به‌ تدريس‌ دروس‌ كفاية‌ الاصول‌ و مكاسب‌  می پردازد.